Ptali jste: Jan Burian

Ředitel pražského Národního divadla odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus 


Dobrý den pane Buriane, jaké přesné zadání má od vás pan Dočekal k novému profilu Nové scény? Budou na Nové scéně dál k vidění třeba 420PEOPLE, DekkaDancers, Dětská opera Praha nebo festivaly typu Festival Spectaculare? Děkuji za odpověď. (Vlaďka Duchková)

Nová scéna se postupně stane místem, kde budou všechny soubory Národního divadla uvádět především díla soudobých autorů – domácích i zahraničních. V uměleckých souborech Národního divadla je velký potenciál. Národní divadlo tam může hrát významnou část současného repertoáru, pro který nejsou historické budovy vždy vhodné. Hostování zajímavých souborů – tanečních, operních nebo činoherních – bude nadále přirozenou součástí programu všech našich scén. Festivalům také pomáháme tradičně a jak víte nejen na Nové scéně.

Vážený pane Buriane, v Národním divadle jste už půl roku. Které věci vás za tu dobu nejvíc příjemně a naopak nepříjemně překvapily? (MP)

Příjemně jsem překvapen, kolik talentovaných a zaujatých umělců i zaměstnanců v Národním divadle je a jak jsou dobře schopni pracovat i v mimořádně obtížných provozních podmínkách. Nepříjemně mě překvapil stav provozního zázemí Národního divadla, kritický nedostatek zkušeben, skladů i problematický stav technických zařízení. Je zarážející, že mnohá regionální divadla jsou v tomto směru na tom lépe.

Dobrý den, rád bych se vás zeptal, co si myslíte o výsledku zvolení Martina Otavy do čela plzeňského divadla? (Honza)

Přeji mu hodně štěstí a dobrých spolupracovníků. Doufám, že bude mít dost energie i dostatečně zajímavou koncepci k realizaci nového programu Divadla J. K. Tyla.

Dobrý den pane Buriane, jak jako ředitel, ale i jako režisér hodnotíte inscenaci Tannhäusera? Neměl by za takovou „práci“ režisér dostat snížený honorář? (Vlasta B., Praha)

Inscenace Tannhäusera mě potěšila vysokou kvalitou nastudování a mám radost i z výkonů soborů a orchestru. Jsem rád, že se inscenace jako celek většině diváků líbí.

Dobrý den pane Buriane, byla mně nesmírně sympatická snaha Nové scény propojovat Národní divadlo s vnějším světem. Určitě díky tomu přiváděla do hlediště na vaši činohru, operu i balet dost lidí, kteří by si tam jinak cestu nenašli. Proč jste proboha dosavadní koncept zrušili? Jste sami proti sobě, je to strašná škoda. (Jana F., Dobřichovice)

Ve všem, co bylo úspěšné, budeme pokračovat. Nabídneme v budoucnu program bohatší a více zaměřený na tituly a inscenace, které odpovídají vývoji evropského divadla.Dobrý den, rád bych se zeptal, zda jsou situace a postavení Národního divadla tak, slušně řečeno, nedobré, že není možné ani jednou do roka získat přijatelné mezinárodní obsazení do některého z hraných titulů či do premiérového obsazení? Česká opera má ve světě značné renomé a nechce se mi věřit, že by na první české scéně nikdo ze zahraničních pěvců neměl zájem zpívat Janáčka, Dvořáka či Smetanu… Nevěřím, že jde pouze o záležitost finančních zdrojů, ale i (ne)ochoty a snahy o širší mezinárodní spolupráci. Děkuji. (Pepa)

Ani my nejsme spokojeni s úrovní mezinárodní spolupráce Opery Národního divadla. Příčin je několik – od nedostatku finančních prostředků přes složitý systém řízení až po horší renomé, než bychom si přáli. Chceme v budoucnosti program jednotlivých scén lépe profilovat a očekáváme, že se postupnými kroky staneme přirozenou součástí evropské operní scény tak, jak tomu bylo v první polovině dvacátého století.

Ráda bych znala přesné důvody, proč musí Národní divadlo skončit v Kolowratu. Je to velká škoda a nenahraditelná ztráta pro diváky i umělce. To nešlo najít nějaký kompromis? Majitelé domu na ukončení nájemní smlouvy trvali? (SB)

Je nám líto, že jsme přišli o provozní zázemí Činohry v Kolowratském paláci. Zároveň je nutné, aby se Národní divadlo více soustředilo na využití těch scén, které má k dispozici. Nová scéna nám umožní uvádět pestřejší spektrum inscenací včetně těch zcela komorních, které jste mohli vidět v Kolowratu. Nechceme, aby se Národní divadlo rozpínalo do dalších a dalších budov, ale aby se více soustředilo na kvalitu.

Dobrý den, nemějte mně to za zlé, ale program opery k Roku české hudby považuji za zcela nedostatečný. Proč se v repertoáru nemohou objevit aspoň trochu úspěšné české tituly, které se ještě ne tak dávno hrály, kupříkladu Káťa Kabanová, Věc Makropulos, Tajemství, Hry o Marii? (Josef Rosol, Praha)

Náš program k Roku české hudby se neomezuje jen na Operu. Uvedeme mimo jiné světovou premiéru projektu Roberta Wilsona 1914 a Českou baletní symfonii. Rádi bychom měli ve stálém operním repertoáru více titulů. Provozní podmínky Národního divadla jsou však bohužel takové, že někdy musíme stáhnout i inscenace, které bychom rádi hráli déle.Dobrý den pane řediteli, velmi vaší, zdá se upřímné snaze o nápravu všech věcí, fandím. Myslím, že byste ale už měl mít jasno, co se základní koncepce opery týče. Tak jak to je teď rozdělené na dva samostatné soubory s jedním ansámblem sólistů, to už zůstane? Opravdu si nemyslíte, že jsou dvě opery na Prahu luxus, který si nemůžeme dovolit? Nebo snad máte zajištěny finanční zdroje na provoz dvou souborů? Pokud ano, proč to nešlo dřív? (operomanka)

Poptávka po operních inscenacích je tak vysoká, že zrušením jednoho ze souborů bychom přišli zhruba o padesát procent diváků. Máme-li dost diváků pro operu, logicky si nemyslím, že by bylo dobré jednu rušit. Zároveň je ale nutné do opery více investovat, například mzdy sborů a orchestru jsou opravdu bídné. Jsem také přesvědčen, že není na řediteli divadla, aby rozhodoval, kolik souborů má divadlo mít, nebo zda má zrušit přes dvě stě operních představení za rok. Divadlo je veřejná služba, kterou si u nás společnost prostřednictvím státu objednává.

Vážený pane řediteli, kdy bude představena vaše koncepce směřování Národního divadla? (Vilém Škrábal)

Koncepci jsem předal Garanční radě i ministrovi kultury a věřím, že se nám ji podaří do konce února projednat. Předpokládám, že zřizovatel se bude zajímat i o názory širší odborné veřejnosti a koncepci společně zveřejníme.

Dobrý den pane řediteli, jak je na tom Národní divadlo po finanční stránce na letošní rok? V minulých letech se kvůli penězům musely dokonce rušit premiéry, museli jste škrtat i letos? Děkuji. (VJ)

Rozpočet Národního divadla je v letošním roce zhruba stejný jako loňský, příspěvek státu byl snížen o třicet milionů a tento výpadek musíme dokrýt z dalších zdrojů. Myslím si, že škrtat premiéry je špatná strategie, ke které má divadlo sahat až ve chvíli, kdy opravdu nemá žádné jiné možnosti. Divadlo existuje proto, aby hrálo, aby zkoušelo nové inscenace. Divadlo, které nezkouší, je jako sportovec, který netrénuje a přitom chce vyhrát mistrovství Evropy.

Dobrý den. Chystá se rekonstrukce budovy Státní opery. Provoz má být zastaven na delší dobu. Jaké máte plány se zaměstnanci? Budou propuštěni? Nebo máte náhradní hrací plán někde jinde? P. S.: Přeji vám, divákům i sobě nekompromisní cestu za evropskou úrovní opery bez „kamarádšoftů” a malých domů. Jiná cesta pro nejkvalitnější produkci není. Věřím vám, věřím panu Kofroňovi, paní Hroncové. Pokud selžete, jsem už bez naděje. Hodně štěstí, pokory a lásky k umění. (B.O.)

Během rekonstrukce Státní opery budeme zkoušet, hrát na zájezdech, na ostatních scénách Národního divadla anebo v jiném dočasném prostoru. Divadla se někdy zrekonstruovat musí a to automaticky v žádném případě neznamená, že se kvůli tomu zruší soubor, ať už Baletu nebo Opery. Jinak děkujeme za důvěru.Jediné snad viditelné změny ve fungování Národního divadla navenek byly značné rozšíření vedoucích míst v opeře, nový šéf dílen a vyhlášení jiného zaměření Nové scény. Není to trochu málo? Jaké další změny v organizaci Národního divadla i v obsazení míst chystáte? Děkuji. (Petr Anděl)

Zanikla funkce administrativního, finančního a marketingového ředitele i funkce ředitele Nové scény. Počet členů vedení divadla byl snížen o více než padesát procent. Národní divadlo a Státní opera mají své hudební ředitele pod společným uměleckým a správním šéfem, což je standardní evropský model. Výrobu řídí konečně od dob architekta Svobody scénograf. Další změny jsou součástí mé koncepce, kterou jsem předal ministrovi.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Vizitka:
Jan Burian (narozen 5. 3. 1959) v roce 1984 ukončil studium divadelní režie na pražské DAMU, v posledním roce studií působil jako režisér v Satirickém divadle Večerní Brno. Do svého prvního angažmá nastoupil jako režisér v Divadle Oldřicha Stibora v Olomouci. V roce 1986 poprvé pohostinsky režíroval v Plzni, kde v následujícím roce přijal angažmá. Do roku 1989, kdy se stal šéfem plzeňské činohry, zde připravil řadu pozoruhodných inscenací kontroverzních titulů (Michail Bulgakov: Adam a Eva, Karel Steigerwald: Tatarská pouť, Alexandr Kazancev: Eviny sny – československá premiéra). V roce 1990 nastudoval v českoslovesnské premiéře Pokoušení Václava Havla. V letech 1991–95 pracoval jako režisér v Divadle na Vinohradech.

V květnu 1995 se stal ředitelem vícesouborového Divadla J. K. Tyla v Plzni, jehož repertoár zahrnuje činohru, operu, balet, muzikál a operetu. Na této pozici setrval až do svého jmenování ředitelem Národního divadla v Praze od sezony 2013/14.

Jeho režie na této scéně pokrývají široké žánrové spektrum od velkých klasických titulů (Shakespeare, Lorca, Miller, O´Neill) po současnou českou i světovou dramatiku. Režíroval rovněž několik operních titulů (Rusalka, Carmen, Lucerna, Trubadúr, Její pastorkyňa). Ve světové premiéře uvedl v Plzni dvě hry Pavla Kohouta – Nuly a Arthurovo Bolero. Nuly poté nastudoval na pozvání ředitele Moskevského uměleckého akademického divadla Olega Tabakova v roce 2002 jako první český režisér hostující na této světově proslulé scéně.

Od roku 1990 je pedagogem oboru režie na Divadelní fakultě AMU, od roku 1992 vedoucím katedry činoherního divadla; roku 2004 byl jmenován docentem.

Je ředitelem Mezinárodního festivalu Divadlo, nejvýznamnější divadelní přehlídky v České republice, a viceprezidentem národního střediska International Theatre Institute – UNESCO. Jako předseda Asociace profesionálních divadel České republiky a viceprezident Unie zaměstnavatelských svazů zastupuje česká profesionální divadla při jednáních na celostátní i evropské úrovni, jeho manažerská práce je kladně hodnocena v celostátním i mezinárodním kontextu. Podstatný podíl má Jan Burian na prosazení výstavby nového divadla v Plzni.

(Zdroj: www.narodni-divadlo.cz)

www.narodni-divadlo.cz

Foto archiv, Jakub Fulín

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat