Radim Schwab: S každou rolí začínat znovu!

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Popisoval jste odnože muzikálového stylu, je podle vás v silách jednoho člověka vytrénovat se tak, aby byl schopen zvládnout Dream Girls, Hamiltona i West Side Story?

Žijeme ve skvělé době, která nemá hranic. V atletice se třeba rekordy a mety neustále posouvají. Ale pokud jde o zpěv, řekl bych, že to možné není. Hlas musíte určitou jednotnou linií vést. Když trénuju klasiku, je to proto, že mne čeká klasický koncert. A v ty dny nezpívám nic jiného. Nemůžu v jednom dni dopoledne cvičit pop a odpoledne operu. A pokud se ptáte na někoho, kdo zazpívá všechny styly jak muzikálové tak operní… nevím, možná, že nás někdo překvapí. Pokud to bude skutečně osobnostní zpívání, pak klobouk dolů. Ale většinou to je spíš něco jako imitace, spartakiáda… ale kdo ví, třeba nás někdo opravdu překvapí…

Vy jste mi řekl, jak vás v raném mládí bavila opera, jak jste si dvacetkrát po sobě přehrával Dona Giovanniho. Bavíme-li se o predispozicích pro určité výkony a nutnosti některé jiné tvrdě vydřít, s čím jste se narodil vy osobně a co jste musel extra pěstovat?

Vybavuje se mi jeden prazážitek. Šel jsem s mámou do někdejšího Prioru, nechala mne čekat venku a poblíž byl obchod s deskami, z něhož zněl Čajkovského Koncert b moll. A já byl jak opařený. Už tehdy, v nějaké první třídě mě klasika tímto způsobem zbourala. Ale mě ani ve snu nenapadlo, že bych se mohl živit zpěvem a že by vůbec můj zpěv někoho zajímal. A k tomu došlo až náhodou ve zmíněném Studiu Dům, kde paní Tálská do jedné z pěveckých dílen sháněla profesionální lektory. A jistá profesorka z Janáčkovy Akademie mě při hromadném rozezpívání uslyšela, zavolala si mě, poslechla, a řekla, že bych měl cvičit. Mě ale vůbec nedocházelo, o čem mluví. A při studiu činohry mně pak tato dáma vyučovala zpěvu a směrovala mě k němu. Dokonce za mě vyplnila přihlášku do konkurzu do Monte Crista, kde ze dvou tisíc lidí vybrali Ernesta Čekana a mě. A až v ten moment jsem paní profesorce uvěřil a rozhodl se.

A pak se taky člověk začne chtě nechtě porovnávat s ostřílenými profesionály, vedle kterých se ocitl na scéně…

To je fakt… a najednou si říkáte, že si vlastně nestojíte zas tak špatně. A tohle všechno mě takříkajíc nakoplo, začal jsem zpěv studovat do hloubky a dostal se až k panu profesorovi Tučkovi. A moje kariéra nabrala jiný směr. Ale zpět k vaší otázce: nikdy mne nenapadlo živit se zpěvem, hudbu jsem pouze poslouchal a bylo mi u ní krásně. Ale neptal jsem se proč.

A hudební puberta?

Ta šla křížem krážem všemi směry. Od Michaela Jacksona k Whitney Houston. Od Šostakoviče, Čajkovského a Mozarta k rocku. Studoval jsem ale činohru. Jenže kdybych se mohl rozhodnout znova, šel bych najisto k hudbě. A herectví bych si nechal v záloze. Ale to jsou všechno ta kdyby. Málokdo může říct, že se setkal s Evou Tálskou, jedinečnou dámou, která vychovala osobnosti typu Miroslava Donutila či Bolka Polívky. Nebo s fantastickou herečkou, skutečnou legendou Husy na provázku Aťkou Ambrovou, která pro mne byla doslova zjevením. Byla to ona, kdo mi na otázku „…a kdy to budu umět?“ odpověděla: „Nikdy. S každou rolí a s každým titulem budeš začínat pokaždé znovu.” Miloval jsem je a doteď z těchto lidí čerpám. A pod jejich vlivem jsem makal na činohře, i když vědomě bych se dnes rozhodl jinak.

A než se rozloučíme, malý pohled do vašeho diáře na nejbližší dny a týdny…

Máme za sebou cele tour s koncerty Vánoční sen 2018, kde byla mým hostem moje kamarádka a herečka Jaroslava Obermaierová.  A na příští rok se chystá velký projekt – koncerty Mr. Muzikál 2019! Ted už tu show začínáme chystat. Bude to nádhera a moc se na to těším. První koncert bude v Městském divadle v Kolíně 21.května. Další pak Praha, Brno, Ostrava, Pardubice a Plzeň. A až do června hrajeme stále Fantoma Opery…

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na