Reportáž: Pěvecký masterclass Thomase Hampsona na festivalu Verbier

1. 1
  2. 2
  3. 3
Každoročně pořádaný Verbier Festival se letos konal od 16. července to 1. srpna. Jedním z lákadel letošního ročníku byl mistrovský kurz zpěváka Thomase Hampsona. Umělecký standard je trvale vysoký, a po loňské přestávce, kterou si vynutila pandemie, přilákal letošní festival další významné mezinárodní sólisty a oddané publikum.

Verbier Festival 2021 (zdroj Verbier Festival)

Verbier je jeden z nejznámějších festivalů nejen ve Švýcarsku, ale i ve světě. Nachází se v pěkném horském středisku v jihozápadním Švýcarsku (poblíž Velkého Svatobernardského průsmyku v kantonu Valais, asi sto kilometrů na jih od Lausanne). Založil jej v roce 1994 Švéd Martin T:son Engström. Za téměř třicet let jeho trvání se jej zúčastnila řada světoznámých umělců: Leif Ove Andsnes, Martha Argerich, Leonidas Kavakos, Jevgenij Kissin, Magdalena Kožená, Lang Lang, Mischa Maisky, Thomas Quasthoff, András Schiff, Bryn Terfel, Daniil Trifonov, Yuja Wang a mnoho dalších.

Festival je však také známý tím, že se na něm vzdělávají mladí hudebníci – jak v přidružené Verbier Academy, tak ve třech orchestrech: Verbier Festival Orchestra, Verbier Festival Chamber Orchestra a Verbier Festival Junior Orchestra. Mistrovské kurzy pod hlavičkou Academy byly vždy důležitou součástí festivalu – Academy je jakási festivalová „laboratoř“, kde mají talentovaní mladí umělci možnost skvělých instruktáží a dalšího rozvoje. Standard je vysoký, a účast na Academy přispěla k rozvoji kariéry mnoha dnes vyhledávaných hudebníků.

Letos bohužel způsobila pandemie na začátku festivalu mezi orchestrálními hudebníky velký chaos. Těsně před zahájením se zjistilo, že 23 členů Verbier Festival Orchestru mělo pozitivní test na Covid-19. Prekérní situace byla naštěstí zvládnuta rychle a úspěšně – festival okamžitě uvedl v platnost izolační a karanténní protokol a zvýšil frekvenci testování u všech ostatních hudebníků. Některé koncerty musely sice být na místě zrušeny a u jiných musel být změněn program, nicméně díky všem opatřením pak již nebyly v průběhu festivalu identifikovány žádné další případy, ani u více než 700 dalších umělců, ani u personálu.

Mistrovské kurzy pro instrumentalisty a zpěváky se proto konaly ve Verbieru s velkým úspěchem i letos (i když několik kurzů muselo být zrušeno). Pro veřejnost jich bylo tentokrát zpřístupněno celkem 73, a přilákaly 4 060 návštěvníků. A jak řekl ředitel akademie, Kanaďan Stephen McHolm: „Posláním naší akademie je vychovávat hudebníky, kteří jsou flexibilní a přizpůsobiví, kteří reagují na potřeby společnosti a jsou otevřeni novým způsobům propojení s životy a potřebami lidí – toto poslání je dnes důležitější než kdykoliv předtím.

Tak jako v předchozích letech vedli mistrovské kurzy znovu špičkoví umělci. Mezi zpěváky patřili významná francouzská sopranistka Véronique Gens (několik speciálních programů věnovala žánru „Mélodie française“), neméně známá italská sopranistka Barbara Frittoli (opera) a význačný francouzský barytonista Stéphane Degout (oba žánry). Se zpěváky pracoval také renomovaný britský herec James Garnon. Violoncellové kurzy vedlo hned několik významných umělců: německý interpret Alban Gerhardt, švédský violoncellista, pedagog a dirigent Frans Helmerson a slavný Brit Steven Isserlis. Početně byli letos zastoupeni violisté – Francouz Antoine Tamestit (obory viola a smyčcový kvartet), slavná japonská violistka Nobuko Imai (obor smyčcový kvartet), francouzský violista, dirigent a skladatel Mathieu Herzog (zakládající člen známého Quatuor Ebène), vynikající americký hráč Lawrence Power a Isabel Charisius, dříve členka slavného Alban Berg Quartettu (obor smyčcový kvartet).

K výjimečným houslistům patřili letos Gábor Takács-Nagy z Maďarska (obor smyčcový kvartet), proslulý francouzský houslista Augustin Dumay, rumunská virtuoska Mihaela Martin a izraelský houslista Guy Braunstein. Z klavíristů uspořádali kurzy německý interpret a pedagog Klaus Hellwig, legendární osmaosmdesátiletý baskický klavírista Joaquín Achúcarro, Francouz Jean-Efflam Bavouzet a slavný maďarský rodák, rakousko-britský klavírista a dirigent Sir András Schiff.

Někteří umělci vedli několik kurzů, zatímco známý americký barytonista Thomas Hampson vedl pouze jeden kurz, s mladými zpěváky z Verbier Academy (v rámci programu L’Atelier Lyrique se připravovali na koncertní provedení Pucciniho Bohémy).

Studenti se zúčastňují letní akademie díky štědré podpoře různých sponzorů. Letos bylo uděleno 39 stipendií, každé stipendium udělené mladému hudebníkovi na Academy – ať už je to sólista, orchestrální nebo komorní hráč, zpěvák anebo dirigent, činí 3 500 švýcarských franků (okolo 82 000 korun českých). Tato suma pokryje zhruba čtvrtinu celkových nákladů na školení každého jednotlivce během akademie. Donátoři, kteří stipendia udělují, tak investují do kariéry budoucích výjimečných interpretů.

České čtenáře bude jistě zajímat, že šest stipendií poskytla, spolu se dvěma dalšími donátory, Fondation Zdenek et Michaela Bakala. Tato nadace se řadí mezi přední v České republice.

Mladí muzikanti získávají na festivalu také různé ceny. Letos získal jihokorejský tenorista Sungho Kim, jako nejprestižnější hudebník festivalu a s největší perspektivou, cenu Yvese Paternota (10 000 švýcarských franků čili okolo 234 000 korun). Recipient této ceny také získává pozvání k vystoupení na festivalu v příštím roce, a má nárok na příspěvek až 15 000 švýcarských franků na podporu dalšího uměleckého a profesního rozvoje.

1. 1
  2. 2
  3. 3