Týden s hudbou
20. – 26. února 2017 / vydání číslo 199
Co přinese tento týden
Zahraničí
Slovenská filharmonie pod vedením dirigenta Juraje Valčuhy a Slovenský filharmonický sbor se sbormistrem Jozefem Chabroněm společně vystoupí ve čtvrtek 23. a v pátek 24. února, v koncertní síni Slovenské filharmonie v Bratislavě. Uvedou Straussovu Elektru v koncertním provedení, pěveckých partů hlavních rolí se ujmou Maida Hundeling (Elektra), Mária Porubčinová (Chrisothemis), Denisa Hamarová (Klytaimnestra), Jan Vacík (Aegisth) a Peter Mikuláš (Orest). Připravujeme recenzi.
Státní divadlo v Košicích nastudovalo inscenaci operety Johanna Strausse Noc v Benátkach. Její premiéru mohou diváci zhlédnout v pátek 24. února v Historické budově Státního divadla. Dílo se souborem opery hudebně nastudoval Igor Dohovič, režie se ujala Dagmar Hloubková, v hlavních rolích se budou alternovat Václav Morys a Titusz Tóbisz, Anton Baculík a Zsolt Vádasz a Oľga Beačinská s Tatianou Paľovčíkovou.
Inscenaci Věci Makropulos Leoše Janáčka v hudebním nastudování Marka Ivanoviće a v režii Davida Radoka uvidí diváci Hongkongského uměleckého festivalu ve čtvrtek 23. a v sobotu 25. února. Do čínské metropole ji přiveze soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno. V hlavních rolích se představí vítězka soutěže Richarda Wagnera v Bayreuthu, švédská sopranistka Annalena Persson, Aleš Briscein a Svatopluk Sem.
V podání sboru a orchestru Janáčkovy opery Národního divadla Brno na Hongkongském uměleckém festivalu ještě zazní v neděli 26. února dílo dalšího českého velikána: Stabat Mater Antonína Dvořáka, pod taktovkou dirigenta Jaroslava Kyzlinka a se sólisty Pavlou Vykopalovou, Janou Hrochovou, Jiřím Sulženkem a Alešem Brisceinem.
Praha
Jedenatřicetiletý Maďar István Várdai, který vyhrál ženevskou soutěž Prix Montblanc a soutěž ARD v Mnichově, se představí na osmém abonentním večeru Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Rudolfinu v pondělí 20. února, kdy přednese Variace na rokokové téma od Petra Iljiče Čajkovského. Umělec zahraje na legendární nástroj Du Pré-Harrell Stradivarius z roku 1673. Zazní také Druhá předehra pro velký orchestr Miloslava Kabeláče a výběr z první a druhé suity z baletu Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva. Koncert řídí šéfdirigent rozhlasových symfoniků Ondrej Lenárd, přímý přenos vysílá Český rozhlas Vltava.
V Lobkowiczkém paláci Pražského hradu se v pondělí 20. února odehraje večer nazvaný Orpheus Britannicus. Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou a britská sopranistka Robyn Allegra Partonna, která zastoupí nemocnou Hanu Blažíkovou, na něm přednesou skladby Henryho Purcella a Georga Friedricha Händela.
Po sobotním představení Dvořákovy Rusalky hostí Národní divadlo v Praze ještě i v pondělní repríze téže Heřmanovy inscenace polského tenoristu Piotra Beczału jako Prince. Exkluzivní rozhovor s ním jsme přinesli zde, dirigentem je Łukasz Borowicz (také s ním jsme pořídili rozhovor, najdete zde). Recenzi najdete na našem portále.
Další z koncertů dvacátého pátého ročníku Svátků hudby v Praze se odehraje v úterý 21. února v Sále Pražské konzervatoře. Je nazván Klasika v 21. století a představí se na něm Václav Hudeček (housle), Vilém Veverka (hoboj), Jitka Hosprová (viola), Eva Gajarová (mezzosoprán), Martin Hroch (cembalo) a Musica Lucis Praga. Program bude mimo jiné tvořit Haydnův Koncert pro housle, violu a smyčce a Koncert pro housle, hoboj a smyčce d moll Johanna Sebastiana Bacha.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK bude na svých abonentních koncertech ve středu 22. a ve čtvrtek 23. února ve Smetanově síni Obecního domu hostit klavíristu Eugena Indjice. Přednese Beethovenův Druhý klavírní koncert, ve druhé půli zazní Brucknerova Symfonie č. 8, v čele orchestru bude šéfdirigent FOKu Pietari Inkinen. Eugen Indjic bude prvním hostem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, který využije nový klavír Steinway D-274, zakoupený Obecním domem. Z koncertu plánujeme recenzi.
Ve středu 22., ve čtvrtek 23. a v pátek 24. února uvede Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka Symfonii č. 4 Bohuslava Martinů a Druhý koncert pro lesní roh Richarda Strausse s Radkem Baborákem jako sólistou. Program uzavře Janáčkova Sinfonietta, provedená z nové notové edice Jiřího Zahrádky.
Matiné Symfonického orchestru Pražské konzervatoře ke stému devadesátému třetímu výročí narození Bedřicha Smetany se odehraje v neděli 26. února v Národním divadle v Praze. Symfonický orchestr Pražské konzervatoře povede Miriam Němcová, vystoupí sólisté Národního divadla v Praze Alžběta Poláčková, Michaela Kapustová, Josef Moravec, Jiří Brückler a František Zahradníček.
V neděli 26. února se ve Dvořákově síni Rudolfina uskuteční koncert orchestru PKF – Prague Philharmonia. Těleso, které bude řídit francouzský klarinetista Paul Meyer, uvede hudbu francouzských autorů Gabriela Faurého a Francise Poulenca. Paula Meyera posluchači uslyší i jako sólového hráče, spolu s violistou Stanislavem Svobodou provede Koncert e moll pro violu, klarinet a orchestr Maxe Brucha.
Regiony
Národní divadlo Brno připravuje poctu choreografovi Jiřímu Kyliánovi, který 21. března oslaví sedmdesáté narozeniny. V brněnském Janáčkově divadle lidé už ve středu 22. února zhlédnou dvě Kyliánovy choreografie. Brněnský soubor přispěje choreografií Petite Mort na hudbu Wolfganga Amadea Mozarta, Národní divadlo moravskoslezské přiveze do Brna choreografii Falling Angels pro osm tanečnic.
Soubor Barocco sempre giovane uvede v rámci abonentního cyklu pardubických koncertů Večer italské hudby. Odehraje se v Rytířském sále zámku ve čtvrtek 23. února, sólisty jsou kytarista Alexander Swete (Rakousko) a Ondrej Sejkora (kontrabas). Zazní skladby Antonia Vivaldiho, Gioachina Rossiniho a dalších italských skladatelů.
Operní epilog Bohuslava Martinů Řecké pašije v režii Jana Antonína Pitínského připravilo na pátek 24. února Moravské divadlo Olomouc. Hudebního nastudování se ujal Petr Šumník. V hlavních rolích se představí David Szendiuch v alternaci s Olegem Korotkovem jako Grigoris, v roli Fotise se budou alternovat Jiří Přibyl a Michal Kubečka, jako Patriarcheas se představí Vladimír Třebický, Kateřinu alternují Barbora Martínková Polášková a Radoslava Mičová. Recenzi připravujeme.
Baletní soubor Divadla F. X. Šaldy v Liberci nastudoval Spící krasavici Petra Iljiče Čajkovského. Choreograf a režisér Daniel Záboj klasickou předlohu upravil a zasadil její děj do současnosti, orchestr povede Václav Zahradník. Premiéra se uskuteční v pátek 24. února v Šaldově divadle v Liberci, i z této premiéry přineseme recenzi.
Čtvrtý ročník baletního galakoncertu Mezinárodní gala se odehraje v sobotu 25. února v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Hosty budou tanečníci zahraničních národních divadel z Polska a Německa. Českou republiku budou zastupovat hosté z Baletu Národního divadla v Praze, soubor Ballet Hommes Fatals, ostravská rodačka Nataša Novotná a domácí balet Národního divadla moravskoslezského.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Ve dnech 13. a 14. února připomněla Staatskapelle Dresden výročí leteckého zničení Drážďan v závěru druhé světové války vzpomínkovým koncertem v budově Semperovy opery. Dirigent Myung-Whun Chung představil Messiaenovy Zapomenuté oběti a Requiem Gabriela Faurého. Zde najdete naši recenzi z pondělního koncertu.
Newyorská Metropolitní opera ve středu zveřejnila program nové sezony operních přenosů do kin. Ohlášeno je deset představení, z toho šest nových inscenací. Jednou z nich je Mozartova opera Così fan tutte, ve které v roli Guglielma vystoupí i český pěvec Adam Plachetka. Zde najdete kompletní přehled plánovaných přenosů.
V armádním divadle v ruské metropoli se 16. února konalo první vystoupení Alexandrovova armádního souboru písní a tanců od letecké katastrofy, při které v prosinci zahynula většina pěveckého sboru. Obnova armádní chlouby v co nejkratší době představovala pro ruské ministerstvo obrany jeden z nejdůležitějších úkolů, prohlásil činitel, který koncert zahajoval. Zde jsme přinesli podrobnou zprávu.
Praha
Český spolek pro komorní hudbu uvedl 13. února ve Dvořákově síni Rudolfina koncert, na němž se představili Ivan Ženatý (housle) a Sandra Shapiro (klavír). Program byl tvořen Brahmsovými, Elgarovými a Saint-Saënsovými sonátami pro klavír a housle a Dvořákovou Baladou d moll op. 15. Zde si můžete přečíst naši recenzi.
V pondělí 13. února zemřela ve věku osmdesáti sedmi let emeritní šéfka Opery Národního divadla Eva Herrmannová. Dětství prožila nejprve v Opavě a v letech 1938-1943 v Prostějově, od roku 1943 byla internována v terezínském ghettu, kde se aktivně účastnila tamního hudebního života, mimo jiné při provedení Krásovy opery Brundibár. V roce 1991 byla jmenována šéfkou Opery Národního divadla, v jehož službách setrvala do roku 1995. Zde jsme vás o jejím úmrtí informovali podrobně.
PKF – Prague Philharmonia nabídla 13. února v prostorách barokního Lobkowiczkého paláce první z řady koncertů LOBKOWICZ abonmá 2017. Pořadatelé do čela orchestru pozvali francouzského houslistu a dirigenta Augustina Dumaye, na programu byl Mozart, Massenet a Ravel. Součástí programu byla prohlídka Lobkowiczkých sbírek obrazů a nástrojů. Zde najdete naši recenzi.
Po zhruba dvouleté rekonstrukci byla v úterý v Rudolfinu zpřístupněna kavárna ve Sloupové síni. Rekonstrukce za 9,5 milionu korun, která je součástí projektu Otevřené Rudolfinum, si kladla za cíl prostor povznést a výtvarně sjednotit v kontextu celé budovy, stejně jako Rudolfinum zatraktivnit pro veřejnost. Novou podobu kavárny navrhla architektonická kancelář Atelier Brno vedená Petrem Hrůšou. Kavárna byla mimo jiné vybavena gastronomickými technologiemi, které umožňují přípravu studeného i teplého jídla. Zde najdete naši fotoreportáž.
Náš portál Opera Plus v minulém týdnu vyhlásil již čtvrtý ročník čtenářského hlasování o Výroční ceny v oboru balet a jiný tanečně dramatický žánr. Umělce nominovali taneční publicisté, do výběru favoritů se tak dostaly více než tři desítky umělců ve třech kategoriích – ženský taneční výkon, mužský taneční výkon a choreografie. Vítězové budou vyhlášeni 23. března v Národním divadle, kde jim také budou předány ceny. Zde můžete hlasovat.
První australský dirigent vystoupil v sobotu v cyklu České filharmonie Objevy. Šestatřicetiletý Daniel Smith zažil velké úspěchy u London Philharmonic Orchestra a orchestru Mariinského divadla a je rovněž vyhledávaným operním dirigentem. S filharmoniky v Rudolfinu provedl Siegfriedovu idylu Richarda Wagnera, Šostakovičův První violoncellový koncert, jehož sólistou byl Rumun Andrei Ionita, a také Beethovenovu Osmou. Videorozhovor s dirigentem jsme zveřejnili zde.
Sopranistka Aida Garifullina v sobotu při svém prvním vystoupení v České republice nadchla publikum ve vyprodané Smetanově síni Obecního domu v Praze. Sólistka Vídeňské státní opery za doprovodu orchestru PKF – Prague Philharmonia pod vedením německého dirigenta Jochena Riedera zazpívala známé árie a romance. Nechyběla mezi nimi také díla Antonína Dvořáka.
Za doprovodu hudby v podání dvou set padesáti členů symfonického orchestru, sboru a sólistů v sobotu v pražské O2 areně promítli druhou část filmové trilogie Pán prstenů: Dvě věže. Hudbou, kterou složil Howard Shore, snímek doprovodila Plzeňská filharmonie ve spolupráci s Kühnovým dětským sborem a Vysokoškolským uměleckým sborem Univerzity Karlovy.
Region
Multifunkční centrum Hlinsko bylo dějištěm Prologu festivalu Pardubické hudební jaro 2017. V úterý na něm vystoupila Filharmonie Hradec Králové pod vedením dirigenta Davida Švece, která doprovodila sopranistku Evu Urbanovou. Zde jsme uveřejnili naši recenzi tohoto večera.
Vedení Slezského divadla v Opavě ve středu oznámilo, že na pozici šéfa tamního souboru opery byl jmenován Lubor Cukr. Podle tiskové zprávy divadla prošel dvoukolovým výběrovým řízením a byl vybrán jako nejvhodnější z uchazečů. Nahradí tak Janu Andělovou Pletichovou, která byla řízením operního souboru doposud pověřena.
Harfistka Jana Boušková zahrála ve středu poprvé v České republice desetiminutovou skladbu Morceau de concert od Camilla Saint-Saënse. Zazněla v českobudějovickém kostele svaté Anny, kde umělkyni doprovodila Jihočeská filharmonie. Za interpretaci této skladby získala Jana Boušková v roce 1992 druhou cenu na Mezinárodní harfové soutěži v Izraeli a zvítězila s ní také na soutěži v USA v době, kdy studovala na Univerzitě v Indianě.
Premiéra opery Benjamina Brittena Zneuctění Lukrécie se uskutečnila ve čtvrtek v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Režijně inscenaci pro operní soubor Národního divadla moravskoslezského připravil Jiří Nekvasil, hudebního nastudování se ujal Ondřej Vrabec, který také operní dílo střídavě s Adamem Sedlickým diriguje. Náš obsáhlý rozhovor s Ondřejem Vrabcem najdete zde, naši recenzi najdete zde.
Operní soubor Slezského divadla v Opavě uvedl v neděli v jednom večeru premiéru dvou hudebních děl Carla Orffa – operu Chytračka a scénicky provedenou kantátu Carmina Burana. S orchestrem operního souboru novou inscenaci nastudoval Richard Hein, režie opery se ujal Lubor Cukr, kantátu scénicky připravil Valerij Globa. Recenzi opavské premiéry připravujeme.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]