Hodina otázek pro nového šéfa pražských symfoniků (1)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Rozhovor s novým ředitelem Symfonického orchestru hl.m. Prahy FOK Danielem Sobotkou 

Zájem o tu funkci zprvu moc velký nebyl a obsadit ji se povedlo až napodruhé. Výběrové řízení na místo generálního ředitele Symfonického orchestru hl.m. Prahy FOK totiž městská rada loni na podzim zrušila, protože odborná komise nedoporučila ani jednoho ze čtyř kandidátů. Teprve další pokus s jedenácti přihlášenými uchazeči byl úspěšný, když 26. března Rada hlavního města Prahy jmenovala do čela FOKu Daniela Sobotku, a to s účinností už od 1. dubna 2013, na dobu neurčitou.Jak připomínají webové stránky pražského magistrátu, Daniel Sobotka (21.1.1969) absolvoval Fakultu mezinárodních vztahů VŠE, vedl koncertní jednatelství pražských symfoniků, byl poradcem generálního ředitele České filharmonie a pracoval též v zahraničí. Je předsedou poradního sboru primátora hl. m. Prahy pro kulturu, kromě kulturních projektů se v komerční oblasti zabývá komunikačními strategiemi a marketingem. Jako poradce působil také v severním Německu na Schleswig-Holstein Musik Festivalu, koordinoval kandidaturu Banské Bystrice na titul Evropské hlavní město kultury, realizoval prezentaci města Prahy na světové výstavě EXPO v Aiči v Japonsku.

Pro otázky Opery Plus si Daniel Sobotka vyhradil hned v prvních dnech po svém nástupu do FOKu více než hodinu času:

Pro začátek: dokážete v jedné, ve dvou, nejvýše třech větách říci, proč jste si vůbec chtěl do ředitelského křesla ve FOKu sednout?

Je to, jak to někdy bývá, trošku shoda okolností. Pohyboval jsem se dlouhou dobu v kulturní oblasti – od FOKu až po další kulturní instituce – a v posledním roce se stalo, že jsem se ocitl malinko dál, ve sféře byznysu. Ve společnosti, kterou založily nadnárodní korporace. A tam jsem viděl, jak strašně vzývají kreativitu, aby ten svůj svět posunuli dál. A přitom jsem si uvědomoval, jak jakoukoli kreativitu a umění – tak, jak to vidí oni – okamžitě zaškatulkovávají do byznys modelů. Chyběl mi takový ten opravdový košatý strom umění a věděl jsem, že musím zpátky ke kultuře.

Cítil jste ve výběrovém řízení velkou konkurenci?

Cítil jsem konkurenci, samozřejmě. Protože jsem tam viděl respektovaná jména.

Co si myslíte, že je vaše hlavní deviza, kterou do FOKu přinášíte? Jsou to rozvaha, klid, vaše kontakty nebo něco z dosavadních zkušeností?

Já věřím tomu, že jsem schopný být mediátorem, tím, kdo nerozděluje lidi, ale naopak spojí.

Já teď budu trochu listovat ve vaší koncepci, se kterou jste se o místo ředitele FOKu ucházel. Z toho, co hned zkraje píšete, vyplývá, že situace tady ve FOKu je kritická. Opravdu je to až tak vážné, aby to šlo tímhle tím slovem označit?

Já myslím, že ne…  Dlouho jsem odolával hlasům, které říkaly, že je ve FOKu krize. Kritická ta situace je ale v tom smyslu, že jsou některé činnosti, které je nutné rychle obnovit a rychle začít znovu dělat. Znovuobnovení mezinárodních vazeb například.  Kritický moment byl ten vražedný koktejl personálních diskontinuit a lidí, kteří tu naráz v jeden moment chyběli. Nějakou dobu tady není ředitel, rok tady nebyl programový ředitel, ochromen je šéfdirigent.  A to přitom je trojúhelník, který institucí hýbe. Pakliže je toto oslabeno, samozřejmě se to projevuje zejména ve strategické rovině, ale též se to ve všech ohledech okamžitě promítne do každodenních provozních detailů.

Máte představu, koho si sem do FOKu přivedete? Myslím třeba na post programového ředitele, respektive dramaturga? Nebo se teprve rozhlížíte?

Já jsem nechtěl pořádat něco jako kobercový nálet. První dny tady mě v tom utvrdily, respektive i všechny konzultace ještě před nástupem. Po rozhodnutí Rady města o mém jmenování, kdy jsem už sem chodil, na mne lidé, které jsem tu našel, udělali dojem, že chtějí pracovat, že jsou na svých místech, ale že potřebují jasné zadání, oporu, koncepční a strategickou.

Programového ředitele jste tu nenašel. Chcete tu funkci obsazovat nebo kompetence nějak měnit? Máte už nějakou představu?

Budeme obsazovat funkci dramaturga. Začal jsem na tom hned pracovat, chtěl jsem pracovat na dobré zprávě. A když se mě zeptáte při naší tiskové konferenci k nové sezóně, která bude v květnu, tak vám to jméno řeknu. Je to náš kolega.

A to rozhodnutí padlo až po vašem nástupu? Nebo už jste měl jasno před svým příchodem?

V lednu jsem viděl, že umělecké plánování je zpožděno, na což jsem taky ve svojí koncepci upozornil. FOK se ale před lety zrodil za časů krize a teď mně přišlo, že umí přežít, že si umí poradit. Zjistil jsem, že pan šéfdirigent Kout je sice zdravotně indisponován, ale zajímá se o přípravu sezony… To jsem pochopil z mých telefonátů s ním. Je tady umělecká rada, což je poradní orgán ředitele, která je aktivní, to dění také sleduje a přichází se svými náměty. A zbytek týmu, který tady je, se tím vším opravdu zaobíral, ačkoliv tady v tu chvíli chyběla obsazená pozice dramaturga… Tedy, mnoho indicií jsem nasál již před svým nástupem, definitivní rozhodnutí padlo, až když vše viděl bezprostředně zevnitř a měl se všemi možnost mluvit.

Budete dělat nějaké změny ve složení umělecké rady?

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat