Glosa: DekkaDancers aneb Umíněnost ztracených
Jsou umínění? Rozhodně ano, soudě podle vehemence, se kterou se do realizace svých plánů pouštějí. A ztracení? Určitě ne, už jen kvůli podpoře, které se jim od jejich „mateřského přístavu“, Národního divadla a vedení jeho baletního souboru dostává. Teprve čas prověří, jak dlouho skupina nadšenců ve svých předsevzetích a slibech ohledně podpory mladých talentů v oblasti tance a pohybového divadla či pořádání workshopů a seminářů vydrží. Cíl „vytvořit kvalitní moderní taneční těleso, které u nás stále chybí“, a které „usiluje o nejvyšší uměleckou a interpretační úroveň”, je formulován velmi lapidárně, a rozhodně není malým soustem.
Zatím poslední vystoupení DekkaDancers otevírající (tuším dva roky stará) choreografie White is color of sorrow je z dílny čím dál výraznější tváře světa tance u nás, Hany Turečkové, dnes už bývalé členky baletu první scény. Zdá se, že Turečková skutečně vyzrává nejen jako nepřehlédnutelná interpretka, ale také v používaném výrazivu svého pohybového slovníku, při používání symbolů a v neomylném divadelním cítění co možná nejlepšího uchopení ztvárňovaného tématu a jeho vypointování.
To střední část večera, titulní Persistence of Losers, pod níž jsou jako choreografové společně podepsáni neméně zkušený Tomáš Rychetský a také jeho kolega Viktor Konvalinka, jakoby měla docela čitelné švy – aniž divák tuší skutečné rozdělení práce obou zúčastněných tvůrců. Dosti dlouhý a záhy tak trochu nudný úvod vlastně nemá s tanečním divadlem příliš mnoho společného. Teprve samotná „malá hříčka“ o ženách a mužích dnešní doby přinesla s originálním vyžití postelových matrací vtip a také tak trochu sžíravou ironii.
Vrcholem večera, byť vzhledem ke svým kvalitám až nadmíru stopážově krátkým, pak byla práce Side Effects pakistánského tvůrce Emira Faddy. Non-narativní choreografie uchvacující už od prvních kroků, k níž mají naši tanečníci jako jediní v Evropě práva na uvedení. Možná je to tak trochu smůla DekkaDancers, že předchozí dvě části večera se tak rázem ocitly ve stínu téhle skvělé tečky. Ale možná i na druhou stranu tak trochu ukazatel toho, jakým směrem sympatické taneční uskupení směřuje.
(foto P.Hejný)
White is colour of sorrow
Choreografie, kostýmy, scéna světelný design: Hana Turečková
Hudba: Alfréd Schnittke (Koncert pro klavír a smyčcový orchestr)
Tančí: Alexandre Katsapov, Ivanka Mikešová, Edita Raušerová, Kristýna Němečková, Jade Clayton, Tereza Kučerová, Jiří Waňka
Persistence of Losers (Umíněnost ztracených)
Choreografie: Tom Rychetský, Viktor Konvalinka
Hudba: Johann Johannsson, Nine Inch Nails, Death in Vegas, Avalanches, Seal, Diana Washington
Tančí: Tom Rychetský, Viktor Konvalinka, Jonáš Dolník, Tomáš Červinka, Natálie Rychetská-Benyovszká, Zuzana Šimáková, Sylva Nečasová, Aya Watanabe
Side Effects
Choreografie, koncept: Emir Fadda
Hudba: Muse
Projekce: Pavel Hejný, Tom Rychetský, DekkaDancers
Tančí: Tom Rychetský, Sylva Nečasová, Hana Turečková, Kristýna Němečková, Aya Watanabe, Alexandre Katsapov, Tomáš Červinka, Viktor Konvalinka
Nová scéna Národního divadla v Praze, 20.10.2010
DekkaDancers
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]