Berlínská Staatsoper otevřena, Trojané v Drážďanech a Václav Luks v Hamburku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Velmi působivé, byť poněkud až příliš hlučné podle některých recenzí, je hudební nastudování Johna Fioreho, který ale obdivuhodně zvládá sjednocení osmnácti sólistů, obrovského sboru a orchestru do jednoho celku. Opera Plus přinese podrobnou recenzi z představení 21. října 2017. Zájem o premiéru 3. října byl poněkud mediálně překryt otevřením berlínské Staatsoper a vlastní zkoušky provázely další smolné události, a to nejen výměna tenoristy – ani John Fiore nebyl původně vybraným dirigentem.

Tato moderní inscenace, která stojí rozkročena mezi historií a současností, je jistě lákadlem i pro české operní fanoušky. Do Drážďan není daleko a tentokráte je možné podniknout cestu i vlakem. Představení v sobotu 21. října totiž končí před jednadvacátou hodinou; pouze dvě další představení jsou naplánována ještě v tomto roce, a to večerní představení 27. října a 3. listopadu. Zajímavá je i cena (stále ještě volných lístků) od 21 do 85 EUR.

John Fiore (zdroj FB J. Fioreho)

 

Kent Nagano zůstává v Hamburku
Podle posledního oficiálního tiskového vyjádření vedení Hamburgische Staatsoper prodloužilo smlouvu se světově proslulým dirigentem Kentem Naganem až do roku 2025. Dirigent americké národnosti s japonským původem, narozený roku 1951, vykonává funkci generálního hudebního ředitele v hamburské opeře od počátku sezony 2015/2016; převzal ji po Simone Young. Jako dirigent zde uvedl několik skvělých představení, například právě Berliozovy Trojany (2016) nebo Wagnerova Parsifala. V letošní sezoně zde také uvede novou inscenaci Beethovenova Fidelia.

Kent Nagano (zdroj YT)

 

Václav Luks v Hamburgische Staatsoper
29. října 2017 bude právě na scéně hamburské opery uvedena premiéra opery Claudia Monteverdiho Odysseův návrat do vlasti. Bude tak samozřejmě uctěno výročí 450. narození skladatele, které připadá na tento rok. Představení je ale také potvrzením vrcholných kvalit dirigenta Václava Lukse a souboru Collegium 1704, kteří zde toto geniální dílo raných operních dějin nastudují s předními světovými sólisty. Obsazení představení je skutečně mimořádné. Odysseem se stane americký tenorista Kurt Streit, dlouhá léta považovaný za jednoho z nejlepších a stylově nejjistějších mozartovských tenorů naší doby. Postupně tenorista začal přidávat do svého repertoáru party napsané pro charakterní tenor (především z díla Benjamina Brittena a také wagnerovskou roli Logeho).

Václav Luks (zdroj FB Collegia 1704)

Italská altistka Sara Mingardo, specializovaná na interpretaci staré hudby, ztělesní roli jeho věrné manželky Penelopy. Roli má nastudovanou již řadu let a naposledy ji zpívala v curyšské inscenaci pod taktovkou Roberta Howartha, právě v inscenaci vytvořené Willym Deckerem. A velmi pilný německý režisér Willy Decker (narozen 1950) vytvoří novou režijní verzi pro hamburskou scénu. Tento režisér je ostatně českému divákovi nejvíce znám jako tvůrce efektní a oproštěné inscenace Verdiho La traviaty v Salcburku s Annou Netrebko nebo Wagnerovy tetralogie v Drážďanech. Na režii se s Williym Deckerem bude podílet německý režisér ve volném úvazku Jan Essinger, který obětavě za Deckera zaskočil při onemocnění a zdárně dokončil v sezoně 2013/2014 nastudování Brittneovy opery The Turn of the Screw v Curychu.

Hamburská státní opera (foto Milan Valden)

Na obrazové podobě inscenace Monteverdiho opery se budou dále podílet scénograf Wolfgang Gussmann, pro kterého to bude již sedmá scénografie v hamburské opeře, a spolu s ním návrhy kostýmů vytvořila Susanne Mendoza. První série představení je zařazena po premiéře 29. října na počátek listopadu v pěti představeních (1., 4., 7., 9. a 11. listopadu). Ceny lístků od 8 do 179 EUR.

 

Opera na ČT art
Po pondělní repríze inscenace Verdiho opery Jana z Arku s Annou Netrebko v titulní roli z Teatro alla Scala (9. října 2017, 20.20) jsme mohli ještě téhož večera zhlédnout zajímavé koprodukční drama z roku 1985 Zabudnite na Mozarta slovenského režiséra Miloslava Luthera a scenáristy Zdeňka Mahlera. Středeční program (11. října 2017, 20.20; repríza 15. října, 21.35) pak nabízí premiéru dokumentu Ecce Homo Bedřich Smetana režiséra Martina Suchánka.

Sobotní večer (14. října 2017, 20.20, respektive 21.15) pak bude poněkud opožděně vzhledem k datu životního výročí (narozen 3. srpna 1956) věnován významnému slovenskému tenoristovi, který účinkuje i na nejvýznamnějších světových scénách, Štefanu Margitovi. V dvojprogramu dokumentu Štefan Margita a záznamu koncertu Štefan Margita Gala 60 poznáme jak jeho umění, tak životní osudy.

Štefan Margita Gala 60 – Štefan Margita – Národní divadlo Praha 13. 11. 2016 (foto FB Opery ND Praha)

 

Operní humor
Náročné publikum z Parmy rádo komentuje nejen výkony zpěváků, ale také se vyjadřuje k dění na scéně a úrovni výpravy. Když zde byla v roce 1968 inscenována Leoncavallova nesmrtelná opera Komedianti, tak výtvarník zaplnil scénu pověšeným prádlem. Představitel Tonia, ve snaze přednést Prolog, se pak musel prodírat několika řadami visícího textilu. Nějaký vtipálek z balkonu zavolal: „To musí být dnes velké prádlo! Protože tolik prostěradel je vidět jen ve filmech s Bardotovou.“

Teatro Regio di Parma (zdroj commons.wikimedia.org)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář

Reklama