Začíná českokrumluvský hudební festival. Ptali jste se jeho šéfa Jaromíra Boháče

  1. 1
  2. 2
Jaromír Boháč (zdroj MHFČK)

Prezident Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus

 

Dobrý den, velmi často vzpomínáme na koncert Renée Fleming v Pivovarské zahradě, která i přes ukrutnou zimu, kdy se publikum choulilo pod dekami, odvedla úžasný výkon. Nechcete ji ještě jednou v závěru její kariéry pozvat? Děkuji a ať se daří! (Ulrychová, Brno)

V přípravě dramaturgie na roky 2018 a 2019 s její účastí na festivalu nepočítáme, protože již máme domluvené jiné pěvce. Promluvím si o vašem návrhu s dramaturgem.

Dobrý den, proč festival nemá na programu také představení v Maškarním sále? Zájem by byl jistě obrovský, mohli byste vytvořit stagionu, přišli by určitě rádi i turisté, projekt by se tím spíš zaplatil. Děkuji za odpověď. (Plívová)

Maškarní sál je bohužel velmi frekventované místo, kde končí všechny prohlídky z jedné prohlídkové trasy. Jsme rádi, že díky pochopení vedení správy zámku můžeme v tomto překrásném sále alespoň realizovat komorní řadu koncertů.

Už několikrát v minulosti jsem zaznamenal zmínky o škrtání programu vašeho festivalu kvůli nedostatku financí. Opravdu není jiná cesta, než takovéto krajní řešení? (OŠ, Praha)

Bohužel způsob financování festivalu je nastaven tak, že nejdříve festivalový program celý připravíte a pak žádáte o finanční prostředky. Pokud bychom si záměrně vytvářeli velké finanční rezervy, tak by to bylo na rozpočtu festivalu určitě vidět. Některá rozhodnutí o výši finančního příspěvku z veřejných zdrojů pro festival jsou dost těžce předjímatelná a rozhodnutí často znáte až několik měsíců před konáním.

Jsme už po léta pravidelnými návštěvníky pěveckých recitálů pod širým nebem v Českém Krumlově. Můžete prosím prozradit, na které konkrétní zpěváky se můžeme těšit v příštích letech? (Šecovi, Praha)

Rád bych vám teď odpověděl, ale ke zveřejnění hlavních hvězd příštího ročníku festivalu dojde až při závěrečném koncertu letošního festivalu 5. srpna.

Neuvažovali jste o ještě širším propojením festivalu s českokrumlovskými relikviemi? Myslím tím zámecké divadlo, otáčivé hlediště, ale třeba i programové navázání na Rožmberky. Určitě by se tím posílila profilace festivalu a dalo by mu to další rozměr. (Pavel)

V zámeckém barokním divadle jsme již realizovali jedno představení a několik koncertů a na otáčivém hledišti ve spolupráci s Jihočeským divadlem už čtyři operní produkce. Vyvrcholením naší spolupráce bylo v roce 2011 představení Komediantů v titulní roli s José Curou. Bohužel Jihočeské divadlo nemá v současné době zájem ve spolupráci pokračovat. Určitě zvážím více se ve festivalové dramaturgii věnovat období renesance.

Dobrý den, zajímalo by mě, jaké je složení publika festivalu v Českém Krumlově? Myslím tím věk, národnost, u tuzemského publika lokality, ze kterých přijíždí, ale i sociologické složení. Děkuji. (Václav Langášek)

Nejvíce návštěvníků je ve věku pětatřicet až šedesát let, Češi. Zahraniční návštěvníci se podílí na návštěvnosti kolem osmi procent. Šedesát procent návštěvníků je ze Středočeského kraje a Prahy, pětadvacet procent z Jihočeského kraje a zbytek z ostatních částí naší republiky. Jsou to lidé většinou ze střední a vyšší příjmové třídy.

Dobrý den, vážený pane Boháči, měla jsem velmi ráda vaši maminku, která po dlouhá léta patřila v Národním divadle k mým nejoblíbenějším pěvkyním. Jaká byla mimo jeviště v soukromí? A jak vás ovlivnila její profese? Děkuji předem za vaši odpověď. (Anna Dostálková, Praha)

Velmi pracovitá, vlídná a i ke svým studentům měla velmi vřelý vztah. Vyrůstal jsem v hudebním prostředí a nemálo času trávil v Národním divadle. Znal jsem všechna představení, ve kterých účinkovala. Když mi bylo deset let, tak po představení Kouzelné flétny, kde matka ztvárnila roli Královny noci, jsem prakticky všechny hlavní árie z opery zazpíval. Způsobil jsem doma tak trochu šok, když jsem si po prvním zhlédnutí opery tolik hudby zapamatoval.

Hodně se v poslední době mluví o potřebě změny financování festivalů u nás. Jaký je stav v současné době a co chybí ke kýženému stavu? Jak je na tom váš festival se sponzory? (J. Mikula)

Určitě by všem festivalům výrazně prospělo, kdyby měly zaručené spolufinancování z veřejných rozpočtů alespoň na tři roky dopředu a podíl těchto finančních prostředků na rozpočtu festivalu by se blížil pětatřiceti procentům. Náš festival si udržuje stálé partnery/sponzory. Důkazem je i pojišťovna Kooperativa, která stojí u festivalu od samého počátku, či společnosti E.ON, Budvar, ČEPS a další, které pomáhají festivalu více jak deset let.

Neuvažovali jste o svozech z větších měst? Je určitě mnoho těch, kteří by velmi rádi přijeli na některý z koncertů, ale jsou odkázání na veřejnou dopravu, což je u zpáteční cesty problém. (Josef V., Praha)

Několikrát jsme o této možnosti ve festivalovém štábu hovořili, ale zatím jsme nezaznamenali takový zájem, aby se svozy z větších měst daly realizovat.  Většinou návštěvníci festivalu zůstávají v Českém Krumlově déle a spojují návštěvu festivalu i s dalšími aktivitami.

Gratuluji k získání Angely Gheorghiu pro letošní ročník. Proslýchá se, že to je velmi vrtošivá hvězda – jak náročná byla jednání s ní a jak dlouho trvala? Máte koncert nějak pojištěný pro případ, že by účast na poslední chvíli odřekla, což u ní bývá časté? (Jiří)

Do jednání s agenturou Angely Gheorghiu jsme vstoupili před více než čtyřmi lety. Jednání bohužel v té době nedopadla. Nesložili jsme však pomyslné zbraně a bojovali dál, až se nám to pro letošní ročník podařilo. Určitě se na jejím rozhodnutí přijet zahájit 26. ročník festivalu svou referencí o kvalitě této hudební události podílel i Ramón Vargas.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov 2016 (zdroj MHFČK)

 

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář