Martin Otava: Hamlet? Dokonalý, úžasně lidský příběh!

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Česká opera a lidé kolem ní online (12): Martin Otava - Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni připravilo novou inscenaci opery Ambroise Thomase Hamlet. Na scéně Nového divadla bude poprvé uvedena dnes večer. Thomasův Hamlet je v historii operních zpracování Shakespearova dramatu snad nejuváděnější a v České republice se aktuálně hrají hned dvě jeho inscenace – vedle plzeňské je to také produkce Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. V Plzni se Hamlet Ambroise Thomase objevuje vůbec poprvé. Několik hodin před premiérou hovoříme s režisérem představení Martinem Otavou.
A. Thomas: Hamlet – Roman Hoza (Hamlet) – DJKT Plzeň 2018 (zdroj DJKT / foto Martina Root)

 

Do jaké míry jste jako režisér cítil potřebu mít načteného Hamleta v Shakespearově originálu, případně znát do detailu jeho divadelní inscenace?

Martin Otava (zdroj narodni-divadlo.cz)

Necítil jsem potřebu se znovu detailně seznamovat s předlohou Williama Shakespeara, protože Hamleta jsem sál už s mateřským mlékem.  Jsem z divadelní rodiny a Hamlet, to je taková bible divadelníků.

Nezkrácená verze Shakespearova Hamleta má více než třicet postav a trvá bezmála čtyři hodiny. Libretisté Barbier a Carré si jako podklad pro libreto Thomasova Hamleta vybrali úpravu Alexandra Dumase staršího. Jak víme, londýnská kritika byla úpravami znechucena, tehdy se psalo: „Nikdo jiný než barbar a nebo Francouz by se neodvážil udělat z hamletovského tématu takovou burlesku…“ Jak jsou z vašeho pohledu libreto a opera samotná věrné původnímu dramatickému textu?

Na opeře Hamlet musíme obdivovat nádhernou hudbu plnou – dalo by se říci – předimpresionistických nálad. Pro mne jako režiséra je důležité najít rovnováhu mezi hudbou této opery a původním Shakespearovým dramatem, které je svou strukturou drsné a zrnité, na rozdíl od jemné a lyrické operní verze. Jistě, vše je subjektivní, a tak mám pocit, jako bych vytvářel homogenní tkaninu a přízí mi byl drsný len a nejjemnější hedvábí. Vzrušující práce…

Je třeba říci, že libretisté Thomasova Hamleta se příliš nezabývali jinými vztahy mezi postavami, soustředili se hlavně na Hamleta samotného. Zatímco Shakespearovo drama končí smrtí hlavního hrdiny, v původním libretu a hudebně dramatické verzi se Hamlet stane králem. Po roce od pařížské premiéry se Thomas k opeře vrátil a pro uvedení v londýnské Covent-Garden provedl zásadní změnu: Hamlet krále Claudia probodne a vzápětí i sám sebe.

Byl to vstřícný krok směrem k anglickému publiku?

Snad ano, i když jsem přesvědčen, že Shakespeare by nikdy Hamleta nenechal umřít vlastní rukou. Asi proto se sebevražda moc neuchytila a každý režisér vymýšlí jinou možnost. I my v Plzni máme svého vraha, který – myslím (jak jsem studoval inscenační historii) – ještě Hamleta nevraždil. Protože v opeře je to postava téměř přehlédnutelná. Podle mne k tomu má ale dost dobrý důvod i dramaturgicky vhodné místo. Řekl bych jediné místo.

Neschází vám v Thomasově opeře něco, co v Shakespearově hře dramaticky funguje – třeba postavy Rosenkrantze a Guildensterna, přinášející prvky černého humoru? Nevadí vám třeba výrazná redukce role Polonia?

Ano, zaplať Bůh, že jsou tam typické moudré a současně groteskní shakespearovské postavičky hrobníků… Ale zcela nepřekousnutelným problémem je pro mne operní Polonius. Má zde tak malou plochu! Zemře mu dcera, jde na její pohřeb a v podstatě nemá prostor vyjádřit své jistě velké emoce. Nejsem z těch, kteří jsou hned s úsudkem hotovi, ale v tomto případě jsem přesvědčen, že se jedná o neprávem a ne příliš obratně upozaděnou významnou postavu. U Shakespeara umírá dýkou Hamletovou, a to celkem brzy. V opeře přežije nejen svoji dceru Ofelii, ale i nového krále Claudia. Ale nic se o něm z libreta nedozvíme.

V naší inscenaci jsou Poloniové Pavel Klečka a Jiří Kubík, výborní herci, a tak jsme této postavě dali možnost posouvat dějem a žít v několika rovinách současně. Zejména v závěru tato servilní myš překvapí. Když vyhořelému Hamletovi duch jeho otce sdělí, že nyní se stává králem, je to právě Polonius, který zabije Hamleta, aby tak pomstil smrt své dcery Ofelie. Jak běžně umírá tedy operní Hamlet? Málokdy podle operního libretisty tak, že by se zamordoval sám, častěji na následky zranění, které utrží od Laerta nebo Claudia v závěru opery. Nám nevyhovovala žádná z variant. Hamlet je poslušen ducha svého otce a tak by se proti jeho vůli nezabil. A duch je zástupcem jakési prozřetelnosti, metafyzického světa. A tak by nepovolal Hamleta s boží slávou, když by umíral. To trochu zavání operním klišé.

Před dvěma lety jste v Plzni inscenoval Verdiho Macbetha, tedy další z velkých shakespearovských námětů v opeře. Je William Shakespeare, označovaný za největšího dramatika, pro inscenátory závazný? Existuje něco jako shakespearovský úzus, společné znaky, které by každá inscenace na jeho námět měla mít?

U mne jde spíše o osobité vnímání režiséra, já u předlohy vnímám jakousi strukturu, ze které je ta či ona látka utkaná. Každý člověk má nějaký systém. Dnes můžete dělat cokoliv. Stačí být mnohdy jen drzý a mít příležitost. Ale já sdílím názor – a řídím se jím – že interpretujeme hudebně dramatické dílo, kde vedle Shakespearovy předlohy v plnohodnotném postavení stojí libretista a především skladatel. Ti se někdy nemusí potkat. Myslím, že v Hamletovi to bylo šťastné spojení, a je na nás, abychom citlivě příběh uchopili, dali každý z nás do něj to nejlepší, co můžeme. Aby dílo ožilo na jevišti a bylo hodno diváckého znovuuznání.

V jaké pozici se s kolegy z Divadla J. K. Tyla cítíte před premiérou Hamleta, uvážíme-li, že se tato zřídkakdy uváděná opera (u nás) hraje v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a soubor s ní dokonce bodoval na festivalu Opera 2017? Navíc v Plzni uvidíme i některé sólisty z ostravské inscenace. Záleželo vám na tom, aby byl plzeňský Hamlet jiný?

V naší inscenaci uvidíte Thomase Weinhappela a Romana Hozu, kteří Hamleta ztvárňují i v ostravské inscenaci, ale doufám, že to je jediná spojitost. A pak možná také rozsah škrtů, protože původní verze by trvala přes čtyři hodiny. Myslím, že tak dlouho by dnešní diváci nevydrželi.

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na