Joseph Calleja hvězdou koncertního provedení Cileovy Arlézanky v Deutsche Oper

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Joseph Calleja – Verdi. Orquestra de la Comunitat Valenciana, dirigent Ramón Tebar. Decca 2018 (1 CD). Nové album jednoho z nejžádanějších tenoristů naší doby se soustředí na výběr verdiovských partů. Zpěvák si ale vybral převážně ukázky z operních děl, ve kterých zatím na scéně nevystupoval, ale zařazení hlavních tenorových rolí z těchto Verdiho oper do svého repertoáru plánuje v dohledné době. Na albu, které uvádí slavná romance z Aidy Se quel guerrier io fossi! … Celeste Aida, dále nalezneme po dvou ukázkách z Trubadúra a Síly osudu, duet s barytonem z italské verze Dona Carlose (Dio che nell’alma infondere) a hned čtyři hudební čísla z Otella. Partnery v duetech mu jsou barytonista Vittorio Vitelli (Síla osudu, Don Carlos a Otello) a světově proslulá sopránová hvězda Angela Gheorghiu v duetu Otella a Desdemony.

Stylová čistota je jednou z předností alba, stejně jako vysoká interpretační kvalita rodáka z Malty. Vokální kultura, zajímavý kovový témbr ve spojení s přitažlivým mikrovibratem, dokonalé frázování i stylová jistota jsou obvyklými znaky Callejova výkonu. Na druhou stranu tenorista ne vždy patří k nejinspirovanějším zpěvákům v oblasti psychologie role, navíc se zdá, že právě role Otella je v současném momentu pro svůj dramatismus již mimo Callejův obor. Přece jenom jeho tenor má lyrický základ a předčasně zařazené partie pro těžký dramatický italský obor mohou hlas narušit. Album se velmi příjemně poslouchá a nabízí možná srovnání s jinými současnými verdiovskými recitály slavných tenorů, například The Verdi Album Jonase Kaufmanna pro label Sony s částečně obdobným repertoárem. Josepha Calleju spolehlivě doprovází Ramón Tebar za dirigentským pultem městského orchestru ve Valencii.


Operní humor
Americká dramatická sopranistka Martina Arroyo (narozena 1936) byla a stále je proslavená nejen vynikajícími výkony, ale také skvělým smyslem pro humor. Byla jednou z prvních pěvkyň afro-amerického původu, které se prosadily ve světovém měřítku. Přesto si z nějakého důvodů nemohli lidé často zapamatovat její jméno.

Martina Arroyo (zdroj YouTube)

Jednou se jí stalo, že ji oslovil starší operní obdivovatel: „Vy musíte být Leontyne Price!“ Vtipná Martina Arroyo neztratila konverzační pohotovost: „Ne, ne, já jsem Reri Grist!“ (Tedy jmenovala jinou slavnou operní kolegyni afroamerického původu, koloraturní sopranistku podstatně fragilnějšího fyzického typu.)

Tato anekdota má ale i jinou verzi: Martina Arroyo musela pracovat trochu ve stínu slavné spinto sopranistky Leontyne Price, která byla často v Metropolitní opeře přednostně obsazována. Když ji jednou nový vrátný v Metropolitní opeře uvítal slovy: „Dobrý den, Miss Price!“, klidně mu odpověděla: „Ne, drahoušku, já jsem ta druhá!“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat