Óda na život v podání Josého Carrerase a jeho hostů a další aktuality ze světa klasické hudby

Hudební kurýr – vydání číslo 56. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo na přelomu starého a nového roku: Beethovenův maratón v jednom dni. Žádné větší nástroje na palubách British Airways. Prezident Emmanuel Macron nařídil vyučování hudby ve všech školách ve Francii. Čtení o dirigentech: Dirigent a ostatní katastrofy. Kompletní nahrávky kvarteta Amadeus. Óda na život v podání Josého Carrerase. Kreuzchor naplnil drážďanský fotbalový stadion. Joshua Weilerstein zastoupí u Newyorské filharmonie Charlese Dutoita. Dirigent Barenboim za uznání Palestinského státu. Christian Thielemann bude dirigovat novoroční koncert Vídeňských filharmoniků 2019.

 

Beethovenův maratón v jednom dni
Na koncertě, který se uskutečnil s Petrohradskou filharmonií pod taktovkou Sergeje Stadlera, zaznělo všech devět symfonií Ludwiga van Beethovena. Městské koncertní sdružení Sankt-Peterburg Kontsert obdrželo písemné oznámení od Guinness World Records Russia o zapsání do knihy rekordů. Koncertní maratón trval 8 hodin a 3 minuty. Sergej Stadler se svým orchestrem provedl v roce 2014 v jednom dni všechny čtyři symfonie Petra Iljiče Čajkovského.

Sergej Stadler – ilustrační foto (zdroj week08.conservatory.ru)

Podobnou událost však zažil již v prosinci 1988 Londýn na charitativním koncertu pod taktovkou Lorina Maazela, který však dirigoval tři orchestry – Royal Philharmonic, The Philharmonia Orchestra a London Symphony. Rovněž Martyn Brabbins v průběhu jednoho dne zahrál v rámci festivalu v Cheltenhamu v roce 2003 se stejným orchestrem – Salomon Orchestra – všechny symfonie.

Takže nic nového pod sluncem. Co tak zkusit zahrát všechny Haydnovy symfonie? Stačilo by k tomu čtyřiadvacet hodin?


Žádné větší nástroje na palubách British Airways

Výňatek z podmínek letecké společnosti British Airways:
– Menší hudební nástroje mohou být bezplatně přepravovány v kabině jako jedno ze zavazadel, ale nikoliv navíc. To znamená, že můžete mít malou tašku na notebook nebo kabelku a také menší hudební nástroj, který bude počítán jako druhé příruční zavazadlo. Naši zaměstnanci letiště se budou snažit najít prostor v kabině pro hudební nástroje, které mají rozměry do 80 x 30 x 25 centimetrů, protože víme, že extrémní teploty mohou tyto nástroje poškodit.
– Pokud je váš hudební nástroj v pouzdře větším než 80 x 30 x 25 centimetrů, bude kontrolován při odbavení na stojánce jako součást povoleného zavazadla. Tam, kde je to možné, budeme se snažit umístit nástroje až do rozměru 190 x 75 x 65 centimetrů, pokud nám to oznámíte nejméně čtyřiadvacet hodin před letem.
– Pokud váš nástroj váží více než 23 kilogramů, budete muset zaplatit poplatek za nadváhu zavazadel. Maximální hmotnost hudebních nástrojů, které můžeme dopravovat, je 45 kilogramů.

více zde

Skotská houslistka Nicola Benedetti na základě těchto nových podmínek požádala o rychlé setkání s výkonným ředitelem společnosti British Airways Alexem Cruzem, aby vyjádřila svůj postoj ke změnám, které letecká společnost nařídila minulý týden bez předchozího oznámení.

Jak může dopadnout viola da gamba přepravovaná společností Alitalia?

Zničená viola da gamba po přepravě letadlem (zdroj FB Myrny Herzog)


Prezident Emmanuel Macron nařídil vyučování hudby ve všech školách ve Francii

Francouzská vláda vynaloží 20 milionů eur, aby zajistila, že každá škola v zemi bude mít do roku 2019 svůj vlastní sbor a že učitelé hudby budou plně vyškoleni. Ministryně kultury Françoise Nyssen a ministr školství Jean-Michel Blanquer představili podrobnosti o společné akci ve prospěch hudební výchovy ve školách. Dnes má téměř jedna ze čtyř škol sbor. Cílem je ustanovení sborů v každé druhé škole do září 2018 a ve všech školách od školního roku 2019.

Na vysokých školách budou volitelně nabídnuty dvě hodiny sboru týdně. Ministr školství uvádí, že se nařízení bude týkat také odborných vysokých škol.

Hudba bude prioritou francouzské vlády. Projekt bude zaměřen především na učitele hudební výchovy a hudba bude také více přítomna v počátečním vzdělávání učitelů.

Co nařídí nová vláda u nás?

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)


Čtení o dirigentech: Dirigent a ostatní katastrofy

Bob Ross: Dirigenten und andere Katastrophen (zdroj amazon.de)

„Dirigent je přirozeným nepřítelem hudebníka.“ Touto větou inspiroval starší hudební kolega před mnoha lety skotského hornistu Mnichovských filharmoniků Boba Rosse k napsání knihy, jež před nedávnem vyšla. Veselá kniha vypráví o dirigentech, kteří se nechtějí setkat s hudebníky mimo koncertní síň (což v jednom případě vedlo k tomu, že se maestro ztratil ve sklepě a téměř zmeškal koncert), jmenuje „top ten“ nejnepříjemnějších dirigentů (až na výjimky zde figurují jen německá jména) a zmiňuje se i o závisti mnoha kolegů vůči Vídeňským filharmonikům, kteří nemají šéfdirigenta a kde řada dirigentů vystupuje „za málo peněz“ nebo „pro čest“.

Kniha je plna jemného, ale často i černého skotského humoru. Až na pár výjimek se zdá, že téměř všichni dirigenti jsou „nejen ješitní a zahledění do sebe, ale především despotičtí“. V knize dostává prostor zejména zesnulý dirigent Sergiu Celibidache, který začínal v Mnichovské filharmonii v roce 1996, stejně jako autor knihy. Bob Ross spontánně osvětluje mnoho aspektů hudby, včetně „politického“ rozdělení orchestru („smyčce pocházejí z bohatých konzervativních rodin CDU/CSU, dechaři jsou liberálové a žestě spíše levičáci“). Víc než zábavné čtení!!!
více zde


Kompletní nahrávky kvarteta Amadeus

Amadeus kvartet (Norbert Brainin, Siegmund Nissel, Peter Schidlof, Martin Lovett) nepochybně patří do série legendárních souborů v oblasti komorní hudby. Při příležitosti sedmdesátého výročí souboru, který oblažoval milovníky komorní hudby svými nahrávkami z let 1951 až 1987 a koncerty od roku 1948, vydává Deutsche Grammophon ve spolupráci s posledním žijícím členem souboru Martinem Lovettem limitovanou sérii sedmdesáti CD.

CD samozřejmě obsahuje opěvované nahrávky děl Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Franze Schuberta a Johannese Brahmse, ale též smyčcové kvartety Antona Brucknera, Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany a Petra Iljiče Čajkovského. Najdete zde rovněž méně hraná díla Frederica Bridge, Benjamina Brittena, Petera Racina Frickera, Priaulx Rainier a Jamese MacMillana.


Óda na život v podání Josého Carrerase

Poslední vánoční benefiční koncert, který v Mnichově uspořádal tenorista José Carreras, získal na výzkum leukémie necelých 3,3 milionu euro. Mezi vystupujícími umělci byli mimo jiné Jonas Kaufmann a houslista David Garrett.

José Carreras a jeho nadace získávají každoročně hodně peněz prostřednictvím vlastního vánočního pořadu v německé televizi. Letošní výtěžek je ve skutečnosti na stejné úrovni jako v posledních několika letech. Tento rok se konal již třiadvacátý ročník formou živé televizní show. Získaná suma bude však větší po započítání online darů. Doposud bylo získáno více než 300 milionů eur a více než třetina z nich pocházela z Německa. José Carreras založil nadaci 14. července 1988.

Velmi úspěšný a sympatický – fundraiser!
více zde


Kreuzchor naplnil drážďanský fotbalový stadion

Na poslední adventní koncert sboru Dresdner Kreuzchor přišlo celkem 23.650 návštěvníků. Stadion fotbalového klubu druhé divize Dynamo Dresden byl vyprodán stejně jako v předchozím roce. Program sto osmi mladých sboristů pod vedením Kreuzkantora Rodericha Kreileho obsahoval díla od chorálu Ich steh an deiner Krippen hier z Vánočního oratoria Johanna Sebastiana Bacha přes klasickou píseň Stille Nacht až po populární aranžmá mezinárodních vánočních koled.


Joshua Weilerstein zastoupí u Newyorské filharmonie Charlese Dutoita

Joshua Weilerstein, který se v loňském roce objevil za pultem České filharmonie, uskuteční v lednu řadu koncertů s New York Philharmonic poté, co Charles Dutoit po obviněních ze sexuálních útoků (informovali jsme zdea zde) odstoupil od vystoupení.

Joshua Weilerstein (zdroj YouTube)

Společnost Associated Press oznámila 21. prosince, že čtyři ženy tvrdily, že je dirigent Dutoit sexuálně napadl při incidentech v letech 1985 až 2010. Nejnověji poskytly další dvě ženy, francouzská zpěvačka Anne-Sophie Schmidt a anglická hudební administrátorka Fiona Allan, obsáhlé rozhovory předním médiím.

Joshua Weilerstein byl v roce 2011 jmenován asistujícím dirigentem v Newyorské filharmonii a je uměleckým ředitelem Orchester de Chambre de Lausanne. Pokud jde o náhradníka za Charlese Dutoita na turné s Royal Philharmonic Orchestra, zastoupí jej na východním pobřeží Pinchas Zukerman a několik termínů na západním pobřeží Spojených států převezme Thierry Fischer.


Dirigent Barenboim za uznání Palestinského státu

Dirigent a klavírista Daniel Barenboim se vyslovil ve prospěch mezinárodního uznání státu Palestina. „Můžete snad očekávat kompromis mezi dvěma národy stejně tak jako mezi dvěma lidmi, kteří se navzájem neuznávají?“ píše Barenboim v příspěvku pro týdeník Die Zeit.

Daniel Barenboim (zdroj danielbarenboim.com)

Hudebník reaguje na rozhodnutí amerického prezidenta Donalda Trumpa uznat Jeruzalém za hlavní město Izraele a přesunout tam americké velvyslanectví. V rámci spravedlivého řešení Barenboim navrhuje, aby se západní Jeruzalém stal hlavním městem Izraele a východní Jeruzalém hlavním městem Palestiny. Vzhledem k tomu, že touha po míru obou národů musí být stejná, navrhuje dirigent Palestincům a Izraelcům, „aby jasně vyjádřili, že mají dost tohoto desetiletí trvajícího konfliktu a že konečně chtějí mír“.

Mezinárodní uznání Palestiny není „krokem proti Izraeli, ale krokem směrem k vzájemně životaschopnému řešení“, uvedl argentinský dirigent a klavírista Daniel Barenboim, který získal nejen izraelské, ale také čestné palestinské občanství.


Christian Thielemann bude dirigovat novoroční koncert Vídeňských filharmoniků 2019

Poprvé ve své kariéře bude za pultem Vídeňských filharmoniků dirigent Staatskapelle Dresden Christian Thielemann. Osmapadesátiletý dirigent je uměleckým ředitelem Osterfestspiele Salzburg a s orchestrem spolupracuje již od roku 2000. Významným počinem byl jak jeho beethovenský cyklus, tak také provedení Wagnerových, Mozartových a Verdiho oper ve Wiener Staatsoper.

Christian Thielemann (zdroj YouTube)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat