Festival Bazaar 2023 (3): Performativní dada

V sobotu 25. března se přehlídka kreativního nahlížení na svět přesunula do divadla Alfred ve dvoře a prostoru X10. V úzkém sepětí s letošním mottem festivalu Bazaar, a to péče z nejrůznějších perspektiv, nabídla čtyři ukázky z rozpracovaných projektů a skvostný estonský počin tří bývalých členů legendárního Theatre NO99 s názvem Workshop.
Sobotní Bazaar v rámci festivalu 2023 (foto Vojtěch Brtnický)

Work-in-progress Bazaar
Sociologická sonda do sedmdesátek či performative lecture o trávení volného času, lyrický dokument nebo rituál prchavého okamžiku odeznívající bolesti, klimatologická laboratoř a meteo happening, anebo recesistická skica popkultury aneb jak se s nadhledem trefovat do vlastních řad včetně sebe. I tak, ale i úplně jinak by mohla znít hesla zachycující viděné a prožité v rámci ukázek z tvůrčích procesů v různé fázi své přípravy. Sjednocujícím prvkem sobotního Bazaar programu, sestaveného ze čtyř prezentací vznikajících děl, byly „post show discussions“ čili moderované diskuse s tvůrci a diváky o tom, co viděli, čeho si všimli… V divadle Alfred ve dvoře se celkově rozhostilo otevřené a vstřícné prostředí ke sdílení tvůrčího smýšlení o z různých zdrojů motivovaných akcích a také se dotklo rezerv (uměleckých i diváckých). Nesporným přínosem konceptu je totiž nejen možnost pozorovat často konvenčně nezařaditelný přístup ke scénické přítomnosti a komunikaci, ale současně si jako divák ve společné debatě nacházet i vztah (přitažlivost i vymezení se) k dílu, sobě, světu… a formulovat si vlastní otázky od líbivosti z hlediska vkusu přes tělesný prožitek, pokud se dostavil, až po myšlenkový rozsah (dosah) nebo dotyk.

Sobotní Bazaar v rámci festivalu 2023 (foto Vojtěch Brtnický)

Paní Irena a talisman pro štěstí
Ludvík Píza
a Zuzana Šklíbová svou pozornost zacílili na fenomén trávení volného času. Z nepřeberného množství možností svůj prostor zúžili na chataření a koníčky s ním spjaté v dobách nejtužšího rozkvětu socialismu. Úvodní performativní přednáška s promítáním ilustračních diapozitivů barvitě vtahovala do jednotlivých množin a podmnožin až k samotnému středu, ve kterém se ocitla jimi zvolená hlavní hrdinka. Díky ní vše dosud vyřčené a po mnoho let zkoumané nejrůznějšími týmy od univerzitních pracovišť po umělecké skupiny a metodami ze sektoru kvantitativního i kvalitativního šetření nabralo lidský rozměr. Když však „paní Irena“ ztělesněná performerkou vstoupila do prostoru s čerstvě zalitou kávou, ukázka z připravované dokumentárně laděné inscenace Chalupářky (The Cottage Women) skončila. Jedním z pramenů tvůrčí inspirace jim byly časopisy určené chatařům a majitelům rekreačních chalup, kutilská periodika, oporou umělcům pak bylo mluvené slovo a expozice objektů. Akce, zvláštně navzájem odtažitá i synchronizovaná jakoby bez cíle vykonávaná pro své vykonávání, podtrhovala motivy veřejné samoty a potřeby ohraničovat se a opečovávat svůj miniaturizovaný svět.

Estonský tým Karolin Poska & Co. (Sveta Grigorjeva, Maret Tamme a Shion Yokoo-Ruttas) se v třídílné performanci nazvané Lucky Charm dotkl důležitosti specifických objektů například pro vlastní sebeuvědomění, rituální očistu nebo transformaci. Interpretovat jednotlivé obrazy by chtě nechtě znamenalo zúžit jejich záběr a pravděpodobně minout záměr, neboť poskytovaly bezhraniční asociační prostor. Zavěšenou plochu sestavenou z výšivek však umělkyně vytěžila jen v estetické a verbální rovině, komorní interakci se solnou lampou vystavěla jako intimní dialog na hraně vášně až obsese, bičování se zvonky uvázanými na konci šňůrky pak patřilo k jednomu z nejsilnějších momentů přehlídky.

Studentky DAMU Katharina Joy Book a Eszter Koncz (DE/HU/CZ) proměnily divadlo Alfred ve dvoře ve výstavní prostor. Koncept pro Tornado Watch postavily na „walk through performance“ a imitaci laboratorních pokusů. V rozmrazování vzorků zeminy a materiálů a upínání pozornosti na procesualitu ztvárňovaly témata vztahující se k počasí, krajině, ve volné asociační rovině možná snad až k nevyhnutelné klimatické apokalypse. Nabídly zvláštně odtažitý tvar, a přitom byl divák i v jejich bezprostřední blízkosti.

Sobotní Bazaar v rámci festivalu 2023 (foto Vojtěch Brtnický)

Oproti tomu tandem Haibo Illés a Richárd Melykó z Maďarska v ukázce Behaviour Set, který také nechal zcela rozsvícený prostor, ale publikum vybídl k usazení v hledišti, nespustil z diváka zřetel. Dvojice byla akční, provokativní a svou přímočarostí velmi chytlavá, přitažlivá. Oba performeři svobodně rozehrávali slogany a motta, z každého gesta, postoje, sousloví, situace vytáhli absurdní pointu, škálu pocitů od vědomé trapnosti a neúnosnosti po poťouchlou radost z činnosti. Silná souhra v často nepochopitelných vazbách sice postrádala logiku i konvence a předčila kdejaký předpoklad vývoje, ale funkčně a s nadhledem rozvíjela bytí v tomto světě a reakci na „tady a teď“.

Workshop
Nejen ze sobotní programové nabídky, ale celkově z dramaturgie 9. ročníku festivalu Bazaar velmi rezonoval Workshop. Projekt tří bývalých členů legendárního estonského divadla NO99 – Eero Epner, společně s Martem Kangrem a Juhanem Ulfsakem podtrhli letošní téma péče a vtáhli publikum do světa, v němž se pečuje, a hlavně se starostlivostí radí, jak pečovat o lidi, předměty a také sebe. Performance Workshop totiž pojednávala ne o tom „dívejte se, jak vyrábíme nebo udělej si sám“, ale o „řeknu ti a ukážu jak na to, abys to sám zvládl“. Recesí nahuštěné dvě hodiny v prostoru, jehož střed zaplnil obrovský dřevěný stůl připomínající dílenský ponk nebo výtvarný ateliér, umně gradovaly absurdní návody alias „zlepšováky“.

Publikum se dovídalo, jak správně uřezat kus trámku, jak sestavit stojan, jak psát číslice svým srozumitelným způsobem, jak využít dědečkovy rady a vyrobit sluneční krém a opalovat se paprskem slunečního svitu, jenž v určitou chvíli vpouští okno vězeňské cely, jak manipulovat mrtvé tělo a mnoho dalších nepředvídatelných rad, o nichž člověk ani netuší, že by je kdy mohl potřebovat, a přesto je se zaujetím sleduje. Pozornosti napomáhala cirkulace performerů, jejich proslovy a demonstrace mířené k publiku z různých pozic (např. pod, nad stolem), v podstatě ze všech míst vztahujících se k centrálnímu objektu. Vytržením z běhu zaručených doporučení se stala chůze, k níž v závěrečném čase vyzývali i přísedící. Sjednocovali své tempo a následovali, jako by vznikla velmi volná obdoba The Nelken Line dle Piny Bausch.

Festival Bazaar 2023, inscenace Workshop (foto Vojtěch Brtnický)

Festival Bazaar si za dobu své existence vytvořil poměrně věrnou mezinárodní komunitu sledujících a participujících. Co zatím nepřekročil, ale ani není zřejmé, že by o to usiloval, je širší divácký dopad. Rozhodně je inspirativní přehlídkou s vysokým důrazem na experiment nebo znovu objevování forem, snahu komunikovat žánrovou diverzitu a enviromentální tematiku, a to s jasným teritoriálním vymezením.  

Psáno z programu festivalu Bazaar 25. 3. 2023, Alfred ve Dvoře a Divadlo X10.

Festival Bazaar 2023, inscenace Workshop (foto Vojtěch Brtnický)

Workshop
Námět, realizace, performance: Mart Kangro, Juhan Ulfsak, Eero Epner
Producent, konzultant: Maria Arusoo
Hudba: Artjom Astrov
Světla: Oliver Kulpsoo
Produkce: Eneli Järs
Koprodukce: Kanuti Gildi SAAL

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments