Jsem Slovák, ale v Americe žiju už osm let. Ptali jste se houslisty Filipa Pogádyho
Americký hudebník slovenského původu odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus
Dobrý den, můžete prosím osvětlit ono „americký houslista slovenského původu“, jak se píše ve vašich CV? Jak a kdy jste se do Ameriky dostal? (Klíčníková)
Je to dokonca ešte trochu komplikovanejšie. Narodil som sa na Slovensku, ale ked som mal štyri roky, tak sa rodina presťahovala do Rakúska. Tam som strávil väčšinu detstva. Študovať som potom išiel do Spojených štátov a zostal som tam. Už tam žijem osem rokov. Myslím, že je lepšie povedať, že som Slovák žijúci v Amerike.
Jaký typ repertoáru máte nejraději a kdy jste dozrál do Bacha? Ptám se proto, že mně to trvalo docela dlouho, než jsem baroku, Bachovi a tak dále přišla na chuť – až někdy kolem čtyřicítky. (Vlasta)
Bach je pre mňa tá najvyššia hudba. Myslím, že človek dozrieva na Bacha celý život a nikdy nemá pocit, že konečne dozrel. Ja som sa začal zaoberať Bachovou hudbou intenzívnejšie, asi keď som mal šestnásť rokov. Experimentoval som s barokovým sláčikom a s barokovým ladením. Existuje veľa možností, ako hrať Bacha a hrať ho dobre. Samozrejme že si ale aj užívam Mozarta, Beethovena a veľkých romantikov.
Dobrý den, jak často vystupujete v Čechách a na Slovensku? (Marie Landsmanová)
Na Slovensku som teraz už dlhšie nehral, minule pred pár rokmi so Slovenskou filharmóniou v Bratislave. V Prahe som hral naposledy pred desiatimi rokmi, takže už sa veľmi teším. Dúfam, že budem v budúcich sezónach hrať v Čechách a na Slovensku častejšie.
Kolik vystoupení do roka míváte a jak vypadá váš kalendář pro nejbližší léta? Máte nějaký profesní sen? (ab)
Aktuálne hrám asi tridsať koncertov za rok a som veľmi rád, že sa počet koncertov každý rok zvyšuje. V budúcej sezóne sa plánujú koncerty v USA, na Filipínach, v Rakúsku a v Južnej Kórei. Keďže som na začiatku svojej kariéry, je teraz mojím cieľom hrať čím viac koncertov a získavať nové publikum.
Na jaký nástroj hrajete? (V. Brožík)
Na koncertoch v Prahe budem hrať na husle talianskeho majstra J. B. Grancina z roku 1711.
Dobrý den, pane Pogády, jak u vás došlo na housle? Byla to vaše volba? A k jakým učitelům jste chodil? (Veronika V.)
V mojej rodine všetci hrali na klavír, a preto – lebo som chcel byť iný – som si vybral husle. Som so svojím rozhodnutím veľmi spokojný.
Môj prvý učiteľ bol český huslista Bohumil Semík. Ďalej som sa učil u poľského huslistu Tomasza Liebiga, ktorý je v súčasnosti koncertmajster v Bruckner Orchestri v Linci (Rakúsko). Nasledovali štúdiá u ukrajinského profesora Arkadija Winokurowa, potom štúdium u ruského huslového virtuóza Grigoriho Zhislina. Štúdium som zakončil v New Yorku, kde som mal česť učiť sa u slávneho Pinchasa Zukermana. Každý z mojich učiteľov prispel veľkou časťou k mojej hre a k môjmu osobnému rozvoju a som za to každému z nich nesmierne vďačný.
Je život hudebníka v Americe hodně odlišný od toho našeho? (Alan B.)
Ťažko to viem posúdiť, lebo ako koncertne činný huslista som strávil väčšinu svojho profesionálneho života v Amerike. Myslím si ale, že to je podobné. Obyčajne je muzikant aj tak stále na cestách.
Dobrý den, můžete prosím říci, jak vy (a zda vůbec) vnímáte jednotlivé světové houslové školy? Kam byste se zařadil vy? (David)
Osobne si myslím, že existuje iba dobrá a nie tak dobrá hra. Čo znamená dobrá hra? Pre mňa to znamená, že základné technické problémy ako intonácia, kvalita zvuku a artikulácia sú vyriešené a že slúžia hudbe a charakteru hudby. Takisto to pre mňa znamená, že sa hráč nebojí vyjadriť svoju predstavu, aj keď nemusia všetci s ňou súhlasiť.
Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!
VIZITKA
Filip Pogády (*1987) se narodil v Bratislavě. Slovenský rodák, který je velmi uznáván za svůj jedinečný tón a nápadně virulentní virtuozitu. Okouzlovat publikum začal již ve věku jedenácti let, když získal Tsusukiho houslovou soutěž ve vídeňském Konzerthausu. Absolvoval studium na konzervatoři Anton Bruckner v Linci a poté se přestěhoval do New Yorku, aby studoval na manhattanské škole hudby pod slavným houslistou Pinchasem Zukermanem. Filip Pogády od té doby vystupuje v takových renomovaných koncertních sálech, jako je pražské Rudolfinum, Lincolnovo centrum v New Yorku, vídeňský Konzerthaus, Opera v Tel Avivu a Lotte Hall v Soulu. Také se objevil v proslulé televizní show Davida Lettermana, jelikož vešel do povědomí posluchačů svým úžasným výkonem Bachových sonát v newyorském metru.
Kromě své standardní koncertní činnosti se Filip Pogády také podílí na charitativních projektech, kde v rámci Live Music Now přináší hudbu do domovů seniorů, nemocnic, a dokonce i nápravných zařízení. Získal zvláštní cenu rakouského String Clubu za trojnásobné vítězství v Prima La Musica. Mistr klasiky, jeho repertoár překračuje řadu současných experimentů a adaptací.
(Zdroj: Bach for All)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]