O loučení Renée Fleming i o Naganově triumfu se Ženou beze stínu v Hamburku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (90). Týden od 17. do 23. dubna 2017. V dnešním vydání najdete: Kent Nagano diriguje Straussovu Ženu beze stínu v Hamburku. Ještě o René Fleming a Růžovém kavalíru v Metropolitní opeře. Zandonaiova opera Giulietta e Romeo nikoliv podle Shakespeara v Erfurtu. Händelovská renesance trvá – Catone ve světové nahrávací premiéře. Dalibor Václava Kršky na ČT art. Operní humor: Tabletky pro tenory.


Kent Nagano diriguje Straussovu Ženu beze stínu v Hamburku

Velký ohlas sklidila nová inscenace Straussovy opery Žena beze stínu na scéně Staatsoper Hamburg. Kritiky vyzdvihují premiérový (16. dubna 2017) monumentální výkon dirigenta Kenta Nagana, místního Generalmusikdirektora (jak zní jeho titul ve smlouvě do roku 2020). Ve skvělém hudebním nastudování vystupují přední sólisté s četnými zkušenostmi z rolí straussovského repertoáru.

Richard Strauss: Die Frau ohne Schatten – Staatsoper Hamburg 2017 (zdroj © staatsoper-hamburg.de)

Vášnivou Císařovnou, která se dočká prozření, je sopranistka Emily Magee, která do role dává vysokou dramatičnost i hlasovou zvučnost. Jejím vladařským partnerem je elegantní Roberto Saccà jako tenorový Císař. Plebejský pár ztělesňuje atraktivní Barvířka v podání Lise Lindstrom s velkou životní silou a intenzitou výrazu a polský barytonista Andrzej Dobber jako tvrdý Barak. Wagnerovská interpretka Linda Watson pak tento kvartet doplňuje úskočnou Chůvou, jež je zpravidla svěřována dramatickým mezzosopránům (i když pěvkyně, známá v Praze z provedení Tristana a Isoldy i ztvárnění Brünnhildy ve Wagnerově tetralogii, se příležitostně označuje v rozhovorech spíše za vysokodramatický mezzosoprán než soprán).

Režisér Andreas Kriegenburg se v prvé řadě soustředil na symbolickou rovinu příběhu a psychologickou věrohodnost manželských vztahů. Tento německý režisér, který má za sebou řadu úspěšných inscenací činoherních a operních především na německých jevištích, s Kentem Naganem spolupracoval již několikrát (především v Mnichově). Detailní drobnokresba psychologických vazeb hrdinů mu také v roce 2014 zajistila jasné vítězství v prestižní anketě oborového časopisu Opernwelt v kategorii nejlepší inscenace za Vojáky Bernda Aloise Zimmermanna na scéně mnichovské Bavorské státní opery.


Ještě o Růžovém kavalíru v Metropolitní opeře

Jak nostalgický tón zaznívá v hudbě i libretu opery Růžový kavalír Richarda Strausse, tak v obdobném, jemně vzpomínkovém duchu znějí nejrůznější komentáře v tisku a dalších médiích o poslední inscenaci tohoto díla v Met. A to se zdaleka netýká jen operních a hudebních časopisů, serverů a relací, ale i časopisů a programů pro ženy. Odchod Renée Fleming z velkých produkcí jako by uzavíral jednu éru, kterou samotná pěvkyně aktivně spolubudovala.

Richard Strauss: Der Rosenkavalier – Renée Fleming (Marschallin) – Metropolitan Opera New York 2017 (zdroj FB Metropolitan Opera / foto Ken Howard/Metropolitan Opera)

Americká operní ikona, která na scénu Metropolitní opery vstoupila poprvé roku 1991 jako Hraběnka v Mozartově Figarově svatbě, se na dlouhou dobu stala jednou z hlavních tváří Metropolitní opery i amerického operního podnikání. Její postavení americké operní královny, která tak navázala na tradici operních ikon Metropolitní opery v předchozích dekádách, posílila propracovaná práce s médii i marketing, který zasáhl do dalších oborů. Různorodý, ale pečlivě vybraný repertoár a produkce se takřka vždy setkaly s příznivým ohlasem kritiky a nadšením diváků.

Zajímavé je, že příznivějšího ohlasu se jí vždy dostávalo v rodné zemi, části evropského publika trochu vadila její umělost a manýrovitost, stejně jako poněkud snobský styl (který ale okouzloval americké střední třídy). Pravidelně spolupracovala na projektech americké hudby a řadu skladeb provedla v americké premiéře. Propojení s módním světem, tedy například pečlivě popisované koncertní róby i pózování pro módní seriály světových fashion magazínů, přivedlo další publikum. Dlouhodobá spolupráce s návrhářem Christianem Lacroixem se ukázala jako oboustranně výhodná.

Parfém La Voce by Renée Fleming (zdroj reneefleming.com)

Stejný úspěch získal parfém La Voce Renée Fleming pro firmu Coty, vytvořený s předními odborníky tohoto oboru Ann Gottlieb a Carlosem Benaimem. Parfém představený roku 2008 veřejnosti se stále dobře prodává u cílového tržního segmentu zralých žen.

Renée Fleming mnohokráte vystoupila v televizních show a otevírala svými vystoupeními významné sportovní akce (například celým americkým národem sledovaný Super Bowl roku 2014). Množství operních kompletů a recitálů bylo také doplněno několika crossoverovými projekty. Řada jejích operních vystoupení byla zaznamenána i na DVD. Jako interpretka získala řadu nahrávacích cen i amerických národních cen za kulturní přínos. Stala se také nositelkou francouzské Čestné legie a dalších ocenění. Ne všechno se podařilo tak, jak pěvkyně doufala, například zklamáním byla činoherní role operní divy v komedii Joe DiPietra Living on Love na Broadwayi roku 2015.

Ale zpěvačka již ohlásila svůj broadwayský muzikálový debut na Broadwayi jako Nettie Fowler v americkém klasickém muzikálu Carousel (Kolotoč) na jaře 2018.

Neoficiální literární pocty se jí dostalo, když spisovatelka Ann Patchett použila slavnou zpěvačku jako hlavní přiznanou inspiraci pro svůj román Bel Canto (2001). Příběh románu (též přeloženo do češtiny) se odehrává na jisté jihoamerické ambasádě, která je obsazena teroristy při koncertu slavné pěvkyně. Následují zdlouhavé týdny v teroristy obsazené ambasádě, které odkrývají skutečné charaktery, aniž by došlo k dohodě a propuštění rukojmích… Román posloužil jako látka pro libreto stejnojmenné opery pro Lyric Opera of Chicago roku 2015. Skladatel Jimmy López i pro hlavní roli pěvkyně Roxane Coss vyhlédl jinou americkou zázračnou pěvkyni – Daniellu de Niese. Renée Fleming, která působila a stále působí jako umělecká poradkyně chicagské opery, tento projekt označovala za svou srdeční záležitost.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Komentáře “O loučení Renée Fleming i o Naganově triumfu se Ženou beze stínu v Hamburku

  1. K románu Ann Patchettové Bel Canto (česky Volvox Globator, 2009), který byl oceněn prestižní americkou literární cenou PEN/Faulkner Award, bych rád dodal, že v současnosti se natáčí jeho filmová verze v režii Paula Weitze. Hlavní roli operní pěvkyně Roxanne Cossové ztvární oscarová herečka Julianne Moore a pěvecké party do filmu nahrála právě Renée Fleming. Do kin bude film uveden v roce 2018.

Napsat komentář