Ruka dirigenta musí sloužit i vládnout současně. Ptali jste se Ondreje Olose

  1. 1
  2. 2

Budem stručný a menujem aspoň pár svojich obľúbených dirigentov. Carlos Kleiber, Wilhelm  Furtwängler, Sergiu Celibidache, Claudio Abbado, Nikolaus Harnoncourt, Václav Talich, Karel Ančerl, Zdeněk Košler. Zo súčasných dirigentov považujem za výnimočné osobnosti napríklad – Paavo Järvi, Mariss Jansons, Christoph Eschenbach, Iván Fischer, Libor Pešek, Jiří Kout.

Dobrý den, pane dirigente, ráda bych se zeptala na Váš názor na takzvané „režisérské divadlo“, které se v poslední době čím dál víc i u nás rozmáhá. Nevadí Vám jako dirigentovi, že se často zpívá o něčem jiném, než co je na jevišti k vidění? Vždyť to přece znehodnocuje i Vaši práci. Děkuji předem za Váš názor. (Štráfeldová)

O probléme súčasného inscenovania opier sa v poslednej dobe hovorí takmer stále. Pritom sa ale neprávom zabúda na výnimočné počiny a krásne inscenácie, ktoré aj napriek prevládajúcemu trendu neustále vznikajú a majú pridanú hodnotu. Pokým sa potýkame v opere s problémom anachronizmu a aktualizácie, ohýbania libreta a nelogičností, tak stojí za úvahu si položiť zároveň niekoľko ďalších otázok. Je v dnešnej dobe na prvom mieste hudba, libreto, partitúra, výklad, dirigent, režisér? Hrajú sa tituly poplatné dnešnej dobe? Znehodnocujú sa tradičné operné tituly súčasným inscenovaním, alebo sa tým viac potvrdzuje ich nadčasovosť? Je operný dom viac ochrancom tradícií, alebo kultúrnym stánkom postmodernizmu? Stráca opera svoju niekdajšiu identitu? Som presvedčený, že tento problém musíme vnímať vždy v tomto širšom kontexte.

Které představení ze současného brněnského repertoáru máte nejraději? Máte nějaký vysněný titul? Jaké nové příležitosti Vás v této i dalších sezonách čekají? (Dana Š., Brno)

Zo súčasného brnenského repertoáru mám rád Káťu Kabanovú, Modrovousův hrad, Hry o Marii. Ak by som si mohol vybrať, určite by som sa rád v budúcnosti dostal k operám Z mŕtveho domu, Krútňava, Lulu. Momentálne pripravujeme inscenácie Pikovej dámy a Korsakovho Sadka. V nasledujúcej sezóne to bude medzi inými Samson a Dalila. V zahraničí ma čaká nové naštudovanie Věci Makropulos.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Ondrej Olos (zdroj archiv)

 

VIZITKA
Ondrej Olos (1984) vystudoval v letech 1998–2003 dirigování na konzervatoři v Žilině. Během studia byl asistentem dirigenta symfonického orchestru konzervatoře. V roce 2008 ukončil studium na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V roce 2006 mu byla udělena cena Leoše Janáčka za nastudování komorní verze opery Příhody lišky Bystroušky v Komorní opeře Janáčkovy akademie múzických umění. V rámci festivalu Janáček Brno 2008 nastudoval s posluchači Janáčkovy akademie múzických umění Janáčkovu Její pastorkyňu v původní verzi z roku 1904. Od roku 2006 působí v Janáčkově opeře Národního divadla Brno jako korepetitor, od roku 2007 též jako asistent dirigenta a od roku 2009 jako dirigent inscenací Eugen Onegin (Čajkovskij), Macbeth (Verdi), Příhody lišky Bystroušky (Janáček), Netopýr (Strauss), Gianni Schicchi (Puccini), Komedianti (Leoncavallo), Rusalka (Dvořák), Lazebník sevillský (Rossini), Turandot (Puccini), Alice in Bed (Medek), Tosca (Puccini), Polská krev (Nedbal) a dalších. Ve Slovenském národním divadle v Bratislavě dirigoval Její pastorkyňu a Věc Makropulos (Janáček), v Košicích Dialogy karmelitek (Poulenc), v dánském Aarhusu Káťu Kabanovou (Janáček). Mimo to je pravidelným hostujícím dirigentem řady českých a slovenských orchestrů, mezi které patří například Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu v Bratislavě, Pražská komorní filharmonie, Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín a jiné. Je rovněž vyhledávaným klavíristou a častým partnerem Milana Paľy, se kterým se zaměřuje na uvádění děl především soudobých autorů.
(Zdroj: ndbrno.cz)

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na