Rok 2020 v českých symfonických orchestrech

  1. 1
  2. 2

Tímto způsobem byla nasdílena velká část plánovaného repertoáru, i když kvůli sníženému počtu hráčů často se změnami repertoáru, nebo změnami aranžmá. Často se sahalo po komorních úpravách, které zřejmě budou inspirací pro budoucí praxi (na okraj v jiné souvislosti: vzpomínám na vynikající komorní úpravu partitury Dvořákovy Rusalky Mariánem Lejavou v roce 2014, která v malé prostoře švýcarského divadla zněla skvěle). I když byly streamované koncerty někdy nabízené za vstupné, to bylo často dobrovolné a koncerty byly zároveň dostupné zdarma, takže nemohly kompenzovat ztráty z běžného vstupného.

Většina orchestrů zařadila také větší podíl open air akcí, často v prostorách a formátech, které dříve nezkoušely – například Jihočeská filharmonie realizovala ve spolupráci s krajem a městem děkovný koncert zdravotníkům na náměstí Přemysla Otakara II. 11. září, Komorní filharmonie Pardubice nový projekt Filharmonie seniorům s vystoupeními pod okny uzavřených domovů, v zahradách, atriích (natáčel Český rozhlas i televize). Vůbec poprvé se také Komorní filharmonie Pardubice pustila do kontaktní kampaně, kdy v komorních sestavách hráli členové orchestru venku v projektu Filharmonie Open, a právě i změnou formátu dosáhl orchestr většího zájmu médií. Karlovarský symfonický orchestr připravil projekt, ve kterém umělci hráli rovněž pro seniory a na sídlištích (Novosvětskou A. Dvořáka), a také Západočeský symfonický orchestr dojížděl koncertovat k domovům seniorů, LDN, domům sociální péče po celém regionu, a to s nemalým ohlasem.

Z uvedených příkladů vyplývá, že řada souborů získala v mimořádných aktivitách širší zájem publika, ve streamingu a nahrávkách i publika ze zahraničí, a také i jistý „sociální kapitál“. Je to trend, který můžeme sledovat po celém světě.

Alisa Weilerstein, Jakub Hrůša a Česká filharmonie (zdroj tiskový servis ČF)

Řada původně streamovaných nahrávek zůstává v archivu souborů s možností pozdějšího využití (pokud tomu nebudou bránit práva). Zvýšilo se také množství studiových a CD nahrávek, například orchestry z Pardubic a Ostravy vydaly nová CD ve spolupráci s NAXOS. Dále příkladem – Janáčkova filharmonie ze zajímavých titulů nahrála oba klavírní koncerty D. Šostakoviče pro Český rozhlas, Houslový koncert č. 2 P. Glasse pro vydavatelství Estile, koncertní provedení Tristana a Isody pro Navona Records a Symfonii č. 3 Z. Fibicha pro NAXOS. Plzeňská filharmonie natočila pro Český rozhlas koncert soudobé hudby autorů S. Vetché, T. Ille a S. Hořínky. Filharmonie Hradec Králové pro Český rozhlas Ebenovu Symfonii gregorianu, na CD Bachovy klavírní koncerty a díla Z. Matějů a O. Kukala, to jen ochutnávkou.

Jindy již tradiční a četné programy pro děti byly v podstatě všude zrušeny, ale i tak se našly způsoby, jak postupovat. Například Plzeňská filharmonie udržela projekt pro mateřské a základní školy Namaluj hudbu, Filharmonie Brno zřídila novou pozici edukačního lektora pro koncepční edukační činnost i ve formátu online, Karlovarský symfonický orchestr připravil cyklus pěti videopohádek, které představují hudební nástroje zábavnou formou a mohou později sloužit i k běžné výuce hudby ve školách.

Nyní jsme v květnu 2021 a, bohužel, přesunuté termíny koncertů se dále odsouvaly na druhou polovinu roku. Orchestry nabyly větší zručnosti v zaběhnuté praxi a zatímní finanční situace je ještě udržitelná, i když hygienická opatření nenahrávají běžnému provozu a budou zřejmě i v následném období problematická. Přejme si tedy, aby se situace co nejdříve vrátila do skutečného normálu bez podmínek.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments