Předzvěst Velikonoc s Luksovým Collegiem
Scarlattiho Janovy pašije a Traettovo Stabat Mater v Pražské křižovatce
Přesně týden po letošní Popeleční středě, tedy v období předvelikonočního půstu, nabídl soubor Collegium 1704 svým posluchačům velmi zajímavý duchovní pokrm v podobě ojedinělého koncertního programu. Na koncertu ve spirituálním prostoru kostela svaté Anny – Pražské křižovatky zaznělo pašijové oratorium La Passione secondo Giovanni Alessandra Scarlattiho, které vypráví příběh o utrpení a smrti Ježíše Krista, a Stabat Mater Tommasa Traetty, jež vyjadřuje soucit s utrpením Ježíšovy matky pod křížem. V období baroka skladby tohoto typu rozeznívaly chrámové prostory právě v postním čase, neboť sólový zpěv s doprovodem nástrojů či varhan měl v té době místo pouze mimo liturgii. Při současné liturgii velikonočního tridua jsou dovoleny jen varhany a zpěv bez doprovodu nástrojů.
První polovinu večera otevřely již zmíněné Janovy pašije Alessandra Scarlattiho pro vokální hlasy, smyčcové nástroje a basso continuo.
Ve srovnání s proslulou kompozicí Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha se spíše jedná o méně známou skladbu, k níž se bohužel dochovalo pouze nepatrné množství informací. Pravděpodobně jde o první Scarlattiho sakrální kompozici, její vznik je většinou odkazovaný do období rané tvorby kolem roku 1680.
Celým dílem provází Evangelista, který vypráví příběh Ježíšova ukřižování, jak je zachycen v Evangeliu dle Jana (Jan 18,1-19,42). Stěžejní a technicky velmi náročné role Evangelisty se zhostila altistka Julia Böhme (za původně avizovaného kontratenoristu Damiena Guillona).
Její barevný hlas se příjemně linul celým prostorem. K dobrému technickému zvládnutí obtížných pasáží v neposlední řadě také přispěla její precizní výslovnost. Celkový dojem trochu poškozovala příliš velká závislost na partituře, která znemožňovala tak žádoucí komunikaci s publikem. Ta je ale pravděpodobně omluvitelná právě již výše zmíněnou neplánovanou změnou v obsazení.
Druhou větší roli v pašijích představuje Kristus, kterého ztvárnil barytonista Hugo Oliveira. Jeho procítěný přednes působil velmi příjemně. S Julií Böhme tvořili hudebně sehraný pár, který předvedl obdivuhodný výkon. Roli Pilata zpívala altistka Aneta Petrasová, její hlas však bohužel byl málo slyšitelný.
V dalších menších rolích vystoupili sopranistka Isabel Jantschek jako Ancilla a tenorista Václav Čížek jako Petrus a Judaeus. Samotného děje se také účastní sbor, který se později stává rozlíceným davem volajícím po Ježíšově ukřižování.
Po přestávce následovalo Stabat Mater Tommasa Traetty. V současné době tato kompozice rovněž spadá do oblasti pašijové tvorby. Sled dvaceti trojverší původně pochází ze třináctého století a za jeho autora bývá považován Jacopeda Todi, mnich řádu svatého Františka. V roce 1727 byla báseň katolickou církví oficiálně zařazena jako sekvence při mši na svátek Panny Marie Sedmibolestné, který si církev dodnes připomíná 15. září.
Úvodem zazněla část Stabat Mater, kde sbor měl poprvé možnost se více projevit. Plný zvuk vokálního ansámblu za doprovodu orchestru vystřídala sólová árie pro soprán O quam tristis, v níž se představila Isabel Jantschek. Dojem z jejího interpretačního výkonu však narušila špatná výslovnost, která tak velmi snížila celkovou srozumitelnost textu.
Poté následovalo kvarteto Quis est homo v podání Isabel Jantschek, Julie Böhme, Václava Čížka a nově zapojeného Jaromíra Noska, jehož bas podtrhl celé vyznění. Sólovou část Vidit suum pro alt (Julia Böhme) a duet Fac, ut portem pro soprán a alt (Isabel Jantschek, Julia Böhme) vyplňovala sborová část Sancta Mater. Závěrečnou část Quando corpus morietur včetně Amen rovněž zakončil sbor.
Sólisty a oba soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse přítomní posluchači za provedení obou náročných a v současnosti málo známých skladeb odměnili náležitým potleskem.
Hodnocení autorky recenze: 70%
Janovy pašije
Dirigent: Václav Luks
Isabel Jantschek (soprán)
Aneta Petrasová (alt)
Julia Böhme (alt)
Václav Čížek (tenor)
Hugo Oliveira (baryton)
Jaromír Nosek (bas)
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
17. a 18. února 2016 kostel svaté Anny-Pražská křižovatka Praha
(psáno z koncertu 17. 2. 2016)
program:
Alessandro Scarlatti: La Passione secondo Giovanni
Tomasso Traetta: Stabat Mater
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]