Ptali jste se: Petr Kofroň

  1. 1
  2. 2

Umělecký ředitel Opery Národního divadla odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus


Dobrý den, pane Kofroni, kdy konečně dojde na obnovení letitého repertoáru Státní opery? Vždyť některé inscenace jsou i třicet let staré – Butterfly, Rigoletto, ale i Tosca nebo Nabucco. Máte nějaký dlouhodobější plán znovunastudování kmenového repertoáru? Podělte se o něj s námi, děkuji. (Petr)

Státní opera dlouho fungovala jako kolotoč diváckých inscenací, které plnily kasu. Obnovit inscenaci znamená ji stáhnout cca na půl roku a připravit novou. To znamená půlroční výpadek tržeb ze staženého titulu. Proto se také předešlá vedení, pohybující se v podfinancovaném operním domě, takového kroku bála a počínala si spíše „projektově“, tzn. na polštáři klasických inscenací zahrát párkrát něco zajímavého. Dalším problémem je, že Státní opera nemá dostatek stálého repertoáru, takže jakékoli stažení „osvědčeného“ titulu je provozně komplikované.

Do budoucna samozřejmě počítáme jednak s doplňováním repertoáru, jednak s obnovováním starých inscenací. Prvním krokem v sezoně 2014/15 je zvýšení počtu premiér na standardní čtyři, v další sezoně počítáme s novým nastudováním zřejmě Madamy Butterfly. Aby vzletné nápady došly „realistických“ konců, věc se komplikuje plánovanou dlouhodobou rekonstrukcí Státní opery a provozní budovy, která by měla začít na jaře 2016, takže velké myšlenky končí v aktuálním hledání prostoru, kde soubor Státní opery přes rekonstrukci udržet.

Dobrý den, rád vzpomínám na doby, kdy se za vašeho šéfování jezdilo do Plzně na neotřelé tituly, které se jen tak nevidí – Šárka, Kunálovy oči, Kapuleti a Montekové atd. Chystáte něco podobného pro fajnšmekry i v Praze? Budete taky v Národním divadle sám dirigovat? (Milan P., Praha)

Podobný problém jako v předchozí otázce. Nedostatek repertoáru v obou domech, slabá návštěvnost některých klasických českých titulů, ale bohužel i Janáčka. Oblastní divadlo má v tomto směru „volnější ruce“, neboť vyprodukuje za sezonu cca čtyři premiéry, sezona je vyabonovaná a abonenti prostě přežijí jednu specialitu za sezonu. Trochu volnější ruce máme v dramaturgii Nové scény, kde v sezoně 2014/2015 budou dvě „soudobé premiéry“ – Šostakovič Antiformalističeskij rajok a Orango a opera Jana Kučery Rudá Marie. V sezoně 2015/2016 pak chystáme jednu specialitu v Národním divadle.

Dobrý den, mám na vás dotaz ke zpěvákům – uslyšíme v Praze víc zajímavých zahraničních sólistů? Myslím, že jejich přítomnost vždy pozvedne úroveň domácích představení. Určitě by se v této souvislosti, ale i kvůli zvýšení úrovně repríz vyplatilo hraní titulů v blocích. Neuvažujete o tom? Držím vám palce. (AV)

Problém Národního divadla jako celku je krátkodobé plánování. Například až nyní se usazují premiéry sezony 2015/2016, tím vágnější jsou hrací dny oné chystané sezony. Proto musíme najít mechanismus, jak operu plánovat v předstihu před ostatními soubory cca na čtyři roky dopředu. Zatímní praxe znamená, že v sezoně 2014/2015 jsou hrací dny obsazeny ze sólistů v angažmá, stálých hostů a hostů, kteří měli volné termíny. Dostanu-li záchvat a zavolám opravdu „světového pěvce“, má čas nejdříve v roce 2017 a já zatím o této sezoně nevím vůbec nic.

Jsme dlouhodobě roztrpčeni, jaký úpadek v uvádění tradičních titulů české opery po roce 1989 nastal. Například Smetanova Hubička byla dřív na programu Národního divadla stále, teď se nehraje už léta. Kdy se jí dočkáme? To samé třeba Dalibor? Nepřijde Vám toto vzhledem k povinnostem Národního divadla trestuhodné? (Eduard Navrátil, Praha)

Ano, zasloužím si spravedlivý trest. Má ideální představa o kompletním českém operním odkazu na stálém repertoáru narazí opět na malý počet premiér, na nedostatek výrobních kapacit, na nedostatek skladovacích prostor pro dekorace, na nedostatek zkušebních prostor atd. Koneckonců vaše volání, které – věřte mi – vychází i z mého nitra, narazí v posledku na obchodní mantinely, neboť český repertoár – s výjimkou Prodané nevěsta a Rusalky – naráží na malý zájem publika.

Jak to vypadá s rekonstrukcí Státní opery? Slyšela jsem, že se má nejméně na celou sezonu zavřít. (Dana)

Plánováno na období květen 2016 – říjen 2017. Nejde o totální rekonstrukci historické budovy Státní opery a provozní budovy, ale zejména o technologie, rozvody… V poměrně složitém českém prostředí je však i tento termín pro mne spíše hypotetický, takže se zatím tváříme, že to tak bude (protože to bude zásah do provozu celého Národního divadla) a plánujeme náhradní provoz v jiném aspoň trochu divadelním prostředí, zájezdy, spolupráci s Českou filharmonií uváděním koncertních verzí oper…

Dobrý den, pane Kofroni, můžete prosím prozradit něco z dlouhodobějšího dramaturgického plánu opery v Národním divadle i ve Státní opeře? Děkuji předem a přeji vám hodně zdaru! (Richard J.)

Protože české tajnůstkářství je pověstné a protože dramaturgický plán opery na sezonu 2015/2016 ještě „není schválen“ – jsme přece jenom „vícesouborové divadlo“ a nemůžeme všichni hrát Romea a  Julii – zatím pouze jména:

Stavovské – Mozart, Vivaldi, Bellini; Státní opera – Wagner, Orff, Puccini, Offenbach; Národní divadlo – Čajkovskij, Kašlík, Smetana, Janáček, Fibich, Foerster.

Dočkáme se v Praze zajímavých režisérských zahraničních osobností typu Robert Carsen? Právě režie byla myslím hlavním kamenem úrazu posledních let, viz Pelleas a Melisanda, Don Giovanni, Don Carlo, Sedlák kavalír a Komedianti… (A. Bodelová)

Až se mi uvolní svázané provozní ruce, zvedám telefon. Tito režiséři jsou volní nejdříve 2018.

Oceňovali jsme dřív koncertní uvádění neznámých oper, jako byl kupříkladu předsmetanovský triptych za doby šéfování Jiřího Nekvasila a Daniela Dvořáka. Na podzim se má takto objevit Hábova Nová země, chcete v něčem podobném pokračovat? Děkuji. (operomaniak)

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
burdal1

Slabší návštěvnost Janáčka? Není to jen kec? Bystouška a Jenůfa mi připadají jako nejnavštěvovanější a nejnadšeněji přijímané představení jarní části sezóny v Praze(po Tanhauserovi samozřejmě).

Karel S.

Pane Kofroni,mluvil jste o tom,proč se nemohou hrát pro
nezájem publika české opery.Vzpomeňre si na Váš projev
před oponou Stavovského divadla před představením Hubičky,kterou jste tehdy dirigoval představení plzeňské
opery v rámci soutěže českých operních souborů.Bylo mi
tehdy na zvracení.Hubička byla podle Vás opera nanic s
s několika líbivými melodiemi.
Karel S.,Plzeň

jiri

Pane Karle, to se mi opravdu čte těžko. I podle německých muzikologů, kteří bývají velmi kritičtí ke všemu, je první dějství Hubičky hudebně vrcholem Smetanova operního díla. Vysoko jej hodnotí a určitý nezájem světa oproti Prodané nevěstě přisuzují libretu, které naivním sporem o hubičku tolik neimponuje zahraničí. Budeme – li si sami znevažovat českou klasiku, těžko můžeme chtít od onoho “světa” , aby tak činil za nás. Krobholcovi, Chalabalovi, Liškovi, Jílkovi či Vajnarovi se Hubička zdála opera hodnotná a věnovali jejímu ztvárnění spoustu sil.

Karel S.

To,že Hubička je hudební skvost ví skoro každý.Jen Vy
jste si to ve Stavovském divadle ve svém proslovu v
pozici šéfa plzeňské opery zřejmě neuvědomil.Udělal jste Hubičce a možná i české opeře medvědí službu.Je to
už sice asi deset let,ale takové věci se nezapomínají.

heron

Mě by spíš zajímalo něco jiného. Při procházení článků jsem v rozhovoru s Janou Siberou narazila na zmínku o tom, že se těší /Jana Sibera/ na to až bude zpívat se svým otcem. Proboha!!! Při faktu, že spoustě zpěváků, nebyla a nebude prodloužena smlouva a při pomyšlení, že pan Markvart, Doležal, Václav Sibera, Martiník, Lemberk, Hájková, Jarkovská, Kalivodová, Silkenová, a z nových jako Ondráček, Matoušek, Koplík a jím podobní invalidé jsou sólisté opery ND se mi zvedá žaludek. Běžte si vážení ředitelé tyto lidi poslechnout, ale před tím se proberte a umyjte si uši.