Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Regiony
Festival Pardubické hudební jaro, který minulý týden slavnostně zahájila Má vlast v provedení České filharmonie (recenzi najdete zde), nabídne v tomto týdnu jedno baletní představení a dva komorní koncerty. V pondělí 19. března provede baletní soubor a orchestr Divadla F. X. Šaldy Liberec ve Východočeském divadle v Pardubicích Spící krasavici – poslední dílo ze slavného trojlístku Čajkovského baletů. Koncert s názvem Telemann à Paris představí ve čtvrtek 22. března v Rytířském sále zámku v Pardubicích programovou konfrontaci děl německého barokního velikána Georga Philippa Telemanna z období, kdy skladatel žil v Paříži, se skladbami jeho málo známých francouzských současníků v podání francouzského souboru Les Folies Francoises pod vedením houslisty Patricka Cohëna-Akenina. Unikátní komorní kombinaci hoboje a harfy přinese večer v pátek 23. března. Kateřina Englichová a Vilém Veverka v roce 2017 nahráli pro Supraphon společné album Impressions s hudbou francouzských impressionistů Debussyho a Ravela, jež tvoří rovněž základ dramaturgie jejich koncertu. Program v prostředí synagogy v Heřmanově Městci symbolicky uzavře ukolébavka židovského skladatele Gideona Kleina, jehož život předčasně skončil v nacistickém koncentračním táboře.

Petr Iljič Čajkovskij: Spící krasavice – DFXŠ Liberec 2017 (foto Petr Jedinák)

Druhý koncert balíčku FOR a FROM CZECHOSLOVAKIA ze 7. koncertní řady brněnského souboru Brno Contemporary Orchestra uvede v úterý 20. března v Besedním domě skladby věnované stému výročí republiky, tentokrát z per dvou světových skladatelů, a to za jejich přítomnosti. Brno Contemporary Orchestra oslovil významné světové skladatele, aby pro soubor zkomponovali díla s podtitulem „pro Československo“. Na koncertě tak zazní dvě světové premiéry z roku 2018 (Plastový hrad Elliotta Sharpa a Brno Rolanda Dahindena), které jsou doplněny „binárně opoziční“ kompozicí Concordanza od Sofie Gubajduliny a skladbou Quo vadis? Aloise Piňose z roku 2001. Dirigentské taktovky se ujme Daniel Šnajdr. Z koncertu chystáme recenzi.

Kongresové centrum Zlín bude ve čtvrtek 22. března svědkem provedení nejznámějšího opusu Georga Friedricha Händela – oratoria Mesiáš. Filharmonie Bohuslava Martinů jej nastudovala se svým šéfdirigentem Vojtěchem Spurným, Českým filharmonických sborem a čtveřicí sólistů: Michaelou Šrůmovou, Markétou Cukrovou, Václavem Čížkem a Romanem Hozou.

Filharmonie Bohuslava Martinů (zdroj filharmonie-zlin.cz)

Další operní premiéru má na programu Národní divadlo Brno. Tentokrát se ale operní soubor zaměřil na dětského diváka, když nastudoval operu Kocour v botách Jiřího Temla. Příběh o kocourovi z pražského Žižkova, který se vydá na dobrodružnou cestu do Francie, mohou nejen dětští diváci poprvé vidět v pátek 23. března v divadle Reduta. Hodinu trvající pohádku na libreto Elišky Toperczerové Hrubé a Jana Tůmy na jevišti ztvární nejen dospělí zpěváci, ale i dětský sbor, který tak tvoří jedinečnou spojnici mezi jevištěm a dětským publikem. Představení hudebně nastudovala Valeria Maťašová, režie byla svěřena Marku Mokošovi, recenzi chystáme z jedné z následujících repríz.

Na Květnou neděli 25. března se v Brně otevře již 27. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, který je letos inspirován emblémem zahrady a jejími poklady. Symbolika rostlin je s křesťanskou tradicí úzce svázána a Velikonoční festival chce její různé významy připomenout: začíná příznačně na Olivetské hoře s Beethovenovým oratoriem. V kostele svatých Janů zazní kromě oratoria Kristus na hoře Olivetské také Schubertovo offertorium pro tenor, sbor a orchestr Intende voci. Zahájení festivalu, který v Brně potrvá až do 8. dubna, bylo svěřeno domovským interpretům: Filharmonii Brno a Českému filharmonickému sboru Brno. Dirigenty bude mít tento večer dva: Marián Lejava se ujme řízení Beethovena oratoria, Petr Fiala Schubertova offertoria. Sólisty budou sopranistka Nicola Proksch, tenorista Jan Petryka a basista Martin Gurbaľ. Na hodnocení koncertu se můžete těšit na našem portálu.

Slavnostní závěrečný koncert – Český filharmonický sbor Brno – kostel sv. Janů „U Minoritů“ Brno 2016 (foto Český filharmonický sbor Brno)

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 12. do 18. března 2018

Ze zahraničí
Newyorská Metropolitní opera nadobro propustila dlouholetého dirigenta a hudebního ředitele Jamese Levina, obviňovaného ze sexuálního zneužívání chlapců. Operní dům dospěl k závěru, že se James Levine zmíněných činů skutečně dopustil, a po prosincovém dočasném přerušení spolupráce se s ním proto rozloučil definitivně. Sám dirigent vinu popírá, a proto prakticky hned poté, co dostal výpověď, Metropolitní operu zažaloval o stamilionové odškodné. Více jsme informovali zde a zde.

 

Praha
Obnova Nové scény Národního divadla, tak jak ji plánuje ředitel divadla Jan Burian, by měla stát zhruba 700 milionů korun. Divadelníci v pondělí 12. března svoje představy rozvoje první scény ukázali premiérovi v demisi Andreji Babišovi (ANO) a ministru kultury v demisi Iljovi Šmídovi. Představili jim i plán na vybudování centrálního skladu a dílen v pražském Karlíně za miliardu korun a prohlédli si probíhající rekonstrukci Státní opery. Podrobně jsme informovali zde.

Operetní večer zařadil do svého cyklu Nové horizonty Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Koncert Opereta Gala složený z těch nejkrásnějších děl světového operetního repertoáru se uskutečnil v pondělí 12. března ve Smetanově síni Obecního domu. Protagonisty byli pěvci s bohatými operetními zkušenostmi: Pavla Vykopalová, Jana Šrejma Kačírková, Aleš Briscein a Roman Hoza, které doprovodili rozhlasoví symfonikové pod vedením Roberta Jindry. Sborových partů se ujal Český filharmonický sbor Brno. Koncert jsme zhodnotili zde.

Opereta gala – Pavla Vykopalová, Aleš Briscein – Obecní dům Praha 12. 3. 2018 (zdroj SOČR / foto Tomáš Vodňanský)

Program pátého abonentního koncertu jubilejní pětadvacáté sezony Českého národního symfonického orchestru v úterý 13. března představil publiku dva velkolepé opusy patřící mezi perly klasického repertoáru (Dvořákův Koncert pro housle a orchestr a moll v podání Romana Patočky a Franckovu Symfonii d moll). Český národní symfonický orchestr se ve Smetanově síni Obecního domu předvedl pod taktovkou Tomáše Braunera. Reflexi koncertu najdete zde.

Ve středu 14. března se publiku v Kongresovém centru představil fascinující houslista Nigel Kennedy. Světový houslový virtuóz přichystal pro své vystoupení s podtitulem „Bach, Kennedy, Gershwin“ se svým orchestrem barvitý program od klasiky až po současnost.

Osmnáctý ročník svého koncertního cyklu Barokní podvečery otevřel soubor Collegium Marianum ve čtvrtek 15. března v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Spolu s barytonistou Tomášem Králem nastudoval ansámbl díla Marca-Antoina Charpentiera, která provázela Svatý týden v pařížských chrámech. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat