Týden s hudbou
Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 22. do 28. ledna 2018 247
Zahraničí
Koncert k Mezinárodnímu dni památky obětí holocaustu se rozhodla uspořádat ve čtvrtek 25. ledna Slovenská filharmonie. Židovské oběti druhé světové války uctí v koncertní síni Slovenské filharmonie patrně nejznámějším dílem Arnolda Schönberga, kantátou Ten, který přežil Varšavu pro recitátora, mužský sbor a orchestr. Skepse a nihilismus ovládají i labutí píseň Petra Iljiče Čajkovského – jeho Šestou symfonii „Patetickou“, která zazní ve druhé polovině večera. Před Slovenskou filharmonii se postaví Pinchas Steinberg, v Schönbergově kantátě se sborového partu ujme mužská část Slovenského filharmonického sboru, role vypravěče je svěřena Juraji Kukurovi. Hodnocení koncertu si budete moci přečíst na našem portálu.
Pohádková opera ruského romantika Nikolaje Rimského-Korsakova zhudebňující legendární středověký příběh obchodníka a hudebníka Sadka se poprvé rozezní v pátek 26. ledna v Sále opery a baletu Nové budovy Slovenského národního divadla. Inscenace Korsakovova mistrovského díla je společnou produkcí Opery Slovenského národního divadla a Flámské opery v Antverpách a Gentu. Jako režisér se poprvé v Bratislavě představí americký tvůrce Daniel Kramer, ředitel Anglické národní opery. V titulní roli hudebníka Sadka budou alternovat Michal Lehotský a Zurab Zurabishvili. Hudební nastudování je svěřeno Rastislavu Štúrovi. Premiéru zhodnotíme na našich stránkách.
Praha
První lednový koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu v pondělí 22. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina přinese vystoupení rezidenčního umělce rozhlasových symfoniků basbarytonisty Adama Plachetky. Šéfdirigent Ondrej Lenárd jej přizval k provedení Dvou větších zpěvů Richarda Strausse na texty Richarda Dehmela a Friedricha Rückerta, zřídka uváděného, dramatického a potemněle fantazijního díla z roku 1899. Koncert orámují dvě díla Johannese Brahmse – Tragická předehra, která navzdory sugestivnímu názvu není nositelem mimohudebních významů, a melodická Druhá symfonie. Z koncertu přineseme recenzi.
Příznivci žánru dechového kvintetu si přijdou na své ve středu 24. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina. Dechový ansámbl Belfiato Quintet zde provede kvintety Antonína Rejchy, Josefa Bohuslava Foerstera a Pavla Haase a večer komorní hudby, který pořádá Český spolek pro komorní hudbu, vyvrcholí provedením dechového sextetu Mládí Leoše Janáčka. V něm se k Belfiato Quintetu připojí jeho host basklarinetista Jindřich Pavliš. Koncert zhodnotíme na našich stránkách.
Komorní orchestr Harmonia Praga s uměleckým vedoucím, houslistou Miroslavem Vilímcem a ve spolupráci s dirigentem Štefanem Britvíkem vstoupí ve čtvrtek 25. ledna na Novoměstské radnici do 5. ročníku koncertního cyklu Stylové večery. Na koncertě, který nese název Novoročně s humorem a kvízem, soubor zahraje posluchačům skladby ještě s postsilvestrovským a novoročním naladěním. Ze skladeb Wolfganga Amadea Mozarta prýští optimismus a vtip, který tentokrát umocní i jeho humorná kompozice Hudební žert s podtitulem “Sextet vesnických muzikantů”. Druhá polovina večera bude patřit Suitě pro smyčcový orchestr Leoše Janáčka, úplný závěr potom výběru ze slavných filmových melodií.
Laureátka několika desítek českých i mezinárodních klavírních soutěží Veronika Böhmová zahraje v sobotu 27. ledna v rámci svého výlučně ruského programu mimo jiné i Skrjabinovu mysteriózní Sonátu č. 9 s podtitulem „Messe noir“, kterou sám autor nikdy veřejně nehrál, neboť se obával její přílišné temnoty a démoničnosti, kterou je tato kompozice doslova naplněna. Koncert, z něhož přineseme našim čtenářům reflexi, se koná v rámci cyklu FOK Světová klavírní tvorba ve Dvořákově síni Rudolfina.
Národní divadlo pořádá v sobotu 27. ledna ve Stavovském divadle již tradiční koncert s názvem Mozartovy narozeniny. Letos se koncert v den Mozartových narozenin uskuteční ve spolupráci s Mezinárodní pěveckou soutěží Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V áriích a ansámblech z pera oslavence se tak představí mimořádné talenty operního umění, laureáti této nejvýznamnější české pěvecké soutěže z let 2015–2017. Orchestr Národního divadla bude řídit slovenský dirigent Ondrej Olos. Hodnocení koncertu si budete moci přečíst na našich stránkách.
Regiony
Další z řady abonentních koncertů Filharmonie Brno z cyklu Filharmonie doma proběhne po tři večery (počínaje středou 24. ledna) v brněnském Besedním domě. Pod titulem Romantické pohádky zde zazní předehra k Weberovu Čarostřelci a novodobá premiéra klarinetového koncertu Antonia Cartellieriho v interpretaci Emila Drápely. Vrcholem večera bude provedení pohádkové pantomimy se secesně noblesní hudbou Infantčiny narozeniny, vytvořenou Franzem Schrekerem v roce 1908 pro proslulou vídeňskou tanečnici Grete Wiesenthal. Taneční interpretace se v choreografii Martina Dvořáka ujme jeho tanečně-hudebně-divadelní soubor ProART Company, celý večer proběhne pod taktovkou Roberta Kružíka. Recenzi koncertu chystáme.
Jedenatřicetiletý opavský rodák Lukáš Vondráček, vítěz bruselské klavírní Soutěže královny Alžběty z roku 2016, bude ve čtvrtek 25. ledna hostem Janáčkovy filharmonie Ostrava. Do Ostravy přijíždí se Třetím klavírní koncertem Sergeje Rachmaninova. Dramaturgie druhé poloviny večera v ostravském Domě kultury bude věnována Brahmsově Druhé symfonii, naplněné zvláštní směsí melancholie a pastorální nálady. V roli dirigenta se představí japonský dirigent Eiji Oue. Koncert zhodnotíme na našem portálu.
Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 15. do 21. ledna 2018
Ze zahraničí
Britský deník The Guardian označil minulý týden za počin týdne vydání nového hudebního alba s cyklem symfonických básní Má vlast skladatele Bedřicha Smetany. Nahrávka České filharmonie pod taktovkou zesnulého dirigenta Jiřího Bělohlávka pochází z roku 2014 z hudebního festivalu Pražské jaro. Více se dočtete zde.
Pražský filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka získal s nahrávkou Kantát z Vysočiny Bohuslava Martinů nominaci na cenu britského časopisu BBC Music Magazine v kategorii sborové tvorby. O tom, zda přední český sbor promění nominaci v cenu, rozhodne veřejné hlasování na webu zřízeném BBC pro tento účel. Anketa začala minulý týden a potrvá celý měsíc, vítězové budou oznámeni 5. dubna. Cena časopisu BBC Music Magazine Award je druhá nejvýznamnější britská cena v klasické hudbě hned po „Oscarech klasické hudby“, ocenění měsíčníku Gramophone. Loni z českých interpretů uspělo Smetanovo trio, které získalo cenu v kategorii komorní hudby za nahrávku klavírních trií Bohuslava Martinů.
Praha
Čtvrtý koncert sezony 2017/18 Mezinárodního festivalu komorní hudby EuroArt se nesl ve znamení kvartetní tvorby. Příznivci tohoto žánru si mohli v úterý 16. ledna v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce vyslechnout díla Františka Xavera Richtera, Samuela Barbera, ale například také Jana Kučery, Davise Balakrishnana nebo Pata Methenyho v podání Epoque Quarteta. Z koncertu si můžete přečíst recenzi zde.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK připomněl ve středu 17. a ve čtvrtek 18. ledna dílo Leonarda Bernsteina a oslavil tak sté výročí narození tohoto geniálního dirigenta, skladatele a klavíristy. Ve Smetanově síni Obecního domu zazněla jeho velkolepá duchovní skladba Chichesterské žalmy s hebrejským textem, kterou nastudoval Pražský filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka. Dirigentem večera byl jeden z Bernsteinových významných žáků a také stálý spolupracovník orchestru FOK Elli Jaffe. Ve druhé polovině koncertu byla zařazena Symfonie č. 2 „Chvalozpěv“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Sóla zpívali Jana Horáková Levicová, Jaroslav Březina a Ruth Ziesak. Reflexi koncertu najdete zde.
Prvním novým titulem Opery Národního divadla v tomto roce je dílo Benjamina Brittena Billy Budd, jehož premiéra se odehrála ve čtvrtek 18. ledna na scéně „zlaté kapličky“. V Česku byl tento operní opus, v němž vystupují pouze mužské postavy a který patří k vrcholným hudebně-dramatickým dílům dvacátého století, uveden vůbec poprvé. V opeře o nevinnosti i potlačované sexualitě, která vznikla podle románu Hermana Melvilla, ztvárnil titulní roli americký barytonista Christopher Bolduc, jako Claggart se představil izraelský basbarytonista Gidon Saks. V roli Kapitána Vereho poprvé ve své kariéře vystoupil Štefan Margita. Orchestr a Sbor Státní opery řídil Christopher Ward a režie se ujal Daniel Špinar. Opera je nastudována v anglickém originále. Recenzi z premiéry najdete zde, naši videoreportáž z přípravy inscenace zde.
V sobotu 20. ledna byly v pražském Obecním domě předány ceny klasické hudby Classic Prague Awards za rok 2017. Dirigent Libor Pešek se stal laureátem ceny za celoživotní přínos, Petr Nekoranec zvítězil v kategorii Talent roku. Ocenění za propagaci české hudby v zahraničí osobně převzal muzikolog John Tyrrell. Z triumfu v kategorii Sólistický výkon se těšil pianista Ivo Kahánek, trofej za nejimpozantnější Orchestrální výkon získala Česká filharmonie. V rámci Komorních výkonů odbornou porotu nejvíce zaujalo spojení harfy a zpěvu v podání Kateřiny Kněžíkové a Kateřiny Englichové. Kategorii Vokální výkon ovládla trojice hudebních těles Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Kühnův dětský sbor se svým koncertním provedením Faustova prokletí v Národním divadle. Autory vítězné nahrávky Bohuslav Martinů: Kompletní dílo pro violoncello a orchestr jsou violoncellista Petr Nouzovský a Plzeňská filharmonie s dirigentem Tomášem Braunerem. Z netradiční kategorie Crossover vzešlo vítězně hudební uskupení experimentátorů Clarinet Factory a jeho projekt Meadows, který propojuje prvky klasiky s jazzem, elektronikou či folkem. Vítěz každé soutěžní kategorie kromě křišťálové trofeje od nižborské sklárny Rückl Crystal získal také finanční odměnu sto tisíc korun. Více jsme informovali zde.
Orchestr PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Emmanuela Villauma provedl v sobotu 20. ledna ve Dvořákově síni celovečerní oratorium Josepha Haydna Stvoření. V titulní dvojroli Gabriela a Evy se představila Simona Houda-Šaturová, v roli Uriela pravidelný host Metropolitní opery v New Yorku Paul Groves. Exkluzivní trojlístek pěvců doplnil basista Martin Snell. Rozsáhlý sborový part nastudoval Český filharmonický sbor Brno. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.
Regiony
Výsledek soutěže na projektovou dokumentaci nového koncertního sálu v Brně stvrdil v pondělí 15. ledna podpis smlouvy s představiteli města a firmy Brněnské komunikace. Vedení města by rádo sál otevřelo v roce 2021. Na akustice a vzhledu nového koncertního sálu v Brně začne pracovat mezinárodní tým kolem společnosti Nagata. Součástí týmu je špičkový akustik Yasuhisa Toyota, jenž pracoval na padesáti podobných projektech po celém světě včetně Labské filharmonie v Hamburku a Koncertního sálu Walta Disneyho v Los Angeles. Nový koncertní sál nabídne kapacitu přes tisíc dvě stě míst a akustické parametry nejvyšší světové úrovně. Celkové náklady mají dosáhnout 1,276 miliardy korun. Více o novém koncertním sálu se dočtete v rozhovoru s ministrem kultury, s hlavním akustikem zde nebo s ředitelkou Filharmonie Brno zde.
Po dva večery (ve čtvrtek 18. a v pátek 19. ledna) Filharmonie Brno v Besedním domě prezentovala svůj program s názvem Stará hudba 20. století. Přední česká harfenistka Kateřina Englichová a první flétnista Filharmonie Brno Petr Pomkla byli hlavními protagonisty večera, který nabídl díla Carla Philippa Emanuela Bacha na dva způsoby: Flétnový koncert a orchestrální transkripci (s koncertantní flétnou a harfou) jeho Fantasie-Sonáty pro housle a klavír z pera významného skladatele 20. století Hanse Wernera Henzeho. Vrcholem večera bylo provedení Schnittkeho Requiem pro sóla, smíšený sbor a instrumentální soubor. Koncert, který jsme zhodnotili zde, řídil Stefan Veselka.
První premiérou, kterou v rámci Českého roku 2018 uvedlo Jihočeské divadlo, byla v pátek 19. ledna Janáčkova Její pastorkyňa. Ta se na operní jeviště Jihočeského divadla, tentokrát na prkna Domu kultury Metropol, vrátila přesně po čtvrtstoletí, zároveň uplyne sto let od jejího prvního uvedení ve Vídni, jež znamenalo začátek její světové slávy. Hudebního nastudování se ujal Mario De Rose, režie Tomáš Studený. Premiéru jsme recenzovali zde.
Na nové scéně Divadla J. K. Tyla mělo v sobotu 20. ledna premiéru nejhranější zhudebnění Shakespearova Hamleta z pera představitele francouzské lyrické opery devatenáctého století Ambroise Thomase. V Plzni byla toto dílo uvedeno vůbec poprvé. Opera byla nastudována v režii Martina Otavy a pod taktovkou Norberta Baxy ve francouzském originále s českými titulky. V hlavní roli dánského prince alternují barytonisté Roman Hoza a Thomas Weinhappel. Rozhovor s režisérem Martinem Otavou si můžete přečíst zde, recenzi zde.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]