Ptali jste se: Svatopluk Sem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Stálý host Opery Národního divadla a dalších českých operních souborů odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus 


Dobrý den, v Národním divadle působíte mimo jiné v roli Dona Giovanniho v inscenaci režisérské dvojice SKUTR, kterou považuji z inscenačního hlediska diplomaticky řečeno za “poněkud zvláštní”. Jak se Vám v tomto pojetí Dona Giovanniho vystupuje a jak se obecně stavíte k modernímu trendu tzv. režisérské opery? (Honza B.)

Ano, někdy je těžké se modernímu stylu režie přizpůsobit. Buď je to režie moderní za každou cenu a nedává to kolikrát ani smysl. Opakem jsou inscenace, které jsou sice moderní, ale mají hlavu a patu. Rozdíl mezi těmito režiemi poznám už na začátku zkušebního procesu a později to poznají i diváci. Někdy se setkávám s takovou režií, že se s postavou a charakterem nemůžu dlouho sžít.  Co se týká Giovanniho od SKUTRů, jsou dvě strany názorů na tuto inscenaci. Jedněm se pojetí líbí a jiní čekali inscenaci klasičtější. Já osobně jsem si už od počátku na toto pojetí zvykl a musím říct, že mě to i často baví.

Dobrý den pane Seme, je mně líto, že jste odešel z Českých Budějovic, tím spíš se snažím chodit na vaše představení, když tu už jen pohostinsky zpíváte. Velmi mě ale mrzí, že ne vždy jde o povedené inscenace, naposledy mě takto pobouřila proškrtaná Carmen. Co takovému barbarskému přístupu vy zpěváci říkáte? Jaký to má vůbec důvod? Mezi diváky jsem tedy kladný ohlas na toto bohužel nezaznamenala. Srdečně Vás pozdravuji! (Jana D.)

Také moc zdravím a děkuji. Bohužel je to tak a důvodem krácení všech možných hudebních čísel v Carmen je délka opery a čas, do kterého se muselo divadlo vejít kvůli Otáčivému hledišti v Českém Krumlově. Chápu, že to může na diváky v některých místech působit zvláštním dojmem. Taky je mi trochu líto, že Escamillo má jen půl árie, ale nic jsem s tím udělat nemohl. Jak se říká: „Pan dirigent a maminka mají vždycky pravdu …” Pokud chcete vidět Carmen v nezkrácené verzi, můžete ji zhlédnout například ve Státní opeře v Praze nebo v březnu 2016 v Národním v Brně, kde bude Carmen v nové premiéře.

Dobrý den, opravdu moc mě mrzelo, že jste nedostal za Wolframa Thálii, myslím že byste si ji zasloužil. Jak jste to prožíval a zklamalo Vás to hodně? Moc vám držím palce, aby to aspoň příště vyšlo! J (Janka)

Moc děkuji …. Je samozřejmé, že jsem určité zklamání a nervozitu prožíval, ale na druhou stranu se mi ulevilo. Zjistil jsem, že tato cena opravdu není o tom, co člověk dokáže a co umí. Pro mne je hlavní ocenění to, že jsem se dostal tak daleko.  Je to pro mne i jakási osobní výhra a zároveň jsem ve svém oboru dosáhl to, co jsem si ani ve snu kdysi neuměl představit. Za to děkuji všem, kdo mi dávají tu pozitivní energii. Ať je to rodina, nebo moji nejbližší kamarádi a kolegové. Dobrý den, patříte k mým nejoblíbenějším sólistům Opery Národního divadla. Jen je mně líto, že vás nemohu vidět ve všech rolích, ve kterých bych si přála. Mezi posledními je to nový Macbeth – nelákala by vás tato role? Co nového chystáte? Děkuji předem za vaši odpověď. (RV, Praha)

Moc děkuji za vaši přízeň. Rád bych zpíval tolik rolí, abych mohl udělat radost všem lidem na celém světě, ale bohužel toho času tolik nemám :-) V opeře Macbeth bych rád zpíval, ale záleží také na divadle, které si samo vybírá pěvce a určuje, co kdo bude zpívat. Já jsem do této inscenace obsazen nebyl a tak si budete muset počkat až do května 2016, kdy budu v Národním divadle zpívat Carlo Gérarda v opeře Andrea Chénier. V další sezoně 2015/2016  mě čeká hodně zajímavé práce. Za zmínku stojí Liška Bystrouška (Revírník) v divadle Teatro Regio v Itálii. Na to se opravdu těším.

Dobrý den, pane Seme, zajímal by mě váš názor na akustiku Národního divadla a Státní opery. Od mnoha pěvců jsem slyšel, že akustika Národního divadla je nevhodná, naopak ve Státní opeře je ideální. Z pohledu diváka mně to přijde zcela opačné – ve Státní opeře slyším z každého místa něco jiného, zvuk je takový „udušený“ – jako by byl celý sál vystlán molitanem. Jaký je váš názor? Děkuji za odpověď a přeji hodně úspěchů. (Vojtěch R.)

Máte pravdu, že v každém z obou jmenovaných divadel je akustika jiná. Můj názor a osobní zkušenost je, že záleží na spoustě aspektů, které s tím souvisí. Například na tom, kolik diváků je v hledišti, na kulisách, dekoracích, na velikosti a síle orchestru atd. Když však pominu tyto věci a budete chtít můj názor, tak převážně se mi lépe zpívá v Národním divadle, ale jako divák mám z akustického hlediska raději Státní operu. Jsou však opery, které se dle mého mínění akusticky srovnat dají. To je třeba Lazebník sevillský ve Státní opeře a Jakobín v Národním divadle, v těchto dvou operách mám akustický pocit stejný. Dalším aspektem je také místo, kde sedíte, což je velmi důležité ve všech divadlech. Ve Státní opeře jsou to prý asi tři poslední řady v přízemí vlevo, ale nemohu to zaručit.

Dobrý den, které role patří k vašim nejoblíbenějším a jaké nové si toužíte zazpívat? (Vlasta, Brno)

Mým nejoblíbenějším představením je Lazebník sevillský ve Státní opeře a Liška Bystrouška v Národním divadle. Tyto dvě opery si doslova užívám.  V další sezoně mě čeká nádherná opera Andrea Chénier v Národním divadle. Na tuto operu se moc těším, tak snad se naplní mé očekávání a bude to titul, který bude taktéž mým oblíbeným.

Jak se díváte na moderní režie? Nevadí vám, když se příběhy oper přepisují a modernizují, a když se něco jiného zpívá a něco jiného na jevišti děje? (PŠ, Praha)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na