Česká opera a umělci za hranicemi v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Bohužel český divák se s tímto inspirovaným dílem plným francouzského šarmu setkává na jevišti jen zřídka. Vzpomínám okouzlující inscenaci režiséra Zbyňka Brabce v Plzni (2008) s půvabnou Janou Tetourovou (dnes Janou Foff Tetourovou) v roli podnikavé krásky Concepción. Vychutnejte si tedy tuto „španělskou hodinku”, kterou na celou hodinu doplňují tři Ravelovy písně s orchestrem, pod souhrnným názvem Don Quichotte a Dulcniée, jedno z Ravelových posledních děl. Písně (existující v autorské verzi i pro klavírní doprovod) byly určeny pro film podle Cervantesova románu v režii klasika světové filmografie Georga Wilhelma Pabsta. Filmovým Don Quijotem měl být světoznámý ruský basista Fjodor Šaljapin. Rozhodnutím producentů byly Ravelovy tři písně nahrazeny čtyřmi písněmi Jacquese Iberta. Písně i předchozí opera na nahrávce vycházejí v mnoha místech ze španělských hudebních forem i rytmů, což je důkazem také Ravelovy lásky ke všemu španělskému. Tři kratší písně rozdílného charakteru a nálady kultivovaně interpretuje francouzský barytonista François Le Roux. Přes pěvcovy zkušenosti bych dal přednost výborné nahrávce jiného francouzského zpěváka, nepřekonatelného Josého van Dama, který na profilovém CD (Decca) zpívá jak Ravelovy, tak Ibertovy písně pro zmiňovaný film. V barytonu François Le Rouxe, interpreta nejen v osmdesátých letech spjatým právě s lyonskou operou, dnes už bohužel zaznívá určitá barevná fádnost a výrazová sterilita ve střední poloze. Přes tuto drobnou výtku jde o mimořádnou operní nahrávku za velmi přijatelnou cenu.


Kniha týdne

Dominique Meyer, Lois Lammerhuber: Genesis. Baden, Edition Lammerhuber 2016. 320 stran, 197 fotografií. Tři jazykové mutace: němčina, angličtina, francouzština. Výpravná fotografická publikace se snímky Lois Lammerhuber, která vznikla ve spolupráci s Wiener Staatsoper. Lois Lammerhuber je světově uznávanou fotografkou, mnohokráte oceněnou v mezinárodních soutěžích, především v oblasti (umělecké) fotografické reportáže, zároveň je také nakladatelkou specializující se na fotografické publikace. Kniha zachycuje z různých pohledů inscenaci Donizettiho Dona Pasqualeho na této operní scéně v předchozí sezoně.

Gaetano Donizetti: Don Pasquale - Wiener Staatsoper 2015 (foto Wiener Staatsoper)
Gaetano Donizetti: Don Pasquale – Wiener Staatsoper 2015 (foto Wiener Staatsoper)

Půvabná inscenace v hlavních rolích s Valentinou Nafornitou, Juanem Diegem Flórezem a Michelem Pertusim je dokumentována fotografiemi z plánování, zkoušek, technických příprav, premiéry, repríz, jednání i tiskové konference, nechybí ani snímky ze zákulisí a technického zázemí i záběry publika. Fotografie doprovázejí texty intendanta Dominiqua Meyera. Kniha také sloužila jako dárek návštěvníkům letošního Plesu v opeře ve Vídni. Současná doporučená cena je 40 euro v knihkupectvích.


Operní humor
Gioachino Rossini
(1792-1868) v Itálii během své kariéry dirigoval i řadu představení svých oper a vždy do nich také samozřejmě vybíral zpěváky.

Rossiniho karikatura od Casimira Teja (zdroj missjacobsonsmusic.blogspot.com)
Rossiniho karikatura od Casimira Teja (zdroj missjacobsonsmusic.blogspot.com)

Jednou mu představili zpěvačku, která měla ztvárnit hlavní roli v jeho nové opeře. Nebyla právě hvězda první velikosti, a tak se snažila citově na Maestra zapůsobit slovy: „Maestro Rossini, nedovedete si ani představit, jak se bojím!“ Uštěpačný a zároveň upřímný skladatel jí odpověděl: „Já také, Milostivá paní.“

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na