Operám se vyhýbat nebudeme. Ptali jste se ředitele MHF Leoše Janáčka Ostrava

  1. 1
  2. 2

Jednoduchá otázka, složitá odpověď. Jednak – jak Vám potvrdí má rodina i mí spolupracovníci – nejsem matematik a už vůbec ne statistik, jednak je festival živý organismus a každým rokem je jiný, proměnlivý. Také když se podíváte na četnost například Dvořákovy komorní a symfonické tvorby a tvorby Janáčkovy, je zde podstatný rozdíl. Takže budu trochu obecný: Janáčkovo dílo bude zastoupeno v programu každého festivalového ročníku. Počítáme také s tím, že budeme akcentovat vždy některou složku jeho tvorby (letos je to například opera Příhody lišky Bystroušky – v několika podobách). Nikdy nebudeme usilovat o provedení kompletního skladatelova díla v jednom festivalovém ročníku, vždy nám půjde o to, aby se měnili interpreti, a to na co nejvyšší myslitelné (a finančně dosažitelné) úrovni. A v neposlední řadě nám půjde (a vždy také šlo) o naplnění Janáčkových myšlenek svobody, ideálů lidství a společenské progrese.

S jakými operními projekty počítá festival do budoucna? Budete také vytvářet vlastní operní projekty nebo aspoň koncertní provedení Janáčkových oper? (Jiří B., Praha)

Operní tvorbu jsem již částečně zmínil ve svých předchozích odpovědích, ale mohu naše záměry shrnout následovně: určitě chceme uvádět pravidelně opery Leoše Janáčka a další operní tituly – především české – které v prostředí hukvaldské obory vyznějí co nejlépe (Smetanova Hubička, Dvořákova Rusalka a podobně). A po mnoha letech chceme navázat na skvělou tradici, kterou na festivalu Janáčkovy Hukvaldy založil tehdejší šéf ostravské opery Luděk Golat, a uvádět operní tituly dvacátého století a novinky. To ovšem bude předpokládat, že se nám podaří zajistit adekvátní finanční podporu.

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka by měl být velkým hudebním svátkem pro zkušené i nepřipravené posluchače, měl by být významným místem setkávání české a světové interpretační špičky všech generací. Měl by být místem, kde se všichni budeme potkávat s tvorbou a myšlenkami Leoše Janáčka. Měl by být festivalem, kde se budou všichni – umělci i posluchači – cítit co nejlépe.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Jaromír Javůrek (zdroj MHF Leoše Janáčka)

 

VIZITKA
Jaromír Javůrek, sbormistr, hudební dramaturg a organizátor hudebního dění, narozen 21. 7. 1955, Ostrava-Vítkovice. Studoval na ostravské konzervatoři hru na kontrabas (u Miroslava Švábenského), dirigování (u Josefa Staňka) a fakultativně skladbu u Jaromíra Podešvy (absolvoval v roce 1976). Své hudební vzdělání ukončil v roce 1981 na JAMU v Brně – dirigování orchestru (Otakar Trhlík) a řízení sboru (Lubomír Mátl). V letech 1976–92 byl uměleckým vedoucím a dirigentem Ženského sboru Bohuslava Martinů ve Frýdku-Místku a pak se stal ve stejném městě uměleckým vedoucím symfonického orchestru. V té době však spolupracoval též s dalšími amatérskými a profesionálními českými i polskými symfonickými a komorními orchestry. Od října 1982 působil pět sezon jako hlavní sbormistr Ostravského filharmonického sboru, v letech 1983–95 byl dramaturgem Janáčkovy filharmonie Ostrava. Po celou tuto dobu se podílel na rozvoji ostravského hudebního festivalu Janáčkův máj (nejprve jako člen programové rady, později jako tajemník a od roku 1993 jako ředitel festivalu). V roce 1996 byl zvolen prezidentem Asociace hudebních festivalů České republiky, pět let byl členem prezidia České hudební rady a výboru Česká hudba 2004. Pracovní aktivity Jaromíra Javůrka jsou spojeny především s hudebně-festivalovým děním, dále s popularizační a publicistickou činností (uvádění různých typů koncertů, příprava rozhlasových i televizních pořadů, přispívání do denního i odborného tisku apod.) i prací organizační a manažerskou. Od roku 2005 působí jako externí pedagog Janáčkovy konzervatoře a Gymnázia v Ostravě.
(Zdroj: Český hudební slovník osob a institucí)

www.mhflj.cz

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na