Parsifal v Hamburku, Martina Janková jako Bystrouška a Šarlatové písmeno jako opera

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (111). Týden od 18. do 24. září 2017. V dnešním vydání najdete: Parsifal režiséra Achima Freyera v Hamburku. Elektra z Prahy v San Francisku. Martina Janková jako Liška Bystrouška. Operní režisér Sir Peter Hall zemřel. Šarlatové písmeno – světová nahrávací premiéra nové americké opery. Operní humor.


Parsifal v Hamburku
Obvyklou směs nadšených a odmítavých ohlasů zřejmě vyvolá nová inscenace Wagnerova Parsifala v Staatsoper Hamburg. Režií byl pověřen slavný německý režisér a výtvarník Achim Freyer (*1934), jehož výtvarně-režijní pojetí často vzbuzuje bouřlivé emoce u kritiků i diváků.

Umělec začínal jako návrhář divadelních kostýmů a scénograf a spolupracoval s několika slavnými režisérskými osobnostmi, například s Ruth Berghaus. Po založení multižánrového souboru Freyer Ensemble v roce 1988, který sdružoval herce, zpěváky, hudebníky, tanečníky, akrobaty, výtvarníky i režiséry, začal inklinovat k totálnímu pojetí hudebního divadla, často ve spojení uměleckých disciplín také ve smyslu wagnerovského Gesamtkunstwerku. Průběžně se prosadil jako výtvarník a scénograf na předních světových přehlídkách současného umění, například Documenta Kassel, a české publikum mohlo vidět jeho expozice na Pražském quadriennale. Od konce sedmdesátých let dvacátého století se intenzivněji věnuje režii na operním jevišti, kde vytvořil řadu přelomových inscenací, například trilogii hudebně dramatických děl Philipa Glasse pro stuttgartskou operu (1981, 1984, 1988) nebo Schönbergova Mojžíše a Árona v Curychu (2011). V nedávné době bouři názorů vyvolalo jeho režijní nastudování Beethovenova Fidelia v Theater an der Wien. Průběžně se vrací k hudebně-dramatickému dílu Richarda Wagnera. V roce 1994 vytvořil Tristana a Isoldu pro Brusel a již dvakrát inscenoval kompletní Prsten Nibelungův (2009/2010 pro Los Angeles a 2012/2013 pro Nationaltheater Mannheim).

Achim Freyer v roce 2015 (zdroj de.m.wikipedia.org/foto Manfred Werner)

Freyerův inscenační styl je na první pohled rozeznatelný pro nebývalou výtvarnost, která je upřednostněna před akcí a vlastním dějem. Jako režisér zbavuje operní příběhy naturalismu a popisnosti divadelních situací a zaměřuje se na vytvoření abstraktních obrazů (bez historických konotací k dané době operní předlohy), aby pomocí symbolů a barevného vyjádření navodil v divákovi adekvátní prožitek psychických stavů hrdinů a evokoval archetypální nadčasové hodnoty původních předloh. Taková je i nová inscenace posledního hudebně-dramatického veledíla Richarda Wagnera na scéně hamburské opery.

Tento Parsifal je inscenován zcela bez historických souvislostí, v abstraktních kulisách a kostýmech, které nesou určité futuristické prvky i elementy rituálních oděvů nejrůznějších světových kultur. Významnou roli v inscenaci zastávají velmi nuancovaná barevná řešení a světelná režie (Sebastian Alphons), stejně jako abstrahující integrované projekce. Achim Freyer je tvůrcem režijní koncepce, scénografem i návrhářem kostýmů a též spoluautorem koncepce světelného designu. Ale jako obvykle spolupracoval s ustálenými spolupracovníky: Sebastian Bauer (spolupráce na režii), Moritz Nitsche (spolupráce na scénografii), Petra Weikert (spolupráce na kostýmech).

Magazín Hamburské státní opery s výtvarným návrhem scény k Parsifalovi (zdroj staatsoper-hamburg.de)

Trumfem inscenace je i hudební nastudování hamburského hudebního ředitele Kenta Nagana, který byl podle mediálních zdrojů nadšen z Freyerovy režisérské koncepce. Kent Nagano zná toto dílo velice dobře, miluje ho a již ho uvedl v několika scénických produkcích. Vynikající je i obsazení. V titulní roli vystupuje Andreas Schager, v dalších rolích pak Wolfgang Koch (Amfortas), Tigran Martirossian (Titurel), Kwangchul Youn (Gurnemanz), Vladimir Baykov (Klingsor) a Claudia Mahnke (Kundry).

V návaznosti na tuto inscenaci pořádá Staatsoper Hamburg několik doprovodných akcí a také výstavu výtvarného díla (maleb a kreseb) Achima Freyera. Dvěma segmenty Freyerových výtvarných prací je ozdobena i fasáda divadla. Premiéra v pátek 16. září 2017 byla přenášena na plátno v živé projekci v hamburské centrální lokaci na Jungfernstieg. Freyerova inscenace Mozartovy Kouzelné flétny z roku 1982 zůstala na repertoáru divadla více než jednu dekádu a stala se takřka kultovním představením. Je ještě příliš brzy na to, abychom odhadli, jak si povede tato nová inscenace. Jedno je ale jisté už teď: tento Parsifal vzbudí zájem nejen operních fanoušků a médií, ale i milovníků výtvarného umění. Český divák „traviatista“ (jak hezky označil tento typ diváka jeden z přispěvatelů na Opera Plus) by byl ale inscenací patrně zaskočen.

Kent Nagano (zdroj YT)

Nejbližší reprízy jsou naplánovány na 24., 27., 30. září a 3. října 2017. Ceny lístků od 7 (slovy sedmi!) do 119 euro. A Staatsoper Hamburg nabídne v nejbližší době další zážitek. Již 29. října 2017 má premiéru Monteverdiho opera Návrat Odyssea do vlasti v nastudování českého dirigenta Václava Lukse i souboru Collegium 1704 a samozřejmě též režiséra Willyho Deckera.

 

Elektra z Prahy se přestěhovala do San Franciska
Noc v Elektra Museum v San Francisku – tak zní titulek recenze provedení Straussovy Elektry v San Francisco Opera, kterou režíroval Keith Warner. Inscenaci dobře známe z pražského Národního divadla, ze scény Státní opery, kde byla poslední premiérou před plánovanou rekonstrukcí. Inscenace ale není zcela totožná s pražskou verzí, například úvodní scéna (v Praze ve velkoformátové projekci v plátně nad jevištěm) je inscenována se změnami. Kritičky Ilana Waldez-Biesanz (pro server Bachtrack) a Lois Silverstein (pro server Operawire) oceňují zejména individuální pěvecké výkony Christine Goerke v titulní roli a Adrienny Pieczonky jako její sestry Chrysothemis, ale i další sólisty. Obě se zabývají i Warnerovou pozoruhodnou režií, která zřejmě více uspokojila diváky a kritiky v USA než české publikum. Sérii šesti zářijových představení od 9. září 2017 diriguje Henrik Nánási, jinak angažovaný v Komické opeře v Berlíně.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář