Nejvýznamnější letošní operní události USA v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hlas Elīny Garanči také ohromí tím, jak zmohutněl (což jsem mohl naposledy ocenit právě při představení Donizettiho Favoritky) a jak se zcela barevně scelil témbr ve spodní poloze. V některých ukázkách je rafinovaně vystavěn dramatismus postavy na malé ploše árie, aby tak vynikla schopnost umělkyně dávkovat umění „ledu a ohně“. Části posluchačů i kritiků ovšem chybí strhující a živelný dramatismus například v árii Santuzzy, ale do Garančiny interpretace se vždy promítá její přirozený naturel. Pod vnějším pláštěm sebeovládání a noblesy se skrývá vulkán vášně. Bezchybně umělkyni provází orchestr z Valencie, řízený Robertem Abbadem, ale vše je podřízeno (a právem) vokálnímu umění Elīny Garanči. Jak dalece je vhodný název alba Revive, který znamená ve více jazycích oživit, musí již vzhledem ke hvězdné kariéře pěvkyně posoudit sami posluchači…


Rozhovor týdne
O novém CD Revive i směřování k dalším rolím, rodinném životě s dirigentem, životě na cestách a mnohém dalším se dočtete v rozhovoru Elīny Garanči pro rakouský server nachrichten.at (zde ).


Opera na ČT art
V roce 1983, tedy v roce stoletého výročí existence souboru Metropolitní opery v New Yorku, uspořádala první operní scéna velkolepý koncert s řadou hvězd šedesátých až osmdesátých let dvacátého století, které ozdobily inscenace Metropolitní opery. V dvoudílném záznamu (a jde o sestřih z koncertu, který trval více než šest hodin) mohou diváci vidět a slyšet nejslavnější operní interprety, mimo jiné také: Plácida Dominga, Kiri Te Kanawa, Nicolaie Geddu, Évu Marton, Jamese McCrackena, Ruggera Raimondiho, Joan Sutherland, Fredericu von Stade, Judith Blegen, Alfreda Krause, Annu Tomowa-Sintow, Elisabeth Söderström, Kathleen Battle, Mirellu Freni a další.

ČT art uvede tento koncertní záznam 27. a 28. prosince 2016 vždy v 20:20. Na úvod koncertu zazní předehra ke Smetanově Prodané nevěstě pod taktovkou uměleckého ředitele Met Jamese Levina.

V pátek 30. prosince 2016 tentýž program uvede muzikál Láska nikdy neumírá, který je pokračováním jednoho z nejúspěšnějších muzikálových titulů všech dob – Fantóma opery. Postavy jsou posunuty o deset let oproti minulému příběhu, a to do Spojených států, Christine je lákána bohatým impresáriem (ze kterého se vyklube přece jenom přeživší Fantóm) k vystoupení v jeho podniku na Coney Islandu. Navíc v příběhu hraje důležitou roli Christinin desetiletý syn. Libreto a texty písní jsou dílem Bena Eltona a Glenna Slatera. Hudbu složil Andrew Lloyd Webber, který na pokračování svého muzikálu pomýšlel již od roku 1990.

Ve večerním novoročním programu České filharmonie pak můžeme slyšet také sopranistku Marinu Rebeku (1. ledna 2017, 20:00), pak následuje dokument Bedřich Smetana: Život žitý zaživa (22:05) a pak ještě záznam koncertu italského tenoristy Andrea Bocelli: Love in Portofino (22:55).


Operní úsměv
Australská sopranistka Nellie Melba (1861–1932) byla globální světovou operní hvězdou, ale také zpěvačkou známou svou domýšlivostí a rozmary.

Nellie Melba (zdroj commons.wikimedia.org/B. J. Falk)

Když společně s Enricem Carusem (1873–1921) vystupovali jako pár milenců Mimi a Rodolfo v Pucciniho Bohémě, byla ve finále opery jako umírající něžně přenesena na lůžko. Ale když účinkující zvedli pokrývku, aby zajistili teplo tělu nebohé pařížské grizetky, vypuklo publikum v obrovský nekontrolovaný výbuch hysterického smíchu. Po odkrytí prostoru pod postelí byl totiž vidět masivní malovaný nočník. S největší pravděpodobností v tom měl prsty známý šprýmař Caruso…

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na