Manon z Metropolitní opery je oslavou sopránu

Vrcholným dílem francouzské romantické opery Manon skladatele Julese Masseneta pokračují přenosy z Metropolitní opery v kinech. Už 26. října 2019 se v tuzemských kinech představí zástupci mladé pěvecké generace, sopranistka Lisette Oropesa a tenor Michael Fabiano.
Jules Massenet: Manon Lescaut (zdroj MET)

Nejvýznamnější představitel francouzské opery 19. století Jules Massenet, byl – alespoň co se tvorby týče – neklidnou, hledající duší. Adaptoval Goethova Werthera, napsal komedii s napudrovanými parukami Cherubín a vyzkoušel si i wagnerovskou variaci Esclarmonde. Nicméně jeho nejoblíbenějším kusem se stala adaptace Manon Lescaut, kterou napsal Abbé Prévost. Ztvárnil jej v realistickém duchu, což mu vyneslo osočení z oplzlosti.

Manon sklízí úspěch na operních jevištích už od doby, kdy byla napsána. Už ve své době byla vnímána jako oslava ženského sopránu – právě v kontrastu s populární mužskými wagnerovskými basy. Stala se tak pomyslnou výkladní skříní pro řadu světových sopranistek. Roli nešťastné a do kláštera mířící Manon tak ztvárnily takové pěvkyně jako Sibyl Sanderson (Massenetova osobní favoritka), Fanny Heldy či později Renée Fleming a Anna Netrebko. V nastudování pro letošní sezónu Metropolitní opery v New Yorku září americká pěvkyně kubánského původu Lisette Oropesa. Na prknech Metropolitní debutovala v pouhých dvaadvaceti letech a hned v roli Zuzany ve Figarově svatbě W. A. Mozarta a od té doby se zde objevila ve více než stovce dalších rolí. Soustavně si buduje reputaci jedné z nejoceňovanějších pěvkyň své generace.

V roli rytíře De Grieux se představí tenor Michael Fabiano. Pětatřicetiletý pěvec debutoval ve Stadttheater v Klagenfurtu, v roce 2010 poprvé vstoupil na prkna newyorského operního svatostánku. A nyní je k nezastavení. V sezóně 2019/20 jej diváci kromě Metropolitní mohou vidět také na operních scénách v Londýně, Madridu, Paříži, Berlíně.

Děj libreta z pera autorů Henri Meilhaca a Philippe Gillea se sice odehrává v osmnáctém století, režie Laurenta Pellyho děj přenesla o století později, do doby, kde Massenetův operní kus vznikl. Přenášíme se tak do Paříže v éře Belle Époque, bující doby uměleckého kvasu, vznešenosti a všudypřítomné krásy. Tu se Pellymu, který Manon poprvé inscenoval v roce 2010 pro Královskou operu v londýnské Covent Garden, podařilo zachytit neobyčejně prostě, přirozeně a realisticky.

 

PROGRAM SEZÓNY 2019/2020

Sobota, 26. října 2019, 18:45
Massenet: MANON
Benini / Pelly | Oropesa, Fabiano, Bosi, Ruciński, Polegato, Youn

Sobota 9. listopadu 2019, 18:45
Puccini: MADAMA BUTTERFLY
Morandi / Minghella | He, DeShong, Carè, Szot

Sobota 23. listopadu 2019, 18:45
Glass: ACHNATON
Kamensek / McDermott | Lárusdóttir, Bridges, Roth Costanzo, Blake, Liverman, Bernstein, James

Sobota 11. ledna 2020, 18:45
Berg: VOJCEK
Nézet-Séguin / Kentridge | van den Heever, Mumford, Ventris, Siegel, Staples, Mattei, Van Horn

Sobota 1. února 2020, 18:45
Gershwin: PORGY A BESS
Robertson / Robinson | Blue, Schultz, Moore, Graves, Ballentine, Owens, Walker, Singletary

Sobota 29. února 2020, 18:45
Händel: AGRIPPINA
Bicket / McVicar | Rae, DiDonato, Lindsey, Davies, Rock, Rose

Sobota 14. března 2020, 17:45
Wagner: BLUDNÝ HOLANĎAN
Gergiev / Girard | Kampe, Fujimura, Skorokhodov, Portillo, Terfel, Selig

Sobota 11. dubna 2020, 18:45
Puccini: TOSCA
de Billy / McVicar | Netrebko, Jagde, Volle, Carfizzi

Sobota 9. května 2020, 18:45
Donizetti: MARIE STUARTOVNA
Benini / McVicar | Damrau, Barton, Costello, Filończyk, Pertusi

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na