Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 19. do 25. března 2018 255

Zahraničí
Dramaturgie Slovenské filharmonie i v této sezoně reflektuje jubilea slovenských umělců. V březnu oslaví šedesátiny slovenský skladatel Egon Krák a koncertní mistr skupiny violloncel Slovenské filharmonie Ján Slávik. Při této příležitosti Egon Krák zkomponoval dílo Message, správa pre violloncello a orchester, které vzniklo jako výraz přátelství, jež oba umělce pojí již téměř čtyřicet pět let. Na koncertech ve čtvrtek 22. a v pátek 23. března v Koncertní síni Slovenské filharmonie bude po premiéře kompozice Message uveden Koncert pro klavír a orchestr č. 5 F dur “Egyptský” Camilla Saint-Saënse, jehož interpretkou bude původem srbská klavíristka Jasminka Stancul. Večer, na kterém povede slovenské filharmoniky dirigent James Judd, zakončí Symfonie č. 5 D dur “Reformační” Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

James Judd, Slovenská filharmónia – Bratislava 18. 5. 2017 (zdroj Slovenská filharmónia / foto © Peter Brenkus)

 

Praha
Ve středu 21. března přichází Atrium na Žižkově s premiérou večera, na kterém hudba prostupuje v rovnocenném partnerství tancem ve spojení se světelným designem. Třemi hlavními hvězdami projektu, který nese název Koncert pro NI, jsou Michal Záhora, choreograf a tanečník, Petr Šporcl, violoncellista, a Jan Komárek, světelný designer a režisér. Koncert pro NI je vlastně sólovým koncertem pro violoncello a je koncipován jako duet mezi zvukem a obrazem; mezi interpretem a tanečníkem. Hudba zvolená pro tento projekt režisérem je nebývale emočně sytá. Klíčem ke vstupu do prostoru imaginace je Bachovo Preludium C dur, kterým se přes lyrickou Sonátu pro violoncello Györgye Ligetiho otevírá vhled do enigmatického světa tónů dvou současných skladatelů: Ondřeje Štochla (Tetralog) a Petra Hejného (Metal sonáta). Hodnocení premiérového večera přineseme na našem portálu.

Rezidenční umělec FOK José Cura opět přijede do Prahy, aby ve středu 21. a ve čtvrtek 22. března ve Smetanově síni Obecního domu dirigoval koncert k poctě Clauda Debussyho, neboť na konci března uplyne sto let od smrti tohoto hudebního génia. Z jeho díla bude ve Smetanově síni Obecního domu znít skladba Potopená katedrála v orchestrální úpravě Leopolda Stokowského a orchestrální suita Obrazy. Jako protipól Debussymu zazní Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského v Ravelově instrumentaci. Z koncertu přineseme recenzi.

José Cura & Misa Criolla – Praha 4. 10. 2017 (zdroj FOK / foto Jan Slavík)

Pražská konzervatoř má tento týden kromě koncertu Barokního souboru Pražské konzervatoře (středa 21. března v Koncertním sále konzervatoře) na programu také premiéru operetního představení. První provedení operety Vinobraní Oskara Nedbala v interpretaci žáků pěveckého oddělení konzervatoře a v režijním nastudování Zbyňka Brabce se koná tamtéž v pátek 23. března.

Před dvěma lety zahájila Česká filharmonie novou tradici uvádění významných soudobých děl jejich autory. Svou skladbu Totentanz (Tanec smrti) přijede do Prahy (ve středu 21., ve čtvrtek 22. a v pátek 23. března) dirigovat sedmačtyřicetiletý britský skladatel Thomas Adès. Tanec smrti, dílo pro velký orchestr, mezzosoprán a baryton, měl premiéru v roce 2013 na festivalu BBC Proms. Pro pražské uvedení jej skladatel upravil – ukázalo se totiž, že se celý předepsaný aparát na pódium Dvořákovy síně nevejde. Sólisty budou: nizozemská pěvkyně Christianne Stotijn, která účinkovala i při prémiovém uvedení, a namísto ohlášeného Simona Keenlysidea barytonista Bjørn Waag. V první polovině večera zazní Symfonie č. 45 fis moll “Na odchodnou” Josepha Haydna a Skotská fantazie Maxe Brucha. V ní bude sólistou koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček. Koncert zhodnotíme na našich stránkách.

Thomas Adès (zdroj ČF)

Opera Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy se vrací do Národního divadla v Praze, kde měla 23. dubna 1920 světovou premiéru. První scéna připravila nové nastudování této opery, která vznikla podle novel českého básníka a prozaika Svatopluka Čecha, při příležitosti stého výročí vzniku samostatné Československé republiky. Inscenace slovenské režisérky Slávy Daubnerové a dirigenta a hudebního ředitele Opery Národního divadla Jaroslava Kyzlinka bude mít premiéru na scéně Národního divadla ve čtvrtek 22. března. V titulní roli se představí tenorista Jaroslav Březina. Více jsme o chystané premiéře informovali zde, z premiéry chystáme recenzi a připravujeme také videoreportáž.

Monumentální pašijové oratorium Křížová cesta od Lukáše Hurníka provede na Květnou neděli 25. března v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha Filharmonie Hradec Králové. Pašijovou hru pro sóla, sbor, orchestr a recitátory, která vznikla před sedmi lety na objednávku Filharmonie Hradec Králové a jejíž text je koláží citátů evangelia, liturgických textů, lidových pašijových her a duchovní poezie, bude řídit István Dénes. V roli sólistů se představí sopranistka Michaela Gemrotová a barytonista Roman Hoza, role recitátorů se ujmou Otakar Brousek mladší a Miroslav Táborský. Sborové party nastudovaly Kühnův smíšený sbor a Chlapecký sbor Bonifantes. Provedení zhodnotíme na našem portálu.

 

Regiony
Festival Pardubické hudební jaro, který minulý týden slavnostně zahájila Má vlast v provedení České filharmonie (recenzi najdete zde), nabídne v tomto týdnu jedno baletní představení a dva komorní koncerty. V pondělí 19. března provede baletní soubor a orchestr Divadla F. X. Šaldy Liberec ve Východočeském divadle v Pardubicích Spící krasavici – poslední dílo ze slavného trojlístku Čajkovského baletů. Koncert s názvem Telemann à Paris představí ve čtvrtek 22. března v Rytířském sále zámku v Pardubicích programovou konfrontaci děl německého barokního velikána Georga Philippa Telemanna z období, kdy skladatel žil v Paříži, se skladbami jeho málo známých francouzských současníků v podání francouzského souboru Les Folies Francoises pod vedením houslisty Patricka Cohëna-Akenina. Unikátní komorní kombinaci hoboje a harfy přinese večer v pátek 23. března. Kateřina Englichová a Vilém Veverka v roce 2017 nahráli pro Supraphon společné album Impressions s hudbou francouzských impressionistů Debussyho a Ravela, jež tvoří rovněž základ dramaturgie jejich koncertu. Program v prostředí synagogy v Heřmanově Městci symbolicky uzavře ukolébavka židovského skladatele Gideona Kleina, jehož život předčasně skončil v nacistickém koncentračním táboře.

Petr Iljič Čajkovskij: Spící krasavice – DFXŠ Liberec 2017 (foto Petr Jedinák)

Druhý koncert balíčku FOR a FROM CZECHOSLOVAKIA ze 7. koncertní řady brněnského souboru Brno Contemporary Orchestra uvede v úterý 20. března v Besedním domě skladby věnované stému výročí republiky, tentokrát z per dvou světových skladatelů, a to za jejich přítomnosti. Brno Contemporary Orchestra oslovil významné světové skladatele, aby pro soubor zkomponovali díla s podtitulem „pro Československo“. Na koncertě tak zazní dvě světové premiéry z roku 2018 (Plastový hrad Elliotta Sharpa a Brno Rolanda Dahindena), které jsou doplněny „binárně opoziční“ kompozicí Concordanza od Sofie Gubajduliny a skladbou Quo vadis? Aloise Piňose z roku 2001. Dirigentské taktovky se ujme Daniel Šnajdr. Z koncertu chystáme recenzi.

Kongresové centrum Zlín bude ve čtvrtek 22. března svědkem provedení nejznámějšího opusu Georga Friedricha Händela – oratoria Mesiáš. Filharmonie Bohuslava Martinů jej nastudovala se svým šéfdirigentem Vojtěchem Spurným, Českým filharmonických sborem a čtveřicí sólistů: Michaelou Šrůmovou, Markétou Cukrovou, Václavem Čížkem a Romanem Hozou.

Filharmonie Bohuslava Martinů (zdroj filharmonie-zlin.cz)

Další operní premiéru má na programu Národní divadlo Brno. Tentokrát se ale operní soubor zaměřil na dětského diváka, když nastudoval operu Kocour v botách Jiřího Temla. Příběh o kocourovi z pražského Žižkova, který se vydá na dobrodružnou cestu do Francie, mohou nejen dětští diváci poprvé vidět v pátek 23. března v divadle Reduta. Hodinu trvající pohádku na libreto Elišky Toperczerové Hrubé a Jana Tůmy na jevišti ztvární nejen dospělí zpěváci, ale i dětský sbor, který tak tvoří jedinečnou spojnici mezi jevištěm a dětským publikem. Představení hudebně nastudovala Valeria Maťašová, režie byla svěřena Marku Mokošovi, recenzi chystáme z jedné z následujících repríz.

Na Květnou neděli 25. března se v Brně otevře již 27. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, který je letos inspirován emblémem zahrady a jejími poklady. Symbolika rostlin je s křesťanskou tradicí úzce svázána a Velikonoční festival chce její různé významy připomenout: začíná příznačně na Olivetské hoře s Beethovenovým oratoriem. V kostele svatých Janů zazní kromě oratoria Kristus na hoře Olivetské také Schubertovo offertorium pro tenor, sbor a orchestr Intende voci. Zahájení festivalu, který v Brně potrvá až do 8. dubna, bylo svěřeno domovským interpretům: Filharmonii Brno a Českému filharmonickému sboru Brno. Dirigenty bude mít tento večer dva: Marián Lejava se ujme řízení Beethovena oratoria, Petr Fiala Schubertova offertoria. Sólisty budou sopranistka Nicola Proksch, tenorista Jan Petryka a basista Martin Gurbaľ. Na hodnocení koncertu se můžete těšit na našem portálu.

Slavnostní závěrečný koncert – Český filharmonický sbor Brno – kostel sv. Janů „U Minoritů“ Brno 2016 (foto Český filharmonický sbor Brno)

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 12. do 18. března 2018

Ze zahraničí
Newyorská Metropolitní opera nadobro propustila dlouholetého dirigenta a hudebního ředitele Jamese Levina, obviňovaného ze sexuálního zneužívání chlapců. Operní dům dospěl k závěru, že se James Levine zmíněných činů skutečně dopustil, a po prosincovém dočasném přerušení spolupráce se s ním proto rozloučil definitivně. Sám dirigent vinu popírá, a proto prakticky hned poté, co dostal výpověď, Metropolitní operu zažaloval o stamilionové odškodné. Více jsme informovali zde a zde.

 

Praha
Obnova Nové scény Národního divadla, tak jak ji plánuje ředitel divadla Jan Burian, by měla stát zhruba 700 milionů korun. Divadelníci v pondělí 12. března svoje představy rozvoje první scény ukázali premiérovi v demisi Andreji Babišovi (ANO) a ministru kultury v demisi Iljovi Šmídovi. Představili jim i plán na vybudování centrálního skladu a dílen v pražském Karlíně za miliardu korun a prohlédli si probíhající rekonstrukci Státní opery. Podrobně jsme informovali zde.

Operetní večer zařadil do svého cyklu Nové horizonty Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Koncert Opereta Gala složený z těch nejkrásnějších děl světového operetního repertoáru se uskutečnil v pondělí 12. března ve Smetanově síni Obecního domu. Protagonisty byli pěvci s bohatými operetními zkušenostmi: Pavla Vykopalová, Jana Šrejma Kačírková, Aleš Briscein a Roman Hoza, které doprovodili rozhlasoví symfonikové pod vedením Roberta Jindry. Sborových partů se ujal Český filharmonický sbor Brno. Koncert jsme zhodnotili zde.

Opereta gala – Pavla Vykopalová, Aleš Briscein – Obecní dům Praha 12. 3. 2018 (zdroj SOČR / foto Tomáš Vodňanský)

Program pátého abonentního koncertu jubilejní pětadvacáté sezony Českého národního symfonického orchestru v úterý 13. března představil publiku dva velkolepé opusy patřící mezi perly klasického repertoáru (Dvořákův Koncert pro housle a orchestr a moll v podání Romana Patočky a Franckovu Symfonii d moll). Český národní symfonický orchestr se ve Smetanově síni Obecního domu předvedl pod taktovkou Tomáše Braunera. Reflexi koncertu najdete zde.

Ve středu 14. března se publiku v Kongresovém centru představil fascinující houslista Nigel Kennedy. Světový houslový virtuóz přichystal pro své vystoupení s podtitulem „Bach, Kennedy, Gershwin“ se svým orchestrem barvitý program od klasiky až po současnost.

Osmnáctý ročník svého koncertního cyklu Barokní podvečery otevřel soubor Collegium Marianum ve čtvrtek 15. března v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Spolu s barytonistou Tomášem Králem nastudoval ansámbl díla Marca-Antoina Charpentiera, která provázela Svatý týden v pařížských chrámech. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.

Leçon de Ténèbres – Tomáš Král, Collegium Marianum – Barokní podvečery 15. 3. 2018 (zdroj Collegium Marianum / foto © Petra Hajská)

Druhý koncert cyklu Stylové večery, který pořádá orchestr Harmonia Praga, se uskutečnil ve čtvrtek 15. března na Novoměstské radnici a nesl název Český večer. Harmonia Praga zařadila do svého cyklu Český večer nejen jako svůj příspěvek k oslavě výročí sta let od založení republiky, ale především jako hold české hudbě.

Ve čtvrtek 15. března proběhl ve velkém sále Městské knihovny v Praze mimořádný koncert komorní hudby a tance nazvaný Pocta Janáčkovi. Slavnostní večer vznikl v rámci nové koncertní série 4plus Zemlinského kvarteta, na které spolupracuje coby pořadatel Pražský komorní balet. Pražský komorní balet vystoupil ve druhé polovině koncertu, kdy na první smyčcový kvartet Bedřicha Smetany Z mého života zatančil v choreografii Pavla Šmoka. Program večera doplnil Mozartův Kvartet Es dur a Janáčkův dechový sextet Mládí, který pro Zemlinského kvarteto upravil Kryštof Mařatka.

Pavel Šmok: Z mého života – Pražský komorní balet (foto Michal Hančovský)

V pátek 16. března ve věku šedesáti sedmi let náhle zemřel hudební skladatel a pedagog Pražské konzervatoře a AMU v Praze Otomar Kvěch. Více jsme informovali zde.

Sté výročí úmrtí Clauda Debussyho, které připadá na 25. března, si orchestr FOK připomněl mimo jiné klavírním recitálem ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 17. března. Interpretaci nejznámějších klavírních opusů z pera tohoto impresionisty (Dětský koutek, Obrazy, Ostrov radosti) svěřila dramaturgie FOK francouzskému pianistovi Éricu Le Sageovi. Tento rodák z Aix-en-Provence je rovněž specialistou na dílo Roberta Schumanna, jehož díla program koncertu doplnila (Dětské scény Tance Davidovců).

V devětaosmdesáti letech zemřel v sobotu 17. března v pražské Ústřední vojenské nemocnici spisovatel a scenárista Zdeněk Mahler. Oznámila to jeho rodina. Více se dočtete zde.

 

Regiony
Filharmonie Brno přivítala na svých koncertech v Besedním domě ve čtvrtek 15. a v pátek 16. března již potřetí v sezoně Sólistu sezony, kterým je klavírista Igor Ardašev. Ten se spolu s houslistou Františkem Novotným ujal sólového partu v Komorním koncertu pro housle, klavír a 13 dechových nástrojů Albana Berga. Druhá polovina koncertu byla věnována Symfonii č. 3 „Skotské“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, která odráží skladatelovy dojmy z cest do Skotska. Před brněnské filharmoniky se po oba večery postavil Jakub Klecker. Recenzi z koncertu si můžete přečíst zde.

Jakub Klecker, Filharmonie Brno – Brno 15. března 2018 (zdroj FB / foto Jiří Jelínek)

Krnovský výrobce varhan Rieger-Kloss Orgelbau podal sám na sebe insolvenční návrh. Má podle něj téměř dvacet věřitelů, kterým dluží více než patnáct milionů korun, a své závazky není firma schopna plnit. Vyplývá to z informací v Insolvenčním rejstříku, na které upozornila ve čtvrtek MF Dnes. Firma patřila k největším výrobcům píšťalových varhan na světě. Informovali jsme zde.

Plzeňské divadlo J. K. Tyla uvedlo v sobotu 17. března na Nové scéně premiéru baletu inspirovaného životem i dílem slavného amerického komika, herce, režiséra a hudebního skladatele Charlieho Chaplina. Inscenaci o muži s hůlkou a buřinkou připravil jako choreograf, režisér i autor libreta šéf baletního souboru Jiří Pokorný. V titulní roli alternují sólisté baletu Richard Ševčík a Karel Audy. Chaplina seniora představil doyen souboru, jedenaosmdesátiletý Jiří Žalud. Z premiéry chystáme recenzi.

V hradecké katedrále Svatého Ducha ožily v neděli 18. března v podání pražského souboru Cappella Mariana skladby ze vzácného středověkého rukopisu Kodex Speciálník. Návštěvníci mimořádného koncertu pořádaného Filharmonií Hradec Králové měli při této příležitosti rovněž možnost vidět Speciálník na vlastní oči.

Cappella Mariana (foto © Petra Hajská)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat