Ptali jste se: Martin Otava

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Dosavadní ředitel Divadla F. X. Šaldy v Liberci a od září nastupující ředitel Divadla J. K. Tyla v Plzni odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus


Dobrý den, pane Otavo, jak se vám líbí nové divadlo? Myslíte, že jde o dobrý projekt? Jak často se tam bude hrát a jaký repertoár? Přejeme hodně úspěchů! (Kadeřávkovi)

Je to úžasný projekt. Jeden z důvodů, proč jsem chtěl být ředitelem v Plzni. Velké jeviště, nejmodernější technologie. Plzeň je kulturní a občané i divadelníci nové divadlo potřebovali. Po revoluci se staví jen obchodní domy nebo sport arény. Konečně stavba pro kulturu. Divadlo. Kulturní stánek, pro občany i jejich děti. Kdo je patriotem, měl by být na tuto stavbu hrdý. A co se bude hrát? Původně se tu měla hrát pouze činohra, muzikál a balet. Měl jsem možnost již ovlivnit dramaturgii na rok 2015. A tak i v Novém divadle bude každý rok jedna operní inscenace. Velký titul. Prvním bude Smetanova Libuše v květnu 2015. Libuši přijala paní Eva Urbanová. Kdy jindy by se měla uvádět Libuše než v roce držení titulu Plzeň Evropské hlavní město kultury. Kromě Národního divadla Praha budeme jediné divadlo, které tento titul bude uvádět. Je to velký úkol pro nás. A zdaleka ne poslední.

Dobrý den, zajímalo by mě, jestli teď, když jste přešel k nám do Plzně (a jsem za to moc rád), budete také režírovat? Viděl jsem některé vaše inscenace a vždy jsem byl velmi nadšen. Děkuji za odpověď a přeji vám mnoho úspěchů v čele Divadla J. K. Tyla. (Honza)

V Plzni spolupracuji na smlouvu již od 1. ledna 2014. Řekl jsem, že minimálně rok nebudu režírovat. A to hodlám dodržet, protože mým úkolem je především plně sloužit řízení divadla. Jistě v budoucnu chci dát svou režisérskou exkluzivitu Plzni, tak jako tomu bylo posledních pět let v Liberci. Člověk má být věrný „svému“ divadlu a „neprodávat“ se jinam. V sezoně 2014/2015 se na jaře chystám režírovat na Malé scéně v Novém divadle Zápisník zmizelého, hru, kterou jsem napsal a která je v podstatě biografií Leoše Janáčka, přiblíží ho divákům jako člověka posedlého hledáním inspirace. Uvažujeme s budoucím šéfem opery, režisérem Tomášem Pilařem, že společně budeme režírovat Libuši v květnu 2015. Nejen proto, že ten titul nás láká oba, ale především tím chceme demonstrovat, že naše ega jsou druhotná. Že jsme tým, že chceme vytvářet co nejlepší divadlo, a je jedno jestli je pod tím napsaný Martin nebo Tomáš.

Někde jsem četla, že počítáte s koprodukcemi s libereckým divadlem. Jak to bude vypadat? Už je něco konkrétního dohodnuto? (EČ)

Ano. Nejen s Libercem, ale s německými, eventuálně polskými divadly. Budou to pak partnerská divadla. Jedná se v první fázi o operu, eventuálně o muzikál. Divadlo je drahá věc a je nutno se chovat ekonomicky. Prosazoval jsem tento způsob v Plzni před více než deseti lety, když jsem byl členem umělecké rady. Nikdo na to neslyšel, prý je s tím moc práce. Je, ale na každé inscenaci tak můžete ušetřit, vždyť se jedná mimo jiné třeba o notový materiál za asi 400 až 450 tisíc korun. A to jsou velké peníze. Jsou různé způsoby koprodukcí. Já v Liberci jsem preferoval plánovanou výměnu. Naplánují se s partnerským divadlem dva tituly, dohodne se, kteří režiséři a výtvarníci jsou vítáni pro obě divadla. Každé divadlo pak zaplatí a nastuduje jeden titul, a když se „vyhrají“, prohodí si dekorace, kostýmy a notový materiál. První titul k výměně by měl být Pucciniho Edgar z Liberce, inscenace, která na festivalu Opera 2011 v Praze získala obě hlavní ceny. Plánujeme premiéru na podzim 2015. Nyní začínáme jednat se Státní operou Norimberk, divadly v Chemnitz, Regensburgu, Augsburgu a Wurzburgu. Tam chceme orientovat svůj zájem především, abychom trochu obnovili inscenační týmy.Dobrý den pane Otavo, jaké jste měl přesně důvody pro výměnu pana Šmída v čele opery, když ostatní šéfy souborů jste na svých místech ponechal? Děkuji předem za odpověď. (Plzeňák)

Každý ředitel povětšinou přichází s novým týmem vedení nebo alespoň s některými novými šéfy. Já měl v koncepci výměnu šéfa opery za mladého, progresivního režiséra Tomáše Pilaře a zrušení orchestru jako samostatného tělesa, které vedl pan dirigent Kofroň. Koncepce byla zřizovatelem přijata a mým úkolem je ji naplnit. Pan Kofroň již odešel a od srpna by měl nastoupit nový šéf opery. A jaké mám důvody pro odchod pana Šmída, kterého si vážím? Je jich mnoho a od ledna 2014, co blízce spolupracuji s Divadlem J. K. Tyla, jsem se ujistil, že můj názor byl správný. Řeknu to zdvořile. Divadlo je tým, ten musí tvořit kreativci, odborníci, flexibilní, hájící zájmy svého souboru, ale přitom vnímající divadlo jako jeden celek. Vést soubor není po ekonomicko-organizační stránce zase taková složitost. V divadle existují vnitřní, kontrolní systémy (finance, návštěvnost, …), a tak jsem přesvědčen, že soubor opery má vést buď dirigent, nebo režisér. Tedy tvůrce, umělecká osobnost. A to pan Šmíd nikdy nebyl.

Dobrý den, pane Otavo, říká se, že změna je život, a proto si od vašeho příchodu do Plzně slibujeme nový vítr. Co všechno se v divadle z pohledu diváků změní? Uvidíme nebo uslyšíme v Plzni třeba více známých tváří? Ať se daří! (Roman Jelínek)

To bude dlouhá cesta a ovoce nepřinese hned. Řeknu to takhle: chci na to vynikající navázat a vytěsnit průměr. Nejdřív je třeba vyladit tým v jeden mechanismus, fungující jak hodinový stroj, automaticky propojený od ředitele přes šéfy, dramaturgy, obchodní a propagační oddělení po občana a instituce. To je to nejtěžší. A nejde to hned. Když se tento tok, který musí proudit směrem dolů a zpět nahoru, zadrhne třeba jen na jednom uzlíku, tak je problém. Tyto uzlíky se musí odstranit. Teprve když máte tým, který se vzájemně respektuje, můžete ve zpětných vazbách zjistit, co a jak je špatně a jak to dělat lépe. Abych vám konkrétně odpověděl, tak bych potřeboval vědět od vás, jak zaměřený jste divák. Opera? Činohra? Napište, rád vám odpovím.Dobrý den vám přeji, pane Otavo, jak hodnotíte práci svého předchůdce Jana Buriana a co chcete dělat jinak? (DS)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na