Týden s hudbou
Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 23. do 29. dubna 2018 260
Zahraničí
Před Slovenskou filharmonii se tento týden dvakrát (ve čtvrtek 26. a v pátek 27. dubna) postaví dirigent Daniel Raiskin. V bratislavské Redutě představí své pojetí Šostakovičovy Symfonie č. 4 c moll a Beethovenova Koncertu pro klavír a orchestr č. 4 G dur se sólistou Jeanem-Frédericem Neuburgerem.
Český režisér Dominik Beneš připravuje s operním souborem Státní opery v Banské Bystrici novou inscenaci Ponchielliho La Giocondy. Její premiéra se uskuteční v pátek 27. dubna pod taktovkou Igora Bully. V roli Giocondy alternují Patrícia Solotruková a Jolana Fogašová. Z premiérového uvedení přineseme recenzi.
Praha
Soubor Musica Florea uvede v pondělí 23. dubna v Barokním refektáři kostela sv. Jiljí několik skladeb z období 17. a 18. století, které ovlivnila raná barokní improvizace. Program, na němž zazní mimo jiné díla Henryho Purcella či Giovanniho Perluigiho da Palestriny, nastudoval s pěticí instrumentalistů dirigent Marek Štryncl.
U příležitosti šedesátého výročí Kocianovy houslové soutěže se ve středu 25. dubna v Obecním domě uskuteční mimořádný koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK s názvem Houslové gala. Iniciátorem koncertu je patron soutěže Pavel Šporcl. Ten také bude hlavním protagonistou programu, během večera však vystoupí dalších osm vynikajících houslistů – vítězů Kocianovy houslové soutěže – například Josef Špaček, Stefan Milenković, Bohuslav Matoušek a další. Orchestr bude řídit australsko-britská dirigentka Jessica Cottis. Na koncertě zazní například díla Antonia Vivaldiho, Petra Iljiče Čajkovského, Antonína Dvořáka, ale také samotného Jaroslava Kociana nebo zbrusu nová skladba Lukáše Sommera, který ji zkomponoval přímo pro tento koncert. Houslový večer zhodnotíme na našich stránkách.
Speciální koncert dechového kvarteta Clarinet Factory a jeho hostů s videoprojekcí se odehraje v sobotu 28. dubna ve Dvořákově síni v rámci dne otevřených dveří České filharmonie a festivalu Open Square. Na koncertě zazní mimo jiné skladby z posledního alba kvarteta Meadows. Stejně jako na tomto svém posledním albu se Clarinet Factory představí i na koncertě ve Dvořákově síni s folklorním sborem Grunik z Beskyd a s bubeníkem výjimečné jazzové formace Vertigo Danielem Šoltisem. Hudbu doprovodí videoprojekce Jindřicha Trapla.
Dvě nové originální choreografie Jiřího Pokorného a Lukáše Timuláka, odchovanců Jiřího Kyliána, uvede ve světové premiéře Pražský komorní balet. Premiérový večer nazvaný Symbióza se uskuteční v neděli 29. dubna v Divadle na Vinohradech. Představení se koná v rámci Mezinárodního dne tance. Choreografie Svět Sedmikrásek Jiřího Pokorného se zabývá tématikou klimatu, zejména v jeho přirozeném chování během klimatických změn, které mohou mít svazující vliv na naši existenci v současné době. Příprav druhé choreografie projektu, která nese název Prolínání, se zhostil slovenský tanečník a choreograf Lukáš Timulák a jejím jádrem je člověk jako součást permanentního procesu změny.
Regiony
Koncert Janáčkova komorního orchestru je na programu v pondělí 23. dubna ve společenském sále Domu kultury města Ostravy. Pozvání k hostování přijali dva mladí talentovaní klavíristé Tomáš Vrána a Kateřina Ochmanová, kteří přicházejí s dvojicí klavírních koncertů (Alfreda Shnittkeho a Johanna Sebastiana Bacha). Program pak orámují dva opusy pro smyčce od dvou skladatelů dvacátého století – Johna Irelanda a Bély Bartóka. Janáčkův komorní orchestr bude řídit Jakub Klecker.
Janáčkův komorní orchestr bude také o dva dny později hostem festivalu Pardubické hudební jaro. Interpetem klavírního koncertu Johanna Sebastiana Bacha bude v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích ve středu 25. dubna mladý klavírista Matyáš Novák, laureát řady mezinárodních interpretačních soutěží, který má za sebou i debut ve slavné Carnegie Hall v New Yorku. Janáčkův komorní orchestr zvolil k uctění devadesátého výročí úmrtí Leoše Janáčka, jehož jméno nese ve svém názvu, skladbu z jeho tvůrčích začátků: Suitu pro smyčcový orchestr. Program s orchestrem nastudoval umělecký vedoucí Jakub Černohorský. Z koncertu chystáme recenzi.
Festival Pardubické hudební jaro dále v tomto týdnu nabídne jednu operní produkci (Janáčkovu Lišku Bystroušku v provedení operního souboru Slezského divadla Opava v pátek 27. dubna v Divadle Karla Pippicha v Chrudimi), kytarový recitál Lubomíra Brabce (v sobotu 28. dubna v kostele Nejsvětější Trojice v Kameničkách) a poctu Georgu Fridrichu Händelovi v podání Adama Plachetky a Kateřiny Kněžíkové v neděli 29. dubna v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích.
V úterý 24. dubna bude v příbramském Divadle Antonína Dvořáka slavnostně zahájen jubilejní 50. ročník Hudebního festivalu Antonína Dvořáka, který potrvá v Příbrami a jejím okolí do 7. června. Vystoupení Symfonického orchestru Českého rozhlasu vytvoří spojení prvního a padesátého ročníku festivalu, neboť tento ansámbl odehrál v Příbrami závěrečný koncert v roce 1969. Program koncertu tehdy tvořily Osmá a Devátá symfonie Antonína Dvořáka. Letos pořadatelé na program úvodního koncertu zařadili Osmou symfonii, přičemž v první polovině koncertu zazní nádherné operní árie a dueta v podání předních slovenských pěvců: sopranistky Adriany Kučerové a tenoristy Pavola Breslika. Rozhlasové symfoniky bude řídit Ondrej Lenárd. Koncert zhodnotíme na našem portálu.
Přední specialista na starší hudbu Václav Luks přijíždí do Ostravy nastudovat s Janáčkovou filharmonií Ostrava, Českým filharmonickým sborem a s trojicí sólistů (Nikola Proksch, Jaroslav Březina a Bernhard Hansky) Haydnovo oratorium Stvoření. Provedení tohoto skladatelova testamentu je naplánováno na čtvrtek 26. dubna v Domě kultury města Ostravy.
Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 16. do 22. dubna 2018
Ze zahraničí
Rusko-německý klavírista Igor Levit nebo berlínské kvarteto Notos Quartett oznámili vrácení prestižního hudebního ocenění Echo. Důvodem je skandál, který minulý týden vyvolalo udělení ceny dvojici raperů za album, na němž jsou i písně s antisemitskými texty. Své čerstvé ocenění také vrátil bývalý baskytarista skupiny Manfred Mann a autor beatlesovského alba Revolver Klaus Voormann, který byl vyznamenán za celoživotní dílo. Hudební ceny Echo uděluje každoročně Německá akademie nahrávacího průmyslu zvlášť v oblasti populární hudby, klasiky (Echo Klassik) a jazzu (Echo Jazz). Sdružení německého hudebního průmyslu vzhledem k protestům slíbilo, že přepracuje koncept ocenění. Více jsme informovali zde.
Praha
Předposlední koncert klavíristy Saleema Ashkara z koncertní série kompletního uvedení Beethovenových klavírních sonát Saleem Ashkar Beethoven Residency se uskutečnil v pondělí 16. dubna. V Anežském klášteře na koncertním křídle D 282 renomované firmy C. Bechstein zaznělo mimo jiné jedno z nejslavnějších děl světové klavírní literatury – Měsíční sonáta.
Hostem sedmého koncertu sezony 2017/18 Mezinárodního festivalu komorní hudby EuroArt bylo minulý týden Stamicovo kvarteto. Posluchači, kteří zavítali v úterý 17. dubna do Sálu Martinů Lichtenštejnského paláce, vyslechli v jeho podání dva smyčcové kvartety Karla Kovařovice a Smyčcový kvintet Es dur Antonína Dvořáka.
Sopranistka Simona Šaturová, mezzosopranistka Markéta Cukrová a tenorista Petr Nekoranec za doprovodu klavíristy Vojtěcha Spurného natočili Moravské dvojzpěvy Antonína Dvořáka. Nahrávka, kterou v úterý 17. dubna v Muzeu Antonína Dvořáka v Praze pokřtil ředitel festivalu Dvořákova Praha Marek Vrabec, byla pořízena na původní křídlo slavného skladatele značky Bösendorfer z roku 1879 právě v Dvořákově muzeu. Více se dočtete zde.
Spojení virtuózního umění hráče na cink Bruce Dickeyho a sopránu Hany Blažíkové přinesl projekt nesoucí název Breathtaking, který pořádalo v kostele sv. Šimona a Judy v úterý 17. dubna Koncertní jednatelství FOK. Lukáš Vondráček provedl ve středu 18. a ve čtvrtek 19. dubna ve Smetanově síni Obecního domu se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK Rachmaninovův Třetí klavírní koncert – tedy skladbu, se kterou před dvěma lety zvítězil jako první Čech v prestižní Soutěži královny Alžběty v Bruselu. Dále zazněla suita z Prokofjevova baletu Popelka. Koncert řídil hlavní hostující dirigent FOK Jac van Steen. Komorní i orchestrální koncert FOK jsme zhodnotili na našem portálu.
Ve čtvrtek 19. dubna vystoupily soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 ve Dvořákově síni Rudolfina s programem Pane, slyš mé prosby, který zahrnoval anglickou hudbu sedmnáctého století. Hymny Henryho Purcella a jeho předchůdců nastudoval se soubory jejich umělecký vedoucí Václav Luks. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.
Balet La Fille mal gardée čili Marná opatrnost aneb Dívka špatně střežená, přesněji přenesená verze, kterou vytvořil v roce 1960 britský choreograf Sir Frederick Ashton, měl premiéru ve čtvrtek 19. dubna v historické budově Národního divadla. Ashtonova verze s hudbou Johna Lanchberyho, která se od své premiéry stala ve světě nejoblíbenějším baletem anglického stylu, byla u nás uvedena vůbec poprvé. V Praze inscenaci nastudovala choreoložka Jane Elliott. Premiéru jsme zhodnotili zde.
Finská pěvecká hvězda Karita Mattila uvedla v sobotu 21. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina s PKF – Prague Philharmonia slavnou dramatickou koncertní árii Ludwiga van Beethovena „Ah! Perfido“. Na programu dále zazněla Mozartova Chaconne z baletní hudby z opery Idomeneo a Čajkovského Suita č. 3 G dur, ve které skladatel spojil myšlenku na kompozici nového klavírního koncertu a symfonie. PKF – Prague Philharmonia vedl tentokrát zakladatel a umělecký ředitel Gabrieli Consort & Players, britský dirigent Paul McCreesh. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.
Hlavní město si v neděli 22. dubna v Obecním domě připomnělo dílo režiséra Miloše Formana, který zemřel 13. dubna ve Spojených státech. Při vzpomínkovém večeru byla promítnuta režisérská verze filmu Amadeus. Z tohoto oscarového filmu rovněž zaznělo několik skladeb v podání Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Orchestr pod vedením Tomáše Braunera zahrál například předehru k opeře Don Giovanni a Symfonii č. 38 D dur, známou pod názvem “Pražská“. Součástí komponovaného večera byl i dosud neuvedený dokument o Formanovi, který natočili mladí režiséři z FAMU.
Regiony
Stavba koncertního sálu v Brně, který bude zázemím pro Filharmonii Brno, za 1,3 miliardy korun by měla začít v polovině příštího roku, oznámili minulý týden brněnští zastupitelé. Hotová je zatím hrubá stavba podzemních garáží. Janáčkovo kulturní centrum má být hotové v roce 2021, nabídne tisíc dvě stě míst. Více jsme informovali zde.
Mimořádný koncert ke stému výročí narození Leonarda Bernsteina uspořádala Filharmonie Hradec Králové v pondělí 16. dubna. Hlavním protagonistou koncertu byl Pražský filharmonický sbor, který se svým sbormistrem Lukášem Vasilkem nastudoval z oslavencova odkazu Chichesterské žalmy pro smíšený sbor, chlapecké sólo, varhany, bicí nástroje a harfu. Kromě Bernsteinova slavného opusu provedl Pražský filharmonický sbor v Sále Filharmonie Hradec Králové Janáčkův Otčenáš, Průtrž mračen od amerického skladatele Erica Whitacrea a skladbu Svatý od Johna Tavenera. Reflexi koncertu najdete zde.
Vokální okteto Gentlemen Singers se v minulém týdnu dvakrát představilo na Pardubickém hudebním jaru (ve čtvrtek 19. dubna v kostele sv. Bartoloměje v Pardubicích a v pátek 20. dubna v kostele Narození Panny Marie v Hlinsku). Koncert, na němž se stará hudba střídala se skladbami dvacátého a jednadvacátého století, jsme zhodnotili zde.
Na sedmém abonentním koncertě v rámci 12. ročníku Cyklu abonentních koncertů Českého filharmonického sboru Brno v neděli 22. dubna zazněly v brněnském Besedním domě v podání Českého filharmonického sboru Brno a přizvaných sólistů vokální skladby významných českých skladatelů: výběr z Dvořákových Moravských dvojzpěvů, Sukových Deset zpěvů pro ženský sbor na slova lidových písní, Hora tří světel Bohuslava Martinů a Píseň bratra Slunce Josefa Bohuslava Foerstera. Dirigentem večera byl Jiří Najvar.
Slezské divadlo Opava uvedlo v neděli 22. dubna v premiéře nové nastudování opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. V režii Jany Andělové Pletichové a na scéně Jaroslava Milfajta alternují v hlavní roli Adriana Banásová, Tereza Kavecká a Barbora Řeřichová. Z premiéry chystáme recenzi.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]