Ochs auf Lerchenau aneb Kupferova mistrovská lekce v Salcburku

  1. 1
  2. 2

Salcburská inscenace Růžového kavalíra v harmonii všech složek a ve zralém režisérském názoru čerstvého osmdesátníka Harryho Kupfera spěje takřka k dokonalosti. Navíc fenomenální pěvecko-herecký výkon basisty Günthera Groissböcka posouvá zavedené hranice role Barona Ochse a stanovuje nová měřítka a to i v takřka celkově ideálním obsazení. Opera by tak mohla nést skladatelem původně zamyšlený název Ochs auf Lerchenau.Růžový kavalír Richarda Strausse nesl těsně až do premiéry v lednu roku 1911 jiný název – Ochs auf Lerchenau, tedy jméno jednoho z hlavních hrdinů opery. Tato slovní hříčka, jež odkazuje na směšnou podobu některých nových šlechtických titulů v Molièrově Měšťáku šlechticem, v přímém překladu znamená Vůl ze Skřivánkova. Tuto postavu skladatel považoval za hlavního hrdinu, a teprve později k přihlédnutí k možnostem překladu do dalších jazyků byl titul změněn na Der Rosenkavalier. Ten je ostatně překládán nepřesně do češtiny jako Růžový kavalír, což evokuje spíše barvu, než přesnější překlad Kavalír s růží, který se zase neujal. České operní publikum se ztotožnilo s přeloženým názvem z prvého českého překladu Karla Šípka. Opera byla v Praze uvedena již v březnu 1911, záhy po drážďanské premiéře v češtině – tehdy se šířily ještě operní novinky rychle.

Salcburská inscenace šťastně soustřeďuje řadu hudebních trumfů naší doby. Bezchybně vede orchestr Wiener Philharmoniker hvězdný dirigent Franz Welser-Möst. Jeho komplexní uchopení partitury jako objemné valčíkové fantazie přinutí diváky o přestávkách si nevědomky pískat melodie z opery. Neuvěřitelně vypracovaný zvuk v úchvatné orchestraci, ve které díky dirigentovi, zaznívají i nejsubtilnější barevné nuance. Zvuk zaplavuje publikum v dynamických vlnách ve velkém rozsahu od niterné lyriky mladých milenců až po hlučnou evokaci městského života a folklóru ve vídeňském Prateru. Oba sbory (Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor a Salzburger Festspiele und Theater Kinderchor) dokonale zvládají obtížné sborové party i náročné herecké akce, které jim předepsal režisér.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Strauss R.: Der Rosenkavalier (Salcburk 2014)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
fidelio

Skvěle napsaná recenze. Plně souhlasím s hodnocením recenzenta 100 % pro po všech složkách dokonalou inscenaci Růžového kavalíra ze Salzburgu 2015. Viděl jsem stejné představení jako recenzent, snad jediná výtka z mé strany se týká možná až příliš hlučného orchestru vynikajících Vídeňských filharmoniků pod vedením Franz Welser-Mösta, který občas kryl pěvce (zejména představitelku Sophie) : ale to může být ne úplně ideální akustikou v místě mého sedadla ve festivalovém Festspielhausu. Kdo jste tuto inscenaci neviděl, tak doporučuji aspoň ke shlédnutí této produkce – ovšem z roku 2014 na DVD (obsazení je s výjimkou italského pěvce a představitelky Sophie stejné).