Uštknutí novým cirkusem

Morsure. Bodnutí, kousnutí, uštknutí. To jsou různé možnosti, jak si přeložit – a vyložit – název jednoho z novo cirkusových představení, která má na programu letošní Letní Letná. Jeho autory jsou artisté z francouzského souboru La Compagnie Rasposo, kteří zvou diváky na návštěvu do svého šapitó, výstředního nočního podniku, který je dějištěm tragikomických setkání několika zvláštních postav, prošpikovaných artistickými i hudebními čísly.

Na Letní Letné nikdy nevíte, co vás v manéži čeká. Dávka humoru nebo napětí? Inscenace Morsure je sice plná skvělých výkonů, ale také mnoha momentů, které jsou spíš temné než humorné, a tak z ní mají jistě větší potěšení dospělí diváci než děti, ačkoli i ty mají od osmi let na představení přístup. Už od počátku na nás padá lehce tísnivá nálada, publikum vstupuje do zešeřelého prostoru plného umělého dýmu, z něhož postupně vyklouznou obrysy prostého zařízení připomínajícího mládenecký byt. Performerka na scéně zahájí představení rozbitím porcelánové vázy na květiny.

Děj se rozbíhá pomalu a teprve postupně z něj jako v kaleidoskopu rozeznáváme jednotlivé střípky mozaiky. Prostředí chudého bytu a tančírny splývá v jednu jednoduchou kulisu, ve které se rozehrávají vztahy mezi postavami. První dramatická situace vzniká mezi tančícím párem a několika muži, kteří se snaží partnery od sebe oddělit.Spor je vyjádřen směsí herecké akce a akrobatických čísel ústřední dvojice a v obdobném duchu se nese i zbytek inscenace: postavy spolu komunikují pohledy i pohybem, civilní pohyb přechází do afektovaného a vrcholem každé scény je akrobatické či jiné efektní číslo.Nový cirkus se vyrovnává s nutností být současně divadlem i nabízet varietní čísla pro podívanou, a to je jeho výhodou i úskalím. Má-li artista přežít ve zdraví svůj výkon, musí se ve vrcholných okamžicích soustředit jen na něj a na techniku provedení, nikoli na charakter, který představuje v interakci s druhými. A tak je nejjednodušší cestou forma revue, kde se děj zastavuje, aby vyniklo náročné akrobatické číslo, a po jeho skončení se opět ocitáme ve světě postav, které před námi žijí svůj příběh. Když na tuto hru přistoupíme, lze si inscenaci jako je tato skvěle užít.

Performeři podávají skutečně profesionální výkony, v inscenaci se mísí různé akrobatické techniky, je tu i klasické provazochodecké číslo, akrobacie na tyči, zápas.Hrdinové se mění v malý filmový štáb, který zachycuje svého kolegu při balancování na rukou, milenecký pár předvádí akrobatický duet.Nechybí ani inspirace ve společenských tancích, ale z choreografického hlediska je takový „vazebný“ materiál v tanečních sekvencích mezi akrobacií poněkud chudý.

Velkou devizou inscenace je přítomnost tří hudebníků, kteří obstarávají živý doprovod.Zaujme především zpěvačka, která dovede s pozoruhodnou univerzálností scatovat i zazpívat árii v barokní melodice a přitom výborně ovládá elektrickou kytaru, jež podbarvuje nejnapjatější situace. Inscenace má vážný podtext, ukazuje nepřikrášlený svět postav s jejich spory a hádkami uprostřed zdánlivě nevázané zábavy, takže i situace, které by mohly být humorné, vyznívají vážně. Přispívá k tomu i stále ztlumené světlo, které se chvílemi blíží až k úplnému blackoutu.

Nejvíce otázek vyvolává závěrečná scéna, kdy v manéži vyroste kompletní klec pro drezuru, nedostaví se však šelma, ale člověk. Z téhle scény mrazí víc, než kdyby se uvnitř pohyboval skutečný tygr – v existenci zvířete a historce o jeho zadržení nevěřím: svět nového cirkusu je postavený právě na nové etice představení, které vystačí pouze s performery, takže soubor formátu La Compagnie Rasposo by určitě jeden ze základních nepsaných zákonů tohoto žánru neporušoval. Ta scéna ale provokuje právě tím, že nám nabízí pohled na situaci vězněné šelmy v lidské kůži. Co cítí? Jak velký je rozdíl mezi zvířetem a člověkem? Proč nás pohled na jeden živočišný druh jen příjemně vzruší, a druhý irituje? Nakonec se mezi mřížemi ocitnou i ostatní artisté a snese se na ně provazová síť.Lapeni jako zvěř jsou ze všech stran okukováni diváky a jejich situace vzbuzuje další nepříjemné otázky ohledně naší morálky. Performeři předvedou poslední dynamické artistické číslo. Nakonec všichni přes mříže uniknou a na scéně zůstává jen prázdná klec.

Inscenace se silnou atmosférou je divadelním zážitkem, který ve vás zůstane jako otazník. Kaleidoskop tragikomických situací se rozvíjí až ke svému prapodivnému vyvrcholení s krocením naruby. Ale ani samotný název nesliboval kopec zábavy, spíš dobře mířené zatnutí drápu do živého. Povedlo se.

Hodnocení autorky recenze: 80 %

Letní Letná 2015
Morsure
Námět a režie: Marie Molliens

Pomocná režie: Fanny Molliens
Technická režie a scénografie: Vincent Molliens
Hudba: Benoît Keller, Christian Millanvois, Françoise Pierret
Kostýmy: Solenne Campas
Akrobatické vedení: Dariusz Karczewski 
Choreografie: Milan Herich
Produkce: Stéphanie Monnot Liodenot
La Compagnia Rasposo
Premiéra 17. srpna 2015 Letenský park Praha
(napsáno z reprízy 24. 8. 2015)

www.letniletna.cz

Foto Letní Letná 2015

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Morsure -Compagnie Rasposo (Letní Letná 2015)

[yasr_visitor_votes postid="182437" size="small"]

Mohlo by vás zajímat