Salcburk: Romeo a Julie podle Bernsteina, Zingarelliho a Cecilie Bartoli

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Jistě, po formální stránce je Zingarelliho kompozice v podstatě jen dalším reprezentantem neapolské opery seria. Recitativní plochy s doprovodem cembala se střídají s obratně instrumentovanými áriemi, duety a scénami, majícími za úkol umocnit zejména virtuózní pěveckou techniku představitelů jednotlivých úloh. I libreto Giuseppa Antonia Foppy, vycházející nikoliv ze Shakespearova dramatu, ale z jeho klasicistní verze od Jeana-Françoise Ducise, činí z veronských protagonistů spíše antické hrdiny, dovolávající se neustále ve svých lamentacích „všech bohů“.

To, co činí ze Zingarelliho opery opravdu pozoruhodné dílo, je ovšem mistrovský smysl pro hudební charakterizaci postav a také pro dramatickou gradaci, již obvykle v dílech z tohoto období nenajdeme. Nemohl jsem se rovněž zbavit dojmu, že měl skladatel v oblibě Mozartovy vrcholné opery a z nich zejména Dona Giovanniho. Především ženské hrdinky mají v jeho Romeovi a Julii melodicky, formálně i ve zvolené instrumentaci nebezpečně blízko k takové Donně Anně či Donně Elvíře… Také velká ansámblová finále prvního a druhého dějství jako by našla svou inspiraci právě v Giovannim. Jako svébytný mistr budování atmosféry a stupňování napětí se ovšem Zingarelli projevil ve velké Romeově scéně v třetím dějství, v niž mladík osaměle lká nad rakví domněle mrtvé milenky. Umně rozvržená scéna, v níž pěvce nejprve v recitativu doprovází sbor, aby plynule přešel k árii a pak přes accompagnato recitativ k (ve své době velmi oblíbenému) rondu Ombra adoratta, aspetta, působí i dnes úctyhodným a okouzlujícím dojmem.

Bez špičkových sólistů by byl ovšem dojem z opery, která jejich přítomnost primárně předpokládá, rozhodně jen přibližný. V Salcburku se ovšem podařilo dát dohromady přímo hvězdnou sestavu. V jejím čele stál oprávněně italský kontratenorista Franco Fagioli v roli Romea.

Niccolò Antonio Zingarelli: Giulietta e Romeo - Franco Fagioli - Salzburger Pfingstfestspiele 2016 (foto © Silvia Lelli)
Niccolò Antonio Zingarelli: Giulietta e Romeo – Franco Fagioli – Salzburger Pfingstfestspiele 2016 (foto © Silvia Lelli)

Příjemnou barvu jeho hlasu, přirozenou muzikalitu, smysl pro styl i inteligentní přístup k tvoření pěveckých ozdob jsem s velkým respektem hodnotil i při několika předchozích zkušenostech (Händelův Tamerlano v Salcburku či opery Leonarda Vinciho v Divadle Na Vídeňce). Fagioli jako interpret evidentně stále zraje a je zajímavé, jak postupně vyrosl z „kontatenora číslo dvě“ v produkcích tehdy slavnějších kolegů Phillipa Jarousskyho, Maxe Emanuela Cenčiće nebo Bejuna Mehta zcela na jejich úroveň.

Důstojnou Julii získal Fagioli ve švédské mezzosopranistce Ann Hallenberg, uznávané specialistce na barokní repertoár. Jak už bylo řečeno, Zingarelliho hudba pro ženské hrdinky se vyjadřuje zvláštním pochopením pro vystižení jejich charakteru, a Hallenberg to bezpochyby reálně dokázala svým znělým a atraktivním hlasovým projevem.

Skvělí byli i představitelé dalších rolí: jedním z miláčků publika se stal rumunský tenorista Bogdan Mihai ve vděčně dramatické úloze Juliina otce Everarda. Zejména představitelsky hodnověrný byl španělský kontratenorista Xavier Sabata jako laskavý důvěrník obou milenců Gilberto, dalším pozoruhodným mezzosopránem na scéně zaujala mladá řecká pěvkyně Irini Karaianni. V roličce Juliina nápadníka Teobalda se blýskl častý partner z projektů Franca Fagioliho, španělský tenorista Juan Sancho. A o zcela specifickou atmosféru se v koncertním provedení opery přičinil také čistě mužský sbor Chor Armonia Atenea.

Co dodat závěrem? Opět se opakovaly standing ovation a mezi diváky nebylo možné přehlédnout ani zřetelně spokojenou uměleckou ředitelku festivalu Cecilii Bartoli… Stejně spokojení mohou být s festivalem za dobu jejího vedení i diváci, jež každoroční čtyřdenní umělecká přehlídka přitahuje stále víc a kteří už dávno přestali Pfingstfestspiele vnímat jen jako „předskokana“ letního festivalu. Na příští ročník se můžeme těšit ve dnech 2. – 5. června 2017 a o jeho programu si můžete už dnes přečíst v Operním kukátku, které najdete zde.

Hodnocení autora recenze: 90%

Salzburger Pfingstfestspiele 2016

Leonard Bernstein:
West Side Story
Hudební nastudování a dirigent: Gustavo Dudamel
Režie: Philip Wm. McKinley
Choreografie: Liam Steel
Scéna: George Tsypin
Kostýmy: Ann Hould-Ward
Světlo: Patrick Woodroffe
Zvuk: Gerd Drücker
Simón Bolívar Symphony Orchestra
Salzburger Bachchor
Premiéra 13. května 2016 Felsenreitschule Salcburk

Maria I – Cecilia Bartoli
Tony – Norman Reinhardt
Maria II – Michelle Veintimilla
Anita – Karen Olivo
Bernardo – George Akram
Riff – Dan Burton
Doc – Cheyne Davidson
Schrank – Dave Moskin
Krupke – Daniel Rakasz
Gladhand – Marco Dott

The Jets:
Action – Jon-Scott Clark
A-Rab – Michael Carolan
Baby John – Josh Tye
Snowboy – Sean Lopeman
Big Deal – Alastair Postlethwaite
Diesel – Linus Henriksson
Gee-Tar – Callum Aylott
Mouthpiece – Aston Newman Hannington
Tiger – Austin Fagan
Anybodys – Kirstie Skivington
Graziella – Carrie Willis
Velma – Jacquie Biggs
Minnie – Lizzi Franklin
Clarice – Michelle Antrobus
Pauline – Nell Martin
Debbie – Hannah McDonagh
Maxine – Sorina Kiefer
Donna – Anna Friederike Wolf
Tammy – Meri Ahmaniemi

The Sharks:
Chino – Liam Marcellino
Pepe – Nathan Graham
Indio – Matt Jones
Luis – Lorenzo Soragni
Anxious – Gregor Krammer
Nibbles – Zak Nemorin
Juano – Fletcher Dobinson
Toro – Marcell Prét
Moose – José Antonio Domínguez
Rosalia – Amanda Digón Mata
Consuelo – Mariana Souza
Francisca – Carly Mercedes Dyer
Teresita – Angela Marie Hurst
Estella – Lara de Toscano
Margarita – Anna Bárbara Bonatto
Wanda – Noluyanda Mqulwana
Carmen – Marika Gangemi
Lucy – Giulia Fabris
***

Niccolò Antonio Zingarelli:
Giulietta e Romeo
(koncertní provedení)
Hudební nastudování a dirigent: George Petrou
Armonia Atenea
Chor Armonia Atenea
Premiéra 14. května 2016 Haus für Mozart Salcburk

Romeo – Franco Fagioli
Giulietta – Ann Hallenberg
Everardo – Bogdan Mihai
Gilberto – Xavier Sabata
Matilde – Irini Karaianni
Teobaldo – Juan Sancho

www.salzburgerfestspiele.at

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Bernstein: West Side Story (Salcburk 2016)

[yasr_visitor_votes postid="211662" size="small"]

Vaše hodnocení - Zingarelli: Giulietta e Romeo (Salzburger Pfingstfestspiele 2016)

[yasr_visitor_votes postid="211949" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments