Co mají společného Haydn a tsunami? Filharmonii Brno a Opuštěné ostrovy

Brněnská filharmonie si pro první abonentní koncert, který se konal 23. listopadu v Besedním domě v rámci cyklu Filharmonie doma II, pozvala dvě umělecké osobnosti, jež zaručily vynikající kvalitu koncertu. A k tomu přidala dvě skladby, které donutily obecenstvo téměř nedýchat, a to i proto, že koncert přenášel v přímém přenosu Český rozhlas Vltava a přebíraly ho rozhlasy sítě Eurorádia v rámci prestižní koncertní řady Euroradio Premium Concerts.
Opuštěné ostrovy – Alexander Liebreich – Brno 23. 11. 2017 (zdroj Filharmonie Brno)

Za vším stojí německý dirigent Alexander Liebreich. Provází ho vynikající světová pověst, jejímž vrcholem bylo otevření nového koncertního sálu v Katovicích v roce 2014.

Skladba současného japonského skladatele Toshia Hosokawy s názvem Meditace – obětem tsunami 11. 3. vznikla právě na objednávku dirigenta Alexandera Liebreicha, který dirigoval i premiérové provedení skladby, když byl v době jejího vzniku uměleckým ředitelem festivalu v jihokorejském Tchongjongu. Je to reakce na vlnu tsunami, která poničila v březnu 2011 pobřeží Japonska. Zasáhla a smetla mimo jiné i základní školu a matky dosud hledají své děti, které katastrofu nepřežily. Přesto hodnotí dirigent skladbu nikoli jako vyjádření zármutku, ale jako vyjádření úcty k přírodě. „Tsunami je normální přírodní jev, který způsobuje nám lidem katastrofu, protože je větší než my sami. Proto Meditace, vyjádření úcty k přírodě, která nás přesahuje.“

Skutečně je skladba něco úžasně klidného, i když plného napětí, pozvolna narůstajícího v nekonečném dlouhém legatu pomalých širokých ploch, ve kterých dominují programově zvukomalebné efekty. Skladba je monolitem, přesto ji autor rozdělil do programních částí. Dunění země, jejíž pulsování v souladu s vesmírem ztělesňuje velký buben spolu s pomalým pizzicatem kontrabasů, Kaligrafie, kreslená jemnou, téměř neznatelnou linkou houslí, Meditace a Elegie narušují Obavy, nesené vzdálenými žesti a bicími, a závěrečná tichá, niterná Modlitba. Pomalá postupující gradace crescenda, navozující blížící se pohromu, tragické údery i v decrescendu ustupující moře a navození tragického ticha, to vše za nápadité a působivé instrumentace. Skladba zazněla v české premiéře a byla pro vnímavého diváka mementem.

Následující Koncert pro hoboj a malý orchestr, skladba německého autora Bernda Aloise Zimmermanna, vnesl do duší posluchačů hravost, humor i dravost. Zimmermann je představitelem německé postmoderny dvacátého století. V koncertu dostal hoboj možnost se předvést se všemi technickými finesami, které jdou až za hranici možností nástroje. Hobojista Vilém Veverka dostal příležitost k excelentní exhibici, kterou využil do všech detailů. Prokázal, že je opravdu špičkovým hráčem, a kromě skvělého technického zvládnutí nástroje, kdy měl především v kadenci možnost ukázat téměř nekonečný dech spolu se schopností prezentace ozdob ve výškách, předvedl i niterný prožitek a živelnou radost ze hry.

Po přestávce zazněl z některých řad staršího publika povzdech a očekávání: „..tak, teď konečně to bude krása…“ Druhá polovina koncertu patřila totiž Josephu Haydnovi. Klasicistní autor byl ovšem prezentován nepříliš tradičními skladbami. To, že psal opery, není o něm příliš známé, a tak L’isola disabitata (Opuštěný ostrov), předehra k opeře Hob.Ia:13, byla jednak bonbónkem a tematicky skvěle vyvážila předcházející polovinu večera. Barokní patos doplňovala italská melodika, jen opakující se intervaly v houslích působily poněkud těžkopádně. Haydnovo mistrovství se plně rozvinulo v poslední skladbě večera, Symfonii č. 44 e moll Hob.1:44. Zejména vylehčené smyčce spolu s kontrujícími lesními rohy působily brilantně a romanticky. Patetické vyznění předznamenávalo nastupující romantický styl „Sturm und Drang“ a závěr symfonie se ponořil do melancholie.

Dirigent Alexander Liebreich se ukázal v Brně opět ve vynikající formě. Je to dirigent uměřených, zato jasných gest, s jistotou a citem dokáže vyhmátnout, v čem jsou pozitiva orchestru, a rozvinout je, k čemuž jistě přispěla i kvalitní akustika Besedního domu. První koncert abonentního cyklu Filharmonie doma II nasadil vysokou laťku a obecenstvo odcházelo nadmíru spokojeno.

Hodnocení autorky recenze: 95%


Cyklus Filharmonie doma II
Opuštěné ostrovy
Vilém Veverka (hoboj)
Dirigent: Alexander Liebreich
Filharmonie Brno
23. a 24. listopadu 2017 Besední dům Brno
(psáno z koncertu 23. 11. 2017)

program:
Toshio Hosokawa: Meditace– obětem tsunami 11.3.
Bernd Alois Zimmermann: Koncert pro hoboj a malý orchestr
=přestávka=
Joseph Haydn: L’isola disabitata (Opuštěný ostrov), předehra k opeře Hob. Ia:13
Joseph Haydn: Symfonie č. 44 e moll

www.filharmonie-brno.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Filharmonie Brno -A. Liebreich & V. Veverka (Brno 23./24.11.2017)

[yasr_visitor_votes postid="278076" size="small"]

Mohlo by vás zajímat