Operní kukátko: Villazón v Salcburku a Aida z Verony na ČT art

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Charles Gounod: Faust - Piotr Beczała (Faust), Maria Agresta (Marguerite), Ildar Abdrazakov (Méphistophélès) - Salzburger Festspiele 2016 (foto © Salzburger Festspiele / Monika Rittershaus)
Charles Gounod: Faust – Piotr Beczała (Faust), Maria Agresta (Marguerite), Ildar Abdrazakov (Méphistophélès) – Salzburger Festspiele 2016 (foto © Salzburger Festspiele / Monika Rittershaus)

Umělkyně, která vytvořila řadu malířských i fotografických autoportrétů, často stylizovaných jako mytické nebo historické osobnosti (mimo jiné jako Frida Kahlo nebo Marlene Dietrich), ani tentokrát neodolala ztvárnit samu sebe. V dvojportrétu nasnímala Ildara Abdrazakova a sebe. S použitím digitální kamery Leica nasnímala velkoplošné negativy (8×10 inchů), na jejichž základě vznikly vystavené pozitivy. Irene Andessner má k hudebním tématům blízko, již roku 2006 osobitě interpretovala podobu Wolfganga Amadea Mozarta v díle I.A. Mozart(?). Výstava je do konce festivalu přístupná návštěvníkům představení v Haus für Mozart.


Kniha týdne

Volker Mertens: Parsifal. Opernführer kompakt (zdroj baerenreiter.com)
Volker Mertens: Parsifal. Opernführer kompakt (zdroj baerenreiter.com)

Mertens, Volker – Parsifal. Opernführer kompakt. Henschel Bärenreiter 2016. 136 stran. ISBN 9783761823972. V edici velmi detailních operních průvodců Opernführer kompakt letos, již vzhledem k nové bayreuthské inscenaci, vychází průvodce Wagnerovým Parsifalem. Kniha významného univerzitního muzikologa obsahuje zasvěcený rozbor opery, rozbor literární látky, stručné dějiny přijetí díla a dosavadní inscenační praxe, ale i fotografický materiál a několik rozhovorů s režiséry a slavnými interprety hlavních rolí. Zajímavá je část věnovaná hlavním postavám tohoto operního mystéria. Edice je pozoruhodná vysokou úrovní, na které mají bezesporu zásluhu především vynikající autoři – muzikologové. Doposud vyšly rozbory Wagnerova Prstenu Nibelungova, Tristana a Isoldy, Verdiho La traviaty, Rigoletta a Aidy, Pucciniho Bohémy a Toscy, Mozartova Dona Giovanniho a Beethovenova Fidelia. Za pozornost stojí i grafická úprava a tisková kvalita fotografického materiálu.


Nahrávka týdne

John Corigliano: The Ghosts of Versailles (zdroj pentatonemusic.com)
John Corigliano: The Ghosts of Versailles (zdroj pentatonemusic.com)

Corigliano, John – The Ghosts of Versailles (Duchové Versailles). Orchestr Los Angeles Opera, dirigent James Conlon. Pentatone PTC 5186 538 (2 CD). Současná americká opera, která byla napsána na zakázku Metropolitní opery ke stému výročí založení souboru a zde také roku 1991 úspěšně v premiéře uvedena, je nyní k dispozici v exkluzivní nahrávce. Premiérové obsazení obsahovalo řadu skvělých jmen (například Teresa Stratas, Marilyn Horne, Renée Fleming) a ani nová živá nahrávka neskrblí současnými operními hvězdami z inscenace opery z roku 2014 v Los Angeles. Britský barytonista Christopher Maltman zpívá Beaumarchaise, americká sopranistka Patricia Racette pak vytváří francouzskou královnu Marii Antoinettu a řadu rolí velmi zdařile zpívají zástupci mladé americké pěvecké generace. Stacey Tappan skvěle zpívá náročnou roli Florestine s extrémními výškami.

Složité, ale divadelně efektní libreto, je lépe sledovat s textem, protože zde dochází k prolnutí několika literárních látek. Libretista William Hoffmann obratně smíchal skutečné i smyšlené osudy dramatika Beaumarchaise s osudy francouzského vladařského páru a přidal i literární postavy z figarovské trilogie, především ze třetího, málo hraného dílu. Coriglianova hudba je velmi přístupná, s řadou vědomých výpůjček a hudebních charakterizací od Mozarta až k dvanáctitónové technice. James Conlon s velkým přehledem diriguje složitou partituru. Pro zájemce o soudobou operu velmi zajímavý přírůstek do sbírky.


Opera na ČT art

Na sobotní večer 27. srpna 2016 zařadil program ČT art záznam Verdiho Aidy z veronské arény z roku 2013. Obsazení bezpochyby dominovala čínská sopranistka Hui He, která v této roli slaví četné úspěchy a i v letošní sezoně v tomto partu zde pod širým nebem vystoupila. I další zpěváci se rekrutovali z osvědčených interpretů veronské letní stagiony: Giovanna Casolla (Amneris), Fabio Sartori (Radames) a Ambrogio Maestri (Amonasro).

Dirigentem byl Omer Meir Wellber. Režie je dílem španělské umělecké skupiny La Fura dels Baus, ale výrazná výtvarná složka s četnými futuristickými tvary kostýmů i technickými efekty trochu na obrazovce selhává. Zde se projevilo úskalí televizního záznamu, který příliš odkrývá technické zázemí inscenace a vytváří příliš detailních záběrů na představitele. Kouzlo a poetika představení, které by mělo být vnímáno s větším odstupem, pak poněkud mizí. Přesto záznam (dostupný i na DVD), který již Česká televize odvysílala, je cenným záznamem divadelního ztvárnění klasického operního díla výtvarně nekonzervativní cestou. Právě u operního titulu jako je Aida je oproštění se od zavedeného „učebnicového“ obrazu starověkého Egypta vždy přínosem. La Fura dels Baus se nebojí experimentů a propojení výtvarné, režijní a pohybové složky působí na scéně velkolepě.


Film týdne
25. srpna odstartoval v českých kinech americký film Florence Foster Jenkins pod českým názvem Božská Florence, který vychází z osudů „nejhorší pěvkyně všech dob“ a mecenášky Florence Foster Jenkins, která vyprodala dokonce i Carnegie Hall.

K jejím loajálním fanouškům patřil dokonce i Enrico Caruso nebo skladatel Cole Porter. Film renomovaného britského režiséra Stephena Frearse, který má četné zkušenosti s dobovými snímky, ovšem nesklízí takové nadšení, ačkoli obsazení hlavních rolí je vynikající (Meryl Streep, Hugh Grant). Filmu většina kritiků vyčítá nadměrnou sladkobolnost a srovnává ho s francouzským snímkem Marguerite z loňského roku (fotoreportáž z jeho natáčení jsme přinesli zde), který vychází ze stejného námětu. Ani výkon Meryl Streep nenašel u amerických a českých kritiků absolutorium. Robert Pavelka v recenzi v diváckém oborovém časopisu Cinema (2016, číslo 8, strana 40-41) přidělil tomuto filmovému snímku hodnocení 60 procent.


Operní úsměv

Florence Foster Jenkins (zdroj mirror.co.uk)
Florence Foster Jenkins (zdroj mirror.co.uk)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na