Triumfující Magdalena Kožená s Juditou v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 31. října do 6. listopadu 2016. Operní kukátko (66). Triumfující Magdalena Kožená jako Vivaldiho Judita. Samson a Dalila v Paříži. Plácido Domingo jako Macbeth ve Vídni. Operní hvězdy zítřka v Plzni. Fanoušek s popelem se omlouvá Metropolitní opeře. Marlis Petersen jako Massenetova Manon. Leonie Rysanek – výstava ve Wiener Staatsoper. Franco Fagioli hvězdou nové nahrávky Pergolesiho opery Adriano in Siria. Operní úsměv: Prskání v opeře.

Operní kukátko
Triumfující Magdalena Kožená
Londýnské provedení oratoria Antonia Vivaldiho Juditha triumphans (Judita triumfující) z roku 1716 v Barbican Hall ve středu 2. listopadu 2016, jež také mělo být oslavou nejen tři sta let od prvého uvedení díla v benátském Ospedale (které sloužilo jako sirotčinec a zároveň konzervatoř pro nemajetné nadané děti), ale také výročí dvě stě sedmdesát pět let od skladatelovy smrti, potvrdilo stále výsostné postavení naší pěvecké hvězdy na poli staré hudby.

Antonio Vivaldi: Juditha triumphans - Magdalena Kožená, Antonio Marcon - Barbican Hall Londýn 2016 (foto Martin Godwin/Guardian)
Antonio Vivaldi: Juditha triumphans – Magdalena Kožená, Antonio Marcon – Barbican Hall Londýn 2016 (foto Martin Godwin/Guardian)

V titulní roli starozákonní hrdinky předvedla Magdalena Kožená podle anglických recenzentů doslova magický výkon s mnohými hlasovými finesami, a to jak v oblasti vokálních ozdob, tak zejména proměnlivostí výrazu od fatální svůdnice až k válečnici. Magdalena Kožená tento part nahrála již roku 2000 pro label Opus 111, edici Vivaldiho děl (řada Musica Sacra, vol. 2) pod taktovkou Alessandra De Marchiho. Stejně jako v nahrávce byly ostatní role obsazeny ženskými hlasy, převážně mezzosoprány a alty.

Skvělými partnerkami na koncertě jí byly francouzská altistka s působivým témbrem Delphine Galou (v roli asyrského vojevůdce Holoferna) a švédská mezzosopranistka Ann Hallenberg jako Vagaus. I další party (Francesca Ascioti jako velekněz Ozias, Silke Gäng jako Juditina fanatická služka Abra) byly znamenitě obsazeny. A koncert s velmi pečlivým hudebním nastudováním Andrey Marconiho (s nímž zpěvačka nahrála i profilovou desku, která obsahuje i jednu Juditinu árii) a ukázkovým výkonem Venice Baroque Orchestra i sborového uskupení Guildhall Consort si u většiny recenzentů vysloužil absolutní hodnocení pěti hvězdiček z pěti možných. 8. listopadu 2016 bude koncert opakován v Bruselu v Palais des Beaux-Arts de Bruxelles, takzvaném Bozaru. Takovéto koncertní provedení (byť v posledních dvou dekádách bylo dílo několikráte upraveno i pro jevištní uvedení) by si jistě poslechlo rádo i české publikum, třeba jako vrcholný program některého z českých hudebních festivalů.


Samson a Dalila v Paříži
Po takřka čtvrtstoletí se na první pařížské scéně objevuje jedno z nejúspěšnějších francouzských operních děl druhé poloviny devatenáctého století. Nové nastudování Saint-Saënsovy opery Samson a Dalila vzniklo v koprodukci s Metropolitní operou v New Yorku. Jména z inscenačního týmu slibují výjimečné zážitky. Dílo režíruje Damiano Michieletto, který dílo přenesl do současnosti, do zázemí nejmenované (byť snadno divákem identifikovatelné) země, zmítané (nejen náboženskou) válkou se sousedním státem. Civilnímu pojetí odpovídá výrazně horizontálně orientovaná výprava režisérova častého spolupracovníka Paola Fantina a také jednoduché kostýmy (jedná se o současné oděvy) Carly Teti. V titulních rolích vystupují lotyšský tenorista Aleksandrs Antonenko a gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili. Což je opravdu velmi fyzické obsazení těchto dvou biblických charakterů.

Větší uznání u většiny kritiků sklidila zpěvačka, kterou známe z přenosů Met jako Končakovnu a Carmen. Tenoristovi kritici poněkud vyčítají potíže s francouzskou výslovností a přílišnou forzi při vytváření vyšších tónů, a ani jeho herecký výkon se neobešel bez výtek. Postavu velekněze ztvárňuje další rodák z Rigy (stejně jako Aleksandrs Antonenko), basbarytonista Egils Siliņš. Pozitivně až nadšeně bylo přijato hudební nastudování známého dirigenta Philippa Jordana. Je pravděpodobné, že vedle livestreamu z Paříže, v budoucí nebo přespříští sezoně zařadí Metropolitní opera tento titul do plánu svých přenosů.


Plácido Domingo jako Macbeth ve Vídni
V plném proudu se odehrávají zkoušky na Verdiho Macbetha v Theater an der Wien.

Plácido Domingo, Roland Geyer (foto © Herwig Prammer/FB Theater an der Wien)
Plácido Domingo, Roland Geyer (foto © Herwig Prammer/FB Theater an der Wien)

Nová produkce v režii místního intendanta a režiséra Rolanda Geyera má svá specifika. Nejenže opera (pouhých sedm představení se dvěma premiérami) má dvě obsazení role Macbetha a jeho manželky (což by nebylo zase tak zvláštní), ale zkouší se dvě verze. Roberto Frontali (Macbeth) a Adina Aaron (Lady Macbeth) zkouší přepracovanou (a nejčastěji uváděnou a zavedenou) verzi z roku 1865 a Plácido Domingo (Macbeth) a Davinia Rodriguez (Lady Macbeth) pak smíšenou verzi s finále z původní světové premiéry ve Florencii z roku 1847. Největší pozornost na sebe samozřejmě poutá stále Plácido Domingo v barytonové roli, kterou pilný pěvec vloni ztvárnil se souborem berlínské Staatsoper Unter den Linden, ve Valencii, letos také v Pekingu a Los Angeles, a v druhé polovině letošní sezony se k roli vrátí v Berlíně a nově ji bude zpívat také v Madridu. Hudebně dílo studuje Bertrand de Billy a Opera Plus přinese podrobnou recenzi z představení ze dne 15. listopadu 2016 s plánovaným obsazením Frontali – Aaron.

Giuseppe Verdi: Macbeth (záběr ze zkoušky) - Adina Aaron (Lady Macbeth), Roberto Frontali (Macbeth) - Theater an der Wien 2016 (foto © Herwig Prammer/FB Theater an der Wien)
Giuseppe Verdi: Macbeth (záběr ze zkoušky) – Adina Aaron (Lady Macbeth), Roberto Frontali (Macbeth) – Theater an der Wien 2016 (foto © Herwig Prammer/FB Theater an der Wien)


Operní hvězdy zítřka
Plzeňské Velké divadlo hostí 12. listopadu 2016 koncert Operní hvězdy zítřka, ve kterém účinkují vítězové a laureáti jednapadesáté Mezinárodní pěvecké soutěže Antonín Dvořáka 2016. Koncert moderuje a osobními vzpomínkami provází Peter Dvorský. Mladé pěvce uvede na scénu plzeňského divadla ředitel Divadla J. K. Tyla Martin Otava. Karlovarský symfonický orchestr bude řídit František Drs. Po skončení koncertu se ve foyer koná autogramiáda Petera Dvorského i účinkujících.

Velké divadlo Plzeň (foto archiv)
Velké divadlo Plzeň (foto archiv)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat