Jaký bude letošní Festival Opera? Část programu je už známa

Nedávná úvaha hudebního ředitele ostravské opery na našem portále o tom, s jakým titulem by soubor mohl přijet do Prahy na bienále hudebního divadla Opera 2017, vyvolala vlnu zájmu čtenářů o podrobnější letošní program festivalu. Ten se tentokrát uskuteční až v podzimním termínu, konkrétně od 13. září do 4. listopadu. Téma pro náš rozhovor s ředitelkou Festivalu Opera Lenkou Šaldovou.
Stavovské divadlo Praha – ilustrační foto (zdroj commons.wikimedia.org/Lehotský)

Úvodní otázku má na jazyku určitě každý: Proč se letošní ročník Festivalu Opera odehraje až před koncem roku? Je to změna trvalá?

Dva festivalové ročníky už na podzim byly: hned ten první v roce 1993, další pak v roce 1999. Dlouho se festivalová představení konala především o prodloužených víkendech, až v roce 2007 jsme si poprvé vyzkoušeli nahustit je do kratšího časového období, alespoň ta na scénách Národního divadla. Termín pokaždé domlouváme s Národním divadlem, vycházíme v první řadě z jeho možností a preferencí. Ze začátku se tak festival konal vždy v době, kdy Opera Národního divadla byla na turné v Japonsku – proto i ty přesuny z podzimu na jaro a zpět. Pak jsme získávali termíny ve Stavovském divadle v týdnu, kdy měla činohra takzvané noremní dny – proto jsme se z víkendů přesunuli výrazně i do všedních dnů.

Je mi jasné, že vměstnat festivalové termíny do už tak komplikovaného provozu Národního divadla není úplně jednoduché, navíc když se festival stále rozrůstá a aktuálně byla uzavřena Státní opera. A tak když pro Národní divadlo bylo tentokráte snazší naplánovat termíny pro festival na podzim, vůbec jsem se tomu nebránila. Začátek roku je možná výhodný tím, že Praha nenabízí mnoho jiných velkých kulturních akcí. Ale věřím, že publikum, které si festival za ty roky získal, přijde i na podzim. A z hlediska organizace festivalu je jarní termín šílený: na Hlavním městě Praha se výše dotace ví alespoň na konci roku, ale Ministerstvo kultury České republiky rozhoduje o grantech na přelomu února a března, takže se vlastně až po konci festivalu řeší, jestli jsme ve finančním průšvihu, či nikoli… Praha v roce 2015 kvůli zdržení se schvalováním rozpočtu uvolnila peníze až v dubnu, z Ministerstva kultury dorazily na účet v rekordním čase, ale stejně až v půlce března. V divadlech mají samozřejmě pochopení a trpělivě na platby čekají, ale vysvětlujte v hotelech, že jim zaplatíte tři měsíce poté, co hosté odjedou… Těším se, že budeme mít po dlouhé době šanci normálně hospodařit a plánovat. A jak to bude dál, uvidíme.

Jak vypadá finanční zajištění letošního ročníku při porovnání s těmi předchozími?

Skoro se až bojím to napsat, ale vypadá to dobře. Hlavně proto, že Hlavní město Praha schválilo dotaci 1.700.000 Kč, což je o 550.000 Kč více než v roce 2015. Na Ministerstvu kultury České republiky je teď nový grantový program pro festivaly, tak uvidíme, co to přesně bude znamenat, ale věřím, že festivalová komise alespoň nezpochybní rozhodnutí grantové komise z roku 2015, která pro rok 2017 předschválila minimální částku v rámci takzvaných víceletých grantů. Rozhodování o víceletých grantech, jak je teď na ministerstvu nastaveno, sice nemá oficiální charakter, ale minimálně je výrazným doporučením komise pro jednání v dalším roce. Minulý ročník se myslím mimořádně vydařil, nový je plánován ve stejném rozsahu, tak doufám není důvod, aby ministerstvo svou dotaci snižovalo. Zní to pro mě až neuvěřitelně, ale možná si tentokráte budeme moci už v březnu oddechnout a pustit se do pořádné propagace festivalu.

Co v tuto chvíli o letošním programu víte? Co můžete prozradit?

Rozhodnutí padlo zhruba v půlce divadel, další ho odložila na dobu, až budou mít po první letošní premiéře, nebo v tuto chvíli vyjednávají s interprety. Jsem moc ráda, že divadla berou výběr titulu opravdu velmi vážně, včetně toho, že chtějí přivézt ze svého pohledu ideální obsazení, takže ani v nejmenším netlačím, na definitivní rozhodnutí je ještě čas.

Jasno mají všechna tři slovenská divadla: můžete se těšit na banskobystrického Cikkerova Juro Jánošíka, košickou Händelovu Alcinu a velmi pravděpodobně na Pucciniho Triptych ze Slovenského národného divadla. A napevno už jsou v programu také Cherubiniho Médée (Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Ravelova opera Dítě a kouzla (Jihočeské divadlo České Budějovice) a Thomasův Hamlet (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) – plán přivézt Bouři, o kterém před časem na Opera Plus mluvil ostravský šéf, nakonec narazil na technické potíže (náš rozhovor s Jiřím Nekvasilem najdete zde). Na našem webu jsme aktuálně zveřejnili všechny termíny představení velkých divadel, ty už jsou samozřejmě domluvené.

Jak moc se snažíte s jednotlivými divadly licitovat o tom, s čím přijedou?

Vůbec. Je to jejich festival. Jejich vizitka. A tudíž jejich volba. Jednota hudebního divadla je v případě „velkých“ divadel skutečně pouze koordinátorem, který festival organizuje a propaguje. Větší prostor máme jen při jednání s nezávislými soubory, ale i tam spíš řešíme, co je technicky a finančně uskutečnitelné, nemluvíme do výběru titulu z uměleckého hlediska. A je samozřejmě na nás, jaký doprovodný program vymyslíme.

O doprovodných akcích už máte alespoň základní představu?

Na to je opravdu brzy, uvažujeme o nich také většinou v přímé návaznosti na program. Jasné je jen to, že i tentokrát chceme divákům nabídnout setkání s divadelníky, ať už aktivními nebo bývalými. Festival jako prostor pro setkávání, v hledištích i v kuloárech – to platí stále.

Kompletní program oznámíte zhruba kdy? Kdy začnete s předprodejem vstupenek?

S velkými divadly se definitivně dohodneme v první půli března, v dubnu bychom chtěli začít prodávat vstupenky, definitivně uzavřeme program začátkem května. 13. ročník festivalu začíná 13. září a o festivalu by mělo být pořádně slyšet, ještě než všichni začnou užívat léta a dovolených. Budeme moc rádi, když budeme s diváky intenzivně komunikovat i přes Opera Plus!

Děkuji za odpovědi, držím palce!

www.festival-opera.cz

Související články


Reakcí (4) “Jaký bude letošní Festival Opera? Část programu je už známa

  1. Že nebude v Praze Fibichova Bouře je velká škoda, ale naštěstí náhrada v podobě Thomasova Hamleta je dost dobrá. Jinak to celkově vypadá na hodně zajímavý a hlavně co do titulů pestrý festival. Snad jen za mě zklamání, že Bratislava nevybrala místo přeci jen známějšího Pucciniho Triptychu třeba plánovanou Halevyho Židovku nebo toho neznámého Vivaldiho, co původně měl být uváděn v Praze. Z doposud neznámých hodně čekám, s čím přijde ND Brno. Brno je z Prahy logisticky nejpřístupnější k návštěvě a zajímavých titulů zde je letos fakt hodně. Kdyby jako minule měli odvahu, tak se logicky nabízí Saariaho Láska na dálku. U Olomouce moc doufám, že to bude Martinů Řecké pašije a kdyby Opava přišla s Verdiho Attilou, tak by byl finální výběr téměř dokonalý. Jinak v programu co je na internetu, jsem snad ani nezaznamenal, že by měla vystoupit ústecká opera, což se ale při vědomí toho, jaký tam mají teď chabý repertoár, snad ani nelze divit.

    1. No vzhledem k tomu, jak velký jsem obdivovatel Fibichových oper mi zřejmě nic jiného nezbyde. Jen doufám, že NDM tuhle operu míní hrát ještě minimálně část příští sezóny… Letos jsme byl v Ostravě už na Braniborech v Čechách a není v mých (nejen) časových možnostech jezdit do Ostravy častěji. Původně jsem chtěl jít letos právě na Bouři, ale změnil jsem své původní plány po ohlášení, že bude Bouře v Praze, což zjevně byla chyba.

  2. Na webových stránkách festivalu Opera 2017 je již celý tohoto letošního ročníku. Kromě tradičních operních souborů je zde docela dost vystoupení nezávislých malých souborů (OPERNÍ STUDIO PRAHA, ENSEMBLE DAMIAN, ENSEMBLE OPERA DIVERSA, OPERA POVERA) takže si určitě bude z čeho vybírat. Trošku mě zklamala Opava, že nepřijede s Verdiho Attilou a Brno, že si vybralo Hrabě Oryho místo Láska na dálku případně La Giocondy. Jinak se už na festival moc těším.

Napsat komentář