Operní panorama Heleny Havlíkové (336) – Nezkrotný start do postcovidové operní sezony

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Po předloňském Donu Giovannim, kterého tenkrát „potrestala“ průtrž mračen a loňské covidové absenci, se organizátorky této již tradiční pouti za operou odradit nenechaly. Letošní probouzení z covidového kulturního lockdownu sice přece jen některé lidí odradilo, ale i tak byl zájem značný. Tentokrát opět o Rusalku Antonína Dvořáka, která se zde hrála už v roce 2007 a 2008.

Tradici v Šárce „sluší“ české opery. Kromě Rusalky se tu hrála Prodaná nevěsta, Jakobín, také Dvě vdovy, Hubička, Dalibor, Čert a Káča. V roce 2010 dokonce Libuše a závěrečné proroctví v podání Evy Urbanové mělo takovou sílu, že si diváci i po třech hodinách nepohodlného sezení a padajícího chladného soumraku u tohoto tableau, v divadle mnohými považované na nudné, vytleskali opakování proroctví.

Jak je pro inscenace v Šárce typické, Jana Divišová a Renée Nachtigallová ve spolupráci s choreografkou Kateřinou Dedkovou a výtvarníkem kostýmů Josefem Jelínkem režírují příběh tak, aby bylo stále se na co dívat a zároveň aby byl děj už z aranžmá a herecké akce co nejsrozumitelnější. Velkým efektem bývají živí koně – v Rusalce na něm přijel Princ.

Jana Sibera, Bedřich Smetana: Rusalka, 4. září 2021, Opera v Šárce 2021 (zdroj Opera v Šárce)
Jana Sibera, Bedřich Smetana: Rusalka, 4. září 2021, Opera v Šárce 2021 (zdroj Opera v Šárce)

Pro takto specifický prostor údolí bez opon, světel, tahů a dalších divadelních „kouzel“ režisérky paralelně rozehrávají hned několik prostředí. Pro Rusalku bylo v centru louky jezírky, za kterým se zlověstně tyčila „věž“ Ježibaby, z níž se zjevovala celá suita ďábelských bytostí včetně čertovské drobotiny. Pravá strana patřila zámecké komnatě, kam přinesli kuchaři ke svatební hostině skutečné pečené sele a koláčky, které pak kuchtíci roznášeli i publiku.

Dirigent Jan Chalupecký už má s těmito podmínkami zkušenosti. Stejně jako zvukaři, aby vyšlo nazvučení tak atypického prostoru. A členové orchestru, sboru i baletu Opery Národního divadla v Praze snášejí i slunce nebo podvečerní chlad. Jistě, ne vždy se tak úplně daří souhra, ale to v tomto případě vůbec není podstatné. Všichni sólisté v partech, které rozhodně nepatří ke snadným, se doslova rozdávají a své nadšení přenášejí na diváky – Jana Burešová jako Rusalka, Martin Šrejma jako Princ, Luděk Vele v roli Vodníka, Kateřina Jalovcová coby Ježibaba, Kateřina Hebelková coby Cizí kněžna a všichni ostatní včetně spousty pážat, kuchtíků, lesních žínek, suity kolem Ježibaby, jimiž se údolí jen hemžilo. Ti všichni, interpreti i diváci, opět podléhali neopakovatelnému kouzlu této operní tradice.

Antonín Dvořák: Rusalka
Dirigent Jan Chalupecký, režie Jana Divišová a Renée Nachtigallová, kostýmy Josef Jelínek, sbormistr Pavel Vaněk, choreografie Kateřina Dedková.

Osoby a obsazení: Rusalka – Dana Burešová, Princ – Martin Šrejma, Vodník – Luděk Vele, Ježibaba – Kateřina Jalovcová, Cizí kněžna – Kateřina Hebelková, 1. žínka – Jana Sibera, 2. žínka – Lucie Hájková, 3. žínka – Michaela Zajmi, Hajný – Roman Janál, Lovec – Zdeněk Harvánek, Kuchtík – Yukiko Kinjo, Háta – Lenka Šmídová, Pomocník Ježibaby – Jiří Kohout.
Orchestr, sbor a balet opery Národního divadla v Praze.
Originální hudební divadlo Praha, Opera v Šárce, sobota 4. září 2021.

Kateřina Jalovcová  Bedřich Smetana: Rusalka, 4. září 2021, Opera v Šárce 2021 (zdroj Opera v Šárce)
Kateřina Jalovcová, Bedřich Smetana: Rusalka, 4. září 2021, Opera v Šárce 2021 (zdroj Opera v Šárce)

Štvanice na Lukrécii

V rámci festivalu Antická Štvanice 2021 se na pražském ostrově Štvanice uskutečnila premiéra „nově-barokní site-specific opery“ Římská Lukrécie. Autorem hudby, ale i tvůrcem kostýmů a dirigentem komorního orchestru byl Tomáš Hanzlík, režisérem Petr Hašek. Na inscenaci se podílely soubory Geisslers Hofcomoedianten, Tygr v tísni a chlapecký pěvecký sbor Bruncvík.

Festival Antická Štvanice se koná každoročně na začátku sezóny na pražském ostrově Štvanice a postupně uvádí inscenace antických dramat či her s antickým námětem v koprodukci se stálými soubory Divadla VILA Štvanice a spřátelenými režijními osobnostmi. Záměrem tohoto festivalu je „vrátit antické drama pod hvězdné nebe“ (jakkoli v bezprostřední blízkosti jednoho z oblouků Hlávkova mostu hlučícího nekonečnými kolnami aut), čerpat z génia loci ostrova a poskytovat tvůrcům možnost velkorysých režijně-výtvarných konceptů při současné interpretaci starověkých látek. Při minulých ročnících festivalu zde byla uvedena např. Aischylova Oresteia v režii Ivo Kristiána Kubáka, adaptace Ovidiových proměn v režii Jana Nebeského pod názvem Orfeus, inscenace současných her Mariny Carr a Anny Saavedry Faidra a Prosebnice nebo česká premiéra Senecovy tragédie Šílený Herkules v režii Tomáše Loužného.

Letos uváděná Římská Lukrécie vznikla na základě úpravy barokního libreta Heinricha Rademina (1674–1731), herce, principála, dramatika a překladatele, který působil převážně v německých zemích, ale se svými hereckými společnostmi zajížděl i do Brna, Prahy nebo na Kuks. Notový zápis k libretu této parodické opery z roku 1731 se však nedochoval. Textu v českém překladu Kateřiny Bohadlové se ujal novodobý principál Tomáš Hanzlík, který má se zhudebňováním barokních libret jako impresário olomouckého souboru Ensemble Damian bohaté zkušenosti.

Římská Lukrécie, Divadlo VILA Štvanice (zdroj Tygr v tísni)
Římská Lukrécie, Divadlo VILA Štvanice (zdroj Tygr v tísni)

V „ležení“ karavanů u oblouků Hlávkova mostu, které připomínaly kočovný cirkus, se v krásném zářijovém večerním „babím“ létě lákavě rozprostíral „site specific“ prostor, který se zásadně lišil od představ spjatých s operou. Na místa diváky uváděli přičinlivě kluci z chlapeckého dětského sboru Bruncvík a Petr Šmíd (budoucí představitel Lesbie) nabízel občerstvení.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Mohlo by vás zajímat


2.6 5 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments