Všude stejně! Ve Scale nebo v Ostravě! Ptali jste se sopranistky Maidy Hundeling

  1. 1
  2. 2
Sopranistka Maida Hundeling odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus
Maida Hundeling (zdroj NDM)

 

Dobrý den, ve Vašem životopisu se píše, že jste se narodila v Tunisu, ale že máte německou národnost. Můžete prosím něco o svém původu prozradit a také říci, co Vás přivedlo do českých a moravských divadel? A kde trvale žijete? (Václav)

Dobrý den, Václave, moji němečtí rodiče pracovali v několika zemích světa – proto Tunis. Můj manžel je Čech, ale pan režisér Heinz Lukas-Kindermann si mě vyžádal do role Marty (Nížina, Tiefland – Eugen d’Albert). A díky tomu začala spolupráce s Národním divadlem Praha, Státní operou Praha, Národním divadlem moravskoslezským, Národním divadlem Brno a tak dále.

Dobrý den, proč už nezpíváte v Praze? Měli jsme Vás velmi rádi. Neplánujete v Praze alespoň nějaký koncert? (Klimkovičová, Praha)

Dobrý den, čas přináší změny a nové vedení Národního divadla neprojevilo patřičný zájem. Má operní cesta mě vede vždy za dirigenty či režiséry, se kterými si po stránce interpretace a zachování záměru autora rozumím, a proto Ostrava, Ústí nad Labem, Bratislava, Brno a tak dále! Dirigenti jako Robert Jindra, János Kovács, Ondrej Lenárd a další mi pomáhají se rozvíjet, stejně jako režiséři Jiří Heřman, Jiří Nekvasil, Martin Bendik a další.

Máte na svém repertoáru řadu českých rolí – jak se Vám zpívá v češtině? Moc vzpomínáme na Vaši Kateřinu v Řeckých pašijích. Nechystáte nějakou novou českou operu? Zajímala by Vás třeba Smetanova Libuše? (Veronika V.)

Dobrý den, Veroniko, není to pro člověka nenarozeného v Čechách jednoduché. Díky pobytu v zemi, hudebnímu sluchu a pomoci dobrých repetitorů – a hlavně píli interpreta samotného – to přináší potěšení jak mně, tak i divákovi. Libuše by mě zajímala velmi (také Dalibor, Káťa Kabanová, Věc Makropulos) – zatím jsem nabídku neobdržela.

V Ostravě je Vaší nejnovější rolí Desdemona v Otellovi. Jak se Vám zpívá a jak obtížná pro Vás je? Již jste ji někde před tím ztvárnila? (Honza)

Dobrý den, Honzo, byl to můj debut – zpívám Verdiho ráda a často; Desdemona není lehká role, jak by se na první pohled mohlo zdát – pensum dramatu je obrovské a pěvec si musí zachovat chladnou hlavu, aby mohl všechny zkomponované hudební prvky hlasovou dispozicí vyjádřit. K tomu, aby soprán působil na publikum věrohodně a přirozeně, je potřeba porozumět slovu „láska“ – mám to štěstí!!!

Dobrý den, je mi líto, že už jsem Vás dlouho neviděl v pražské inscenaci Turandot. Je nějaká šance, že se tak ještě někdy stane? Díky moc a přeji hodně úspěchů! (VR)

Tuto otázku kladete na špatném místě – jak jsem uvedla výše – vedení Národního divadla mě neoslovuje, a tak zpívám tuto roli po světě – vždy s velkým úspěchem – mám ji velmi ráda.

Dobrý den, paní Hundeling, občas si doma připomeneme Vaše vystoupení na Hudebních slavnostech Emy Destinnové v Českých Budějovicích. Pokud se nemýlím, to byl Váš debut v České republice, že? Neměla byste chuť se vrátit, třeba na českokrumlovský festival? Přejeme Vám hodně pěkných rolí a spokojených posluchačů! (Brázdovi, České Budějovice)

Milí Brázdovi, ano, bylo to prvně, kdy jsem zpívala v Čechách, a myslím, že bych si vystoupení v Českém Krumlově již pomalu zasloužila! Bohužel to nezáleží na našich anebo Vašich přáních. Určitě je to pro umělce silný zážitek.

Dobrý den, proč už nezpíváte v Praze? Myslím, že naposledy jste tu měla nastudovat Isoldu, ale to se nestalo a je to už dávno. (SL)

Dobrý den, na otázku jsem již odpověděla. S Isoldou mě to velmi mrzí – každý pěvec si „nechává“ určité části operního díla na scénické zkoušky – protože často dochází k tomu, že interpret zkreslí svou hudební představou režijní záměr a význam dramatického poslání díla. Bohužel to pan dirigent neakceptoval. Isoldu jsem zpívala koncertantně v Bělehradě s filharmonií, pod vedením dirigenta Uroše Lajovice, s obrovským úspěchem. Je to jedna z mých nejoblíbenějších rolí.

Dobrý den, mohla byste prozradit něco ze svého soukromí? Kde žijete, jaké zájmy kromě hudby ještě máte? A něco o Vaší rodině? Děkuji! (Česlav)

Dobrý den, Česlave, žiji v bavorském „lese“, kde po „pódiových“ setkáních s tisíci a tisíci lidmi, městském shonu a jisté agresivitě, plynoucí z nutnosti prosazovat se, upozorňovat na sebe, jsou zahrada, zvířátka a naše kočka relaxací, zábavou a radostí. Základem rodinného vztahu je respekt, tolerance a především láska. To vše mám ve velké hojnosti. Tak tolik o mé rodině.

Dobrý den, vážená paní Hundeling, zajímalo by mě, jak se Vám zpívá a hraje v soudobých inscenacích režisérů, kteří děj často přenášejí do jiného prostředí a kde z původního libreta nezůstane kámen na kameni? Děkuji za odpověď. (Anna Franzová, Ostrava)

Milá Anno, takovým inscenacím se ze zásady vyhýbám! Stane se, že někdo onemocní – zavolají o pomoc a my teprve na místě zjistíme, že inscenace je „znásilněná“! Stalo se mi to zatím jedenkrát – v takovém případě se koncentruji především na záměr hudebního skladatele, a potom mi „nesmyslnosti“ či provokace už tolik nevadí.

Dobrý den, paní Hundeling, máte možnost porovnat jednotlivé soubory v České republice se zahraničními divadly. Jak toto srovnání pro nás vychází? Nejen co se umělecké úrovně týče, ale i v úrovni publika, pracovním nasazení souboru, ale třeba i v podmínkách pro umělce. Děkuji, ať se Vám daří! (Bartoníčková)

  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (8) “Všude stejně! Ve Scale nebo v Ostravě! Ptali jste se sopranistky Maidy Hundeling

  1. Já bych byl naopak na Libuši s Maidou Hundeling při jejích hlasových kvalitách velmi zvědavý. Proč by Libuši nemohla zpívat cizinka, Němka? Snad už proboha žijeme přece jen v trochu jiné době… A myslím, že ten Český Krumlov myslela trochu ironicky, za zásluhy to přece opravdu není…

  2. Zažil jsem paní Hundeling jako Elsu (dle očekávání skvostný výkon) a 2x jako Jenúfu, která byla dramatičtější a sugestivnější než bývá zvykem(s výbornou češtinou). Její výkon se skvěle disponovanou Kostelničkou Evy Urbanové za řízení Roberta Jindry patřil k tomu nejlepšímu, co v Ostravě zaznělo. Zcela jistě by stálo za to obsadit paní Hundeling třeba do role Milady, Šárky a proč ne – i Libuše.

  3. Kdykoliv jsem viděl a slyšel paní Hundeling, byl jsem nadšen. Dovedu si ji bez problémů představit jako Libuši, ale i jako Miladu, Emilii Marty, Šárku, zkrátka jakoukoliv dramatickou postavu – z českého i světového repertoáru (ostatně pro české role má doma jazykového „kouče“). Tyto role by klidně mohla zpívat v Národním divadle v Praze, ale to by se ty opery musely hrát. A že nezpívá v Praze třeba Tosku, to svědčí jen o odbornosti vedení této operní scény.

Napsat komentář

Reklama