Hudební kurýr (12)
Housle a violy na palubě Air Berlin
Upozornění pro hudebníky. V poslední době se vyskytla řada případů, kdy housle, violu nebo podobně velké nástroje nebylo možno vzít jako příruční zavazadlo na palubu letadel. Doposud se přepravovaly bez poplatku. V minulých dnech byla zveřejněna petice, která má přesvědčit Evropskou unii, aby zavázala letecké společnosti přijímat menší hudební nástroje na palubě zdarma. V americkém kongresu již prošel tento požadavek do právních předpisů. Je na čase, aby Evropská unie byla na hudebníky stejně spravedlivá, jako jsou USA.
V nejnovějším prohlášení společnosti Air Berlin byla pro příruční zavazadla změněna pravidla. Cestující si podle nového nařízení může na palubu vzít hudební nástroj o velikosti 86 x 33 x 23 cm.
London Symphony Orchestra zvyšuje počet svých dirigentů
S nástupem Sira Simona Rattla do čela London Symphony Orchestra oznámilo vedení instituce, že od koncertní sezony 2016/2017 se k Danielu Hardingovi připojí jako hlavní hostují dirigent Gianandrea Noseda. Michael Tilson Thomas se stává čestným dirigentem a André Previn má titul emeritní dirigent. Asistentem dirigentů je Elim Chan. Gianandrea Noseda spolupracuje s orchestrem od roku 2008, zatímco Michael Tilson Thomas je s orchestrem svázán více jak čtyřicet let.
György Kurtág hraje svoje transkripce Johanna Sebastiana Bacha
Dva velcí skladatelé oslavili v únoru své devadesáté narozeniny: Friedrich Cerha a György Kurtág. Rakouský skladatel Cerha se stal známým především velkými orchestrálními díly i rekonstrukcí Bergovy opery Lulu. Maďarský komponista Kurtág je však v první řadě mistrem malých forem. Často vystupoval také jako klavírista. Nedávno v Budapešti prozradil, jak komponuje: „Mám notový papír a sedím u klavíru. Vždycky, vždycky. Musím se dotknout klavíru, i když na něj nehraji. To mi dává jistotu.“ I v tomto pozdním věku však hraje velmi krásně. Poslechněte si, jak s manželkou Mártou hraje své úpravy Johanna Sebastiana Bacha.
Violoncellista Juilliard kvarteta ukončil svou koncertní kariéru
Poslední vystoupení ve starém obsazení absolvoval 22. února 2016 violoncellista Juilliard String Quartet Joel Krosnick. V souboru založeném v roce 1946 na slavné newyorské škole působil posledních dvaačtyřicet let. Největšího lesku dosáhl soubor ve složení Robert Mann a Isidore Cohen – housle, Raphael Hillyer a Samuel Rhodes (hrající od roku 1969) – viola a violoncellisty Clausem Adamem a Joelem Krosnickem. Soubor vystoupil na Pražském jaru třikrát: v roce 1960, 1970 a 1977.
Čistá perfekce jednadevadesátiletého Georges Prêtra v milánské La Scale
Jeden z největších dirigentů současnosti, francouzský dirigent Georges Prêtre, sklidil za svůj výkon v orchestrálním programu trojnásobné „standing ovations“ a sedmnáctiminutové ovace. Bylo neuvěřitelné, s jakým nasazením tento odborník zejména na francouzskou hudbu dirigoval náročný koncert. Na programu byla následující díla: Beethoven – Předehra Egmont a Klavírní koncert č. 3, Verdiho Sinfonia z opery Síla osudu, Lisztovy Parafráze na Verdiho Rigoletta, Offenbachova Barcarolla a Ravelovo Bolero. Sólistou byl Rudolf Buchbinder. Mistr je zejména spojován s uváděním děl Francise Poulenca, jehož operu La voix humaine premiéroval v pařížské Opéra-Comique. Georges Prêtra jsme mohli na obrazovkách vidět dirigovat Novoroční koncerty Vídeňských filharmoniků v roce 2008 a 2010.
Podívejte se na jeho provedení Debussyho Preludia k Faunovu odpoledni.
Poslechněte si objeveného Mozarta
Jako první v českém hudebním prostředí oznámil portál Opera Plus ve svém Hudebním kurýru (9) – najdete zde – nález ztracené skladby Wolfganga Amadea Mozarta. Na skladbě Per la ricuperata salute di Ophelia spolupracoval Mozart s Antoniem Salierim a skladatelem jménem Cornetti. Skladbu můžete vyslechnout v nahrávce Českého muzea hudby v interpretaci Lukáše Vendla.
Berlínská Staatsoper bez titulků
V Komické opeře v Berlíně je k dispozici na displeji předního sedadla, nebo v parapetu zobrazení zpívaného textu dokonce v několika jazycích.
Realizace podobného zařízení v berlínské Staatsoper však bylo Senátem města pro příliš vysoké náklady zamítnuto. Cena za roční provozování se od roku 2013 zvýšila z tehdejších 1,6 miliónů eur na současných 2,15 milionu. Diskutována byla možnost nahrazení pevných čtecích zařízení přenosnými iPady, ale i toto řešení bylo odmítnuto. Důvodem bylo nejen možné rušení během představení, ale také nekontrolovatelné zvýšení světelných emisí.
Finanční zpráva o hospodaření English National Opera v Londýně
V návaznosti na zprávy o hospodaření vídeňské Staatsoper přinášíme krátký rozbor o hospodaření English National Opera. V lednu 2013 bylo oznámeno ve Financial Times a v dalších publikacích, že účty English National Opera v sezoně 2011-2012 vykazovaly deficit 2,2 milionu liber. Tento článek upozornil na předchozí škrty, které byly provedeny během roku. Šokující výsledky v roce 2012 byly přičítány celosvětovému úbytku návštěvnosti a na problémy s naplněním divadla pro dva tisíce čtyři sta milovníků opery.
V následující tabulce jsou uvedeny počty návštěvníků s průměrnou návštěvností za posledních deset let, která činila 74 procent. Průměrná cena vstupenky byla 39,25 GBP a průměrný počet návštěvníků činil 234 545 za rok.
V následující tabulce jsou vyčísleny náklady na produkci a jednotlivá představení:
Výše grantů a vyčíslení deficitů English National Opera jsou zřejmé v následujícím srovnání:
Další podrobnosti pro milovníky opery a zejména čísel zde .
Výsledky americké Grammy v klasické hudbě
Nejlepší orchestrální nahrávka
Dmitrij Šostakovič: Under Stalin’s Shadow – Symfonie č. 10, Passacaglia z opery Lady Machbeth
Andris Nelsons, dirigent (Boston Symphony Orchestra)
Nahrávka: Deutsche Grammophon
Nejlepší operní nahrávka
Maurice Ravel: Dítě a kouzla, Šeherezáda
Seiji Ozawa, dirigent; Saito Kinen Orchestra; SKF Matsumoto Chorus & SKF Matsumoto Children’s Chorus)
Nahrávka: Decca
Nejlepší sborová nahrávka
Sergej Rachmaninov: Nešpory
Charles Bruffy, dirigent (Paul Davidson, Frank Fleschner, Toby Vaughn Kidd, Bryan Pinkall, Julia Scozzafava, Bryan Taylor & Joseph Warner; Kansas City Chorale & Phoenix Chorale)
Nahrávka: Chandos
Nejlepší komorní hudba / malé komorní Filament
Eighth Blackbird – sextet
Nahrávka: Cedille Records
Nejlepší klasické instrumentální sólo
Henri Dutilleux: Houslový koncert – L’arbre des songes
Augustin Hadelich, housle; Ludovic Morlot, dirigent (Seattle Symphony)
Nahrávka: Seattle Symphony Media
Nejlepší klasické sólové album
Joyce & Tony – Live From Wigmore Hall
Joyce DiDonato, mezzosoprán; Antonio Pappano, klavírní spolupráce
Nahrávka: Erato
Opět tančící dirigent, který navíc zpívá
Dirigenta Josepha Olefirowicze nelze s nikým srovnat. Ohromuje davy i orchestrální hráče. Dirigentská technika nemá smysl a veselý tanec vše vynahradí.
Princ Charles se stal patronem Menuhinovy houslové soutěže 2016
Jeho královská výsost princ Charles souhlasil s tím, že bude patronem Menuhinovy houslové soutěže 2016. Napsal by něco podobného náš prezident Miloš Zeman, který ani nepřijde na zahájení Pražského jara nebo na oslavu sedmdesátin Jiřího Bělohlávka?
„Jako přítel a obdivovatel Lorda Menuhina bych rád poslal své nejsrdečnější přání všeho dobrého všem nadaným mladým soutěžícím, kteří se účastní Menuhinovy houslové soutěže v Londýně 2016, a doufám, že se posílí a vybuduje celoživotní přátelství s ostatními hudebníky z celého světa. Soutěž poskytuje obrovské příležitosti pro soutěžící jak hrát, jak se učit jeden od druhého, jak přijímat rady poroty. Tato kombinace je tím, co dělá tuto událost tak mimořádnou,” řekla jeho královská výsost. Soutěž se koná ve dnech 7. – 17. dubna 2016.
Čtyři nové svazky Brahmsovy kompletní edice
Výzkumné centrum univerzity v Kielu dokončilo práci na čtyřech nových svazcích souborného vydání Johannese Brahmse.
Koriguje chybný zápis zejména v skladatelově 2. klavírním koncertu. Nové vydání zahrnuje poprvé změny a opravy v partituře a v sólovém partu, které byly omylem vydány ve starších vydáních v klavírním výtahu.
více zde
Drážďanský Kulturpalast brzy v novém
Drážďanský Kulturpalast je v rekonstrukci a v roce 2017 se z něj stane vynikající koncertní sál. Práce doposud probíhají z hlediska nákladů a termínů bez problémů. Kulturpalast byl ikonou východoněmecké architektury v poválečných dějinách Drážďan, stejně tak jako Palác republiky ve východním Berlíně. Drážďanský Kulturpalast byl otevřen v roce 1969 v samém srdci historického centra naproti troskám Frauenkirche.
Při zařizování paláce se nešetřilo a byl použit ten nejkvalitnější mramor, žula a ebenové dřevo. Řada detailů bude při současné rekonstrukci zachována včetně zevní fasády. Doposud sál s velmi špatnou akustikou bude přebudován ve stylu Berlínské filharmonie a bude mít méně (1.800) sedadel.
Bavorský státní orchestr na turné v roce 2016
Bavorský státní orchestr v září 2016 uskuteční dlouhé evropské turné, poprvé s hudebním ředitelem Kirillem Petrenko. Od 5. do 21. září 2016 vystoupí soubor v šesti zemích, deseti městech v nejlepších koncertních sálech – v Miláně, Lucernu, Dortmundu, Bonnu, Paříži, Lucemburku, Berlíně, Vídni a Frankfurtu nad Mohanem. Praha bohužel chybí. Kyrill Petrenko představí orchestr v jiném než operním repertoáru, zdůrazní ve své dramaturgii díla Richarda Strausse a Richarda Wagnera, ale uvede také díla György Ligetiho. Jako sólisté vystoupí Diana Damrau a Frank Peter Zimmermann. Na podzim roku 2017 pojede orchestr opět do Japonska a v roce 2018 bude debutovat v New Yorku.
Špatná zpráva pro mladého českého operního skladatele Ondřeje Adámka
Festival d’Aix-en-Provence oznámil na dobu neurčitou odložení světové premiéry opery Sedm kamenů (Seven Stones) Ondřeje Adámka na libreto islandského spisovatele Sjóna, která byla původně plánována v červenci. Festival sdělil, že „nedokáže čelit dopadu finanční a hospodářské krize”. Jedná se o zakázku festivalu na první operu mladého českého skladatele a představitele nové evropské vlny.
více zde
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]