Pardubické hudební jaro pro letošek uzavře italská houslová hvězda

Mezinárodní hudební festival s pětatřicetiletou historií, Pardubické hudební jaro vstupuje právě dnes do svého letošního finále. Postará se o něj světově uznávaný italský houslista Giuliano Carmignola, jeden z nejlepších současných interpretů barokní hudby. Jeho přítomnost v Pardubicích, dnešní závěrečný koncert, ohlédnutí za končícím ročníkem, ale i letošní změna pořadatele pardubického festivalu, kterým je nově obecně prospěšná společnost  Barocco sempre giovane, to všechno jsou dostatečně pádné důvody k tomu se setkat s uměleckým šéfem stejnojmenného souboru a v jedné osobě i uměleckým ředitelem a dramaturgem Pardubického hudebního jara Josefem Krečmerem.

Podle čeho jste vybíral letošní program a interprety?

Samozřejmě podle kvality. Ale nejen to! Pardubice žijí velmi bohatým kulturním životem, přesto se domnívám, že se nám podařilo výrazně rozšířit nabídku koncertů a přinést něco nového. To je ostatně dlouhodobým cílem činnosti obecně prospěšné společnosti Barocco sempre giovane.

Jaké byly letos reakce publika a jaká návštěvnost koncertů?

Zatím z každého festivalového koncertu odcházeli velmi spokojení a hlubokým uměleckým zážitkem obohacení posluchači. Ani recenzenti nešetří chválou.

Giuliano Carmignola vystoupí poprvé v České republice právě teď v Pardubicích. Jak si vysvětlujete, že po takovém jménu ještě nikdo z českých pořadatelů nesáhl?

Ale sáhl, a ne jednou! Nejsme zdaleka první pořadatelé, kteří tohoto umělce zvali do Čech. Ale pan Carmignola je asi dost vybíravý. Pokud vím, tak u nás dosud skutečně ještě nekoncertoval, známe ho pouze z vynikajících nahrávek Deutsche Grammophon a Sonny Classical. V případě jeho hostování v Pardubicích to však proběhlo kupodivu velmi hladce – já jsem mu poslal CD souboru Barocco sempre giovane a následoval vzkaz, že s těmito mladými lidmi si rád zahraje! Těším se, že koncert bude velkým zážitkem nejen pro festivalové publikum, ale také velkou událostí pro komorní soubor Barocco sempre giovane a jeho sólisty – houslisty Ivu Kramperovou a Víta Chudého a violoncellistu Jana Zemena, kteří se spolu s Giuliano Carmignolou ujmou sólových partů v Corelliho concertech grossech.K Pardubickému hudebnímu jaru obecněji: jaké koncertní prostory festival využil?

Kromě tradičních koncertních sálů v Pardubicích – Sukova síň Domu hudby, Rytířský sál zámku a Hudební sál radnice – jsme využili též prostor nového Congress Centre AFI Palace Pardubice. Externí koncerty festivalu se odehrály v Divadelním sálu Občanské záložny v Přelouči a ve dvou nádherně zrekonstruovaných památkových objektech regionu – v Synagoze v Heřmanově Městci a v Muzeu barokních soch v Chrudimi.

Můžete přiblížit, kdo se podílí na financování a jak těžké je příslušné zdroje získat?

To je tak těžké, že se mi o tom ani nechce mluvit! Největší částkou se na financování festivalu podílí Statutární město Pardubice, dále Pardubický kraj, Státní fond kultury, menšími částkami i místní firmy.

Jaká je vlastně historie Pardubického hudebního jara?

U zrodu festivalu stál v roce 1978 varhaník a tehdejší ředitel pardubické konzervatoře docent Václav Rabas. Od té doby prošlo Pardubické hudební jaro mnoha proměnami, vystřídali se různí pořadatelé, festival zažil kromě úspěšných ročníků i hubená léta.

Pořadatelem 32.–34. ročníku byla Komorní filharmonie Pardubice. Proč vlastně došlo ke změně pořadatele?

S vedením města i Komorní filharmonie jsme se dohodli na nové koncepci festivalu s tím, že obohatíme současnou kulturní nabídku města i regionu především o komorní koncerty a o koncerty barokní hudby. V Pardubicích totiž již před lety ukončil činnost Kruh přátel hudby a Barocco sempre giovane, o. p. s., je tak jediným subjektem, který zde koncerty toho typu pořádá. To ovšem neznamená, že festival bude zaměřen jednostranně. S Komorní filharmonií budeme i nadále úzce spolupracovat, jak to naznačil i program letošního velmi úspěšného slavnostního zahajovacího koncertu festivalu s Komorní filharmonií Pardubice, dirigentem Marko Ivanovićem a houslistou Václavem Hudečkem.

Jaká je současná organizační struktura festivalu, kdo se kromě vás podílí na pořádání koncertů?

Jak jsem již uvedl, pořadatelem festivalu je neziskovka Barocco sempre giovane, o. p. s. Ta má vlastní správní a dozorčí radu, celkem devět dobrovolníků, kteří jsou ochotni podle možností vždy podat pomocnou ruku. Dále máme PR manažerku a manažera pro zahraničí. Čestnou funkci plní festivalový výbor, složený z významných osobností kulturního a politického života.

Zastavme se ještě u souboru Barocco sempre giovane. Jak a proč vzniklo?

Vznik Barocco sempre giovane – Baroko stále mladé – souvisí s mým pedagogickým působením na konzervatoři. Komorní soubor Barocco sempre giovane, původně složený výhradně ze studentů Konzervatoře Pardubice, jsem založil v roce 2004. Během krátké doby se soubor zařadil mezi významná hudební tělesa, účinkoval na stovkách koncertů a festivalů u nás i v zahraničí. Mezitím se z bývalých studentů stali profesionálové a v roce 2011 jsme založili stejnojmennou neziskovku, tedy Barocco sempre giovane, o. p. s., která je provozovatelem zmíněného komorního souboru, podporuje koncertní činnost mladých umělců a pořádá abonentní koncerty.

V České republice působí celá řada souborů a orchestrů zaměřených na baroko, často hrají na dobové nástroje. Jste konkurenti, nebo spolupracujete?

Nevím, zda se dá mluvit o konkurenci. Barocco sempre giovane jde totiž trochu jinou cestou. Téměř každý z členů souboru je současně sólistou v některém z mnoha koncertů pro sólový nástroj. Poučené barokní interpretaci věnujeme velkou pozornost, nejsme však jen výhradně barokním souborem. Dnes už máme na repertoáru hudbu od baroka až po současnost, svá díla nám věnovalo i několik soudobých skladatelů. A dobové nástroje? Občas používáme barokní smyčce. Dnes se často mluví o dobových nástrojích a méně o tom, že každý, i letos postavený smyčcový nástroj, je replikou barokního nástroje. Rozdíl je samozřejmě v seřízení nástroje, strunách… Preferujeme však spíše pochopení partitury a ducha barokní hudby, dobové nástroje zatím nemáme.Jste profesorem violoncella na Konzervatoři v Pardubicích, kolik máte studentů a jak vidíte jejich perspektivu?

Ano, na Konzervatoři v Pardubicích působím již od roku 1979. Z toho plyne, že mýma rukama prošla pěkná řádka cellistů. Uplatnění našli různé – v České filharmonii, Pražské komorní filharmonii, SOČRu, v zahraničí i v regionálních orchestrech, jako pedagogové na konzervatořích i v základních uměleckých školách. V současné době u mne studuje devět violoncellistů. Jejich perspektivu nevidím nijak černě, ale jisté je, že v budoucnu se jako interpreti uplatní jen ti nejlepší.

Jaké projekty v nejbližší době chystáte? Ať se souborem nebo vy osobně?

Právě v těchto dnech připravuji další abonentní řadu koncertů souboru Barocco sempre giovane. Samé pěkné koncerty – zahajovací koncert s fagotistou Václavem Vonáškem a křest našeho společného CD, které nedávno vydal Supraphon, koncert s harfenistkou Kateřinou Englichovou a flétnistkou Carol Wincenc, profesorkou Juilliard School of Music v New Yorku, dále koncert se sopranistkou Gabrielou Eibenovou a varhaníkem Adamem Viktorou, tradiční vánoční koncert s Václavem Hudečkem a další koncerty Barocco sempre giovane u nás i v zahraničí. Současně již připravuji také Pardubické hudební jaro 2014. Mojí noční můrou jsou stohy papírů – žádosti o granty a dotace, bez kterých je vlastně vše ostatní neuskutečnitelné! A co chystám osobně? Těším se, že někdy rozbalím violoncello a něco pěkného si zahraju!

Díky za rozhovor! 

www.pardubickehudebnijaro.cz
www.barocco.cz

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat