Ostravská opera, Romeo a Julie a Charles Castronovo – pohledem od moravských hranic

  1. 1
  2. 2

„Z daleka, pane, jsem…“ Citát z Predanej nevesty sa mi akosi nevdojak vynoril, keď som v sobotu večer, priznám sa po dlhých rokoch, navštívil operu Národního divadla moravskoslezskeho v Ostrave. Pocit, že som pricestoval zďaleka, mi vonkoncom neprivodila geografická vzdialenosť, ale všetko ostatné, čo som od vstupu do čarokrásnej historickej budovy Divadla Antonína Dvořáka až po jej opustenie zažil. A nebol to len výkon jedného z najkvalitnejších a najžiadanejších súčasných predstaviteľov titulnej postavy Gounodovej opery Roméo et Juliette. Hoci hosťovanie 36-ročného amerického tenoristu Charlesa Castronova určite ozvláštnilo večer vrchovatou mierou. Chýr o ostravskom NDM sa šíri rýchlo. Cez prizmu slovenského operného prostredia (ale vnímal by som to aj v širšom stredoeurópskom kontexte) musí doslova šokovať dramaturgia operného súboru. Uviesť premiérovo v rozpätí necelých jedenástich mesiacov popri inom Hindemithovho Cardillaca, Gounodovho Romea a Júliu, Janáčkovu Věc Makropulos, Stravinského Život zhýralca a Dvořákovu Armidu mi pripadá ako z ríše snov. A predsa je to realita. Súčasný riaditeľ divadla Jiří Nekvasil, hudobný riaditeľ Robert Jindra a dramaturg Daniel Jäger mali to šťastie, že preberali fungujúce divadlo, že vstupovali na úrodnú pôdu. Éra Luďka Golata zanechala výraznú umeleckú stopu a najmä neobvyklú chuť súboru pracovať, uvážene si zvyšovať méty, pasovať sa s čoraz náročnejšími úlohami. Teda všetko to, čo márne očakávame od Opery Slovenského národného divadla. Zdá sa mi, že tomuto divadlu slovné spojenie „nedá sa“ je úplne cudzie. A pokiaľ som sa z osobných rozhovorov dozvedel, má sa divák – domáci, ale aj zahraničný – aj v budúcej sezóne na čo tešiť.

Je dramaturgický úvod pred každým predstavením luxusom? Alebo úplne normálnym, ľudským „otvorením sa“ divákovi a mostom medzi pomyselnou „jamou“, deliacou javisko od hľadiska? Som stopercentne presvedčený o druhej alternatíve. Využíva ju nejedno svetové operné divadlo, na Slovensku je to však totálna neznáma. Príhovor Daniela Jägera v bufetovom foyeri 1. balkóna bol úprimný, zasvätený, vecný, kultivovaný. Dokonca aj so spoluúčasťou dirigenta predstavenia. A listovanie v takmer 50-stránkovom dvojmesačnom propagačnom bulletine je pre nás takmer až „vidina divná…“ Ale poďme k Romeovi a Júlii z 18.februára. Ide o inscenáciu, ktorej premiéra sa v Divadle Antonína Dvořáka uskutočnila pred dvoma mesiacmi a bola zhodnotená aj na portáli Opera Plus. Pod jej hudobné naštudovanie sa podpísal mladý český dirigent Tomáš Brauner, za javiskovú podobu je zodpovedný slovenský tím v zložení Peter Gábor (réžia), Jozef Ciller (scéna) a Katarína Holková (kostýmy). V navštívenom predstavení hudobná a spevácka zložka zjavne prevyšovala vizuálnu. Pritom poňatie Petra Gábora, korešpondujúce s trendom modernizácie operného divadla, zbavovania výpravy prvkov ilustratívnosti a vnášania nadčasových podnetov, sa určite nedopustilo žiadneho podstatného prešľapu.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Gounod: Romeo a Julie (NDM Ostrava)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


8
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ctirad

Jo, v Ostravě umí dělat operu. Asi nejlépe v současné době v našem českomoravském rybníčku! Čím to asi bude? Možná proto, že divadlo vedou, na rozdíl od jiných našich divadel, umělci, kteří tomu rozumí. A také možná proto, že ostravští radní divadlu přejí.

HanaS

A není dotyčných pánů v Ostravě škoda? Ne že bych jim tam dobrou operu nepřála:-)

Johanka

Paní Hano, určitě není. V Ostravě se výborná opera dělá už pěknou řádku let. A toto představení bylo opravdu skvělé. Vynikající K.Kněžíková s Ch. Castranovo a M. Gurbalem.Pan A.Jenis byl hodně hlasově i herecky nepřesvědčivý. Orchestr byl barvitý a umělce nesemlel. Sbor až na začátek byl sezpívaný a na konci l. půlky člověku šel mráz po těle.

hanka

Ono nemusí být všecko dobré koncentrované jenom do Prahy, že ano. S představením jsem byla velice spokojená, neviděli mě tam naposled, i kdyby jim tam zrovna nezpívaly takové hvězdy jako CHarles Castronovo. Divadlo je krásné, ceny mírné, repertoár namixovaný z rarit a hitů, takže si každý vybere, přes víkendy sem tam i odpolední operní představení, doprava taky dobrá. Castronovo coby Romeo je opravdu skvělý, souhlasím, že KNěžíková byla VELICE dobrá taky, Moravec se mi moc líbil, Jenis také, ač ho mohlo být více :)), Szendiuch to odzpíval pěkně, Pillárová skvělá.Celkově moc podařené představení a věřím, že by to bylo moc… Číst vice »

hanka

a na Lorenza jsem zapomněla, ten se mi moc líbil:))) !!!

ronniev

Já na Ostraváky chodím, kdykoli jsou v Praze k vidění, a většinou jen tiše závidím. :-)

beckmesser

No, ta dramaturgia je fakt bomba!!! Ale ci sa niekto v slovenskych divadlach pouci, to si nemyslim. Castronovo hned po Ostrave zaskakoval vo Viedni ako Nemorino. Spevaka s takym renome by sme mohli pocut aj na SK. Este ze ten Cura prisiel. A bude aj Napoj lasky s Kucerovou a Brslikom, len ta hrozna inscenacia a ten otrasny dirigent!!!!!!!!!!

vittorio

Byli jsme ve Vídni na představení Nápoje lásky 21.února,kde Castronovo zaskakoval za Rolanda Villazona.Jeho výkon nás velice zklamal byl velice matný chvílemi ho nebylo slyšet přes orchestr,herecky velice slabý a otom že by mohl zpívat dramatický obor namůže být ani řeč k tomu mu chybí fond.Ani slavná tenorová arie Una furtiva lagrima nebyla dobrá .