Netrebko se svojí první Aidou měla v Salcburku ovace, na režisérku bučeli

Salcburk 2017 (zdroj © Salzburger Festspiele / foto Monika Rittershaus)
Aida – očekávaný operní triumf
(kleinezeitung.at – 7. 8. 2017 – Michael Tschid)
Obrovský aplaus a standing ovations v neděli večer pro salcburskou Aidu: Anna Netrebko zářila v titulní roli, Riccardo Muti se postaral o hudební finesy a Shirin Neshat vytvořila inscenaci bez pompéznosti, která přesto silně fascinovala.
Salcburský festival se za nového intendanta Markuse Hinterhäusera rozjel. Monteverdiho trilogii, Mozartova Tita a Šostakovičovu Lady Macbeth si už může připsat jako velké operní úspěchy. A v neděli večer přibyla předpokládaná divadelní událost: Verdiho Aida byla očekávána s velkým napětím a proměnila se ve skutečný operní triumf.
Anna Netrebko jako debutantka v roli stvrdila při premiéře své zajištěné místo na operním trůnu. S brokátem v hlase, v nádherném, ocelově modrém hedvábném kostýmu ovládala ve velmi působivé interpretaci rovnocenně smyslnost i dramatičnost role etiopské princezny Aidy, unesené do Egypta, kde se octne ve zmatku politických bojů a citů.
Janovan Francesco Meli vybavil egyptského vojevůdce Radama, jenž se zamiluje do zajatkyně a dostane se tak do dilematu s etiopskou mocí, krásným tenorem. Ekaterina Semenchuk skvěle zpívala drsnou faraonovu dceru Amneris, která drží Aidu jako otrokyni a brzy pochopí, že v ní má sokyni. Italský basista Roberto Tagliavini jako král a zbytek souboru i sbor Vídeňské státní opery rovněž nabídli festivalovou úroveň.
U pultu se postaral Riccardo Muti, který Verdiho operu dirigoval opět poprvé po osmatřiceti letech, o téměř komorní, jemnou hudební práci, dokonce i v proslulém triumfálním pochodu, aniž by ovšem zanedbával velká gesta Verdiho partitury. S výtečně disponovanými Vídeňskými filharmoniky prezentoval šestasedmdesátiletý Ital barevnou, na kontrasty bohatou interpretaci dramatu, premiérovaného v Káhiře roku 1871 a v Salcburku uvedeného poprvé Karajanem. Pravý suverén ve službách hudby.
Christian Schmidt postavil ve Festspielhausu nadčasovou scénu, chrámové místo z kubusů a schodišť na točně, na níž se pohybují postavy v elegantních kostýmech Tatyany van Walsum v pěkné choreografii a předvádějí rituální tance s býčími hlavami.
První operní režie Shirin Neshat je přesvědčivá a jde pod kůži. Uplatňuje také video Martina Gschlachta, vídeňského kameramana jejího mezinárodního filmového úspěchu Women Without Men. Iránská umělkyně, žijící už dlouho v New Yorku, aranžuje mocenskou hru mezi rozumem a city, mezi politikou a soukromým životem, mezi velekněžími a armádou redukovaně, jak slibovala, a hudbě to velmi prospívá. Její výklad Aidy, v němž vychází ze své vlastní zkušenosti vypovězení z vlasti před jednadvaceti lety, se tak stává také reflexí ženských osudů, tyranie a utlačování v autoritářských společnostech.
Obrovské ovace (a osamělé zabučení) prominentního publika, mezi nímž byli bývalý rakouský prezident Heinz Fischer s chotí, bývalý spolkový kancléř Franz Vranitzky a bývalý intendant Peter Ruzicka, bankéř Andreas Treichl a šéf ORF Alexander Wrabetz, manažer médií Horst Pirker a arcibiskup Franz Lackner, bezpočet představitelů kulturní scény jako galerista Thaddaeus Ropac a klavírista Rudolf Buchbinder, tenorová hvězda Plácido Domingo a „Jedermann“ Tobias Moretti s manželkou Julií. Dlouhé, oprávněné standing ovations pro skvělou inscenaci díla operní klasiky výtečným týmem, a především pro zářivou královnu Annu I.

Salcburk 2017 (zdroj © Salzburger Festspiele / foto Monika Rittershaus)
***
Anna Netrebko jako Aida v Salcburku nadchla
(ndr.de – 7. 8. 2017 – Philipp Schmid)
Objevil ji kdysi dirigent Valery Gergijev, když si ještě vydělávala v Mariinském divadle jako uklízečka. Mezinárodně prorazila ruská sopranistka Anna Netrebko později při Salcburském festivalu. Už léta je tam obdivována jako megahvězda – a také včera, při nejdůležitější operní premiéře letošního festivalu, Aidě Giuseppe Verdiho. Tuto roli zpívala Anna Netrebko vůbec poprvé. Její fanouškové očekávali debut v roli v horečném napětí. Reportérka Sabine Lange (NDR Kultur) byla při tom.
Paní Lange, Anna Netrebko jako Aida, jak se k ní role egyptské otrokyně hodí?
Anna Netrebko byla včera večer velkolepá. Nejen hlasově, po hudební stránce, ale také ve výrazu zoufalství. Aida stojí mezi dvěma válečnými frontami. Jako otrokyně musí žít v Egyptě a miluje vojevůdce, který táhne do války proti jejímu národu v Etiopii. V tom je její vnitřní rozpolcenost. Anna Netrebko dříve bezpochyby zpívala velmi krásně, ale herecky působila často spíš chladně a nezúčastněně, a v tom se velmi proměnila. Vnáší na jeviště ohromný dramatický život, je v roli velmi věrohodná a včera večer všechny zpěváky strhla s sebou, i Francesca Meliho v roli Radama. Byl to velmi úchvatný večer až do konce, do jejich společné smrti. Anna Netrebko už delší dobu výrazně doplňuje svůj repertoár o těžší role. Velmi přesně uvažuje o tom, co dělá: Belliniho Normu před první inscenací v Londýně vrátila. Wagnerovu Elsu si v Drážďanech vyzkoušela, v Bayreuthu 2018 ji však přece jen raději zpívat nechce. Myslím ale, že Aida v Salcburku byl tak velký úspěch, že tuto roli bude jistě nějakou dobu zpívat.
Režii měla také debutantka, Íránka Shirin Neshat, známá jako výtvarná umělkyně, fotografka a filmová režisérka. Jak se vám líbila její první operní režie?
Když už i v Salcburku si myslí, že operu může režírovat každý, pak je ve světě opery něco špatně. A renomovaný světový festival není vhodné místo k opernimu režijnimu debutu. Znám jednoho taxikáře,má rád operu, také by mohl zkusit ji režírovat…