Ptali jste: Jan Burian

  1. 1
  2. 2

Ředitel pražského Národního divadla odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus 


Dobrý den pane Buriane, jaké přesné zadání má od vás pan Dočekal k novému profilu Nové scény? Budou na Nové scéně dál k vidění třeba 420PEOPLE, DekkaDancers, Dětská opera Praha nebo festivaly typu Festival Spectaculare? Děkuji za odpověď. (Vlaďka Duchková)

Nová scéna se postupně stane místem, kde budou všechny soubory Národního divadla uvádět především díla soudobých autorů – domácích i zahraničních. V uměleckých souborech Národního divadla je velký potenciál. Národní divadlo tam může hrát významnou část současného repertoáru, pro který nejsou historické budovy vždy vhodné. Hostování zajímavých souborů – tanečních, operních nebo činoherních – bude nadále přirozenou součástí programu všech našich scén. Festivalům také pomáháme tradičně a jak víte nejen na Nové scéně.

Vážený pane Buriane, v Národním divadle jste už půl roku. Které věci vás za tu dobu nejvíc příjemně a naopak nepříjemně překvapily? (MP)

Příjemně jsem překvapen, kolik talentovaných a zaujatých umělců i zaměstnanců v Národním divadle je a jak jsou dobře schopni pracovat i v mimořádně obtížných provozních podmínkách. Nepříjemně mě překvapil stav provozního zázemí Národního divadla, kritický nedostatek zkušeben, skladů i problematický stav technických zařízení. Je zarážející, že mnohá regionální divadla jsou v tomto směru na tom lépe.

Dobrý den, rád bych se vás zeptal, co si myslíte o výsledku zvolení Martina Otavy do čela plzeňského divadla? (Honza)

Přeji mu hodně štěstí a dobrých spolupracovníků. Doufám, že bude mít dost energie i dostatečně zajímavou koncepci k realizaci nového programu Divadla J. K. Tyla.

Dobrý den pane Buriane, jak jako ředitel, ale i jako režisér hodnotíte inscenaci Tannhäusera? Neměl by za takovou „práci“ režisér dostat snížený honorář? (Vlasta B., Praha)

Inscenace Tannhäusera mě potěšila vysokou kvalitou nastudování a mám radost i z výkonů soborů a orchestru. Jsem rád, že se inscenace jako celek většině diváků líbí.

Dobrý den pane Buriane, byla mně nesmírně sympatická snaha Nové scény propojovat Národní divadlo s vnějším světem. Určitě díky tomu přiváděla do hlediště na vaši činohru, operu i balet dost lidí, kteří by si tam jinak cestu nenašli. Proč jste proboha dosavadní koncept zrušili? Jste sami proti sobě, je to strašná škoda. (Jana F., Dobřichovice)

Ve všem, co bylo úspěšné, budeme pokračovat. Nabídneme v budoucnu program bohatší a více zaměřený na tituly a inscenace, které odpovídají vývoji evropského divadla.Dobrý den, rád bych se zeptal, zda jsou situace a postavení Národního divadla tak, slušně řečeno, nedobré, že není možné ani jednou do roka získat přijatelné mezinárodní obsazení do některého z hraných titulů či do premiérového obsazení? Česká opera má ve světě značné renomé a nechce se mi věřit, že by na první české scéně nikdo ze zahraničních pěvců neměl zájem zpívat Janáčka, Dvořáka či Smetanu… Nevěřím, že jde pouze o záležitost finančních zdrojů, ale i (ne)ochoty a snahy o širší mezinárodní spolupráci. Děkuji. (Pepa)

Ani my nejsme spokojeni s úrovní mezinárodní spolupráce Opery Národního divadla. Příčin je několik – od nedostatku finančních prostředků přes složitý systém řízení až po horší renomé, než bychom si přáli. Chceme v budoucnosti program jednotlivých scén lépe profilovat a očekáváme, že se postupnými kroky staneme přirozenou součástí evropské operní scény tak, jak tomu bylo v první polovině dvacátého století.

Ráda bych znala přesné důvody, proč musí Národní divadlo skončit v Kolowratu. Je to velká škoda a nenahraditelná ztráta pro diváky i umělce. To nešlo najít nějaký kompromis? Majitelé domu na ukončení nájemní smlouvy trvali? (SB)

Je nám líto, že jsme přišli o provozní zázemí Činohry v Kolowratském paláci. Zároveň je nutné, aby se Národní divadlo více soustředilo na využití těch scén, které má k dispozici. Nová scéna nám umožní uvádět pestřejší spektrum inscenací včetně těch zcela komorních, které jste mohli vidět v Kolowratu. Nechceme, aby se Národní divadlo rozpínalo do dalších a dalších budov, ale aby se více soustředilo na kvalitu.

Dobrý den, nemějte mně to za zlé, ale program opery k Roku české hudby považuji za zcela nedostatečný. Proč se v repertoáru nemohou objevit aspoň trochu úspěšné české tituly, které se ještě ne tak dávno hrály, kupříkladu Káťa Kabanová, Věc Makropulos, Tajemství, Hry o Marii? (Josef Rosol, Praha)

Náš program k Roku české hudby se neomezuje jen na Operu. Uvedeme mimo jiné světovou premiéru projektu Roberta Wilsona 1914 a Českou baletní symfonii. Rádi bychom měli ve stálém operním repertoáru více titulů. Provozní podmínky Národního divadla jsou však bohužel takové, že někdy musíme stáhnout i inscenace, které bychom rádi hráli déle.Dobrý den pane řediteli, velmi vaší, zdá se upřímné snaze o nápravu všech věcí, fandím. Myslím, že byste ale už měl mít jasno, co se základní koncepce opery týče. Tak jak to je teď rozdělené na dva samostatné soubory s jedním ansámblem sólistů, to už zůstane? Opravdu si nemyslíte, že jsou dvě opery na Prahu luxus, který si nemůžeme dovolit? Nebo snad máte zajištěny finanční zdroje na provoz dvou souborů? Pokud ano, proč to nešlo dřív? (operomanka)

Poptávka po operních inscenacích je tak vysoká, že zrušením jednoho ze souborů bychom přišli zhruba o padesát procent diváků. Máme-li dost diváků pro operu, logicky si nemyslím, že by bylo dobré jednu rušit. Zároveň je ale nutné do opery více investovat, například mzdy sborů a orchestru jsou opravdu bídné. Jsem také přesvědčen, že není na řediteli divadla, aby rozhodoval, kolik souborů má divadlo mít, nebo zda má zrušit přes dvě stě operních představení za rok. Divadlo je veřejná služba, kterou si u nás společnost prostřednictvím státu objednává.

Vážený pane řediteli, kdy bude představena vaše koncepce směřování Národního divadla? (Vilém Škrábal)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat