Operní kukátko o premiérách nové sezony na Slovensku
Jak je vidět z reakcí na plány českých a moravských operních souborů na příští sezonu v Operním kukátku z minulého týdne (najdete zde), není lehké se zavděčit všem, tedy spíše to ani není možné. Ale raději zůstaňme v dramaturgické realitě a podívejme se, jaké premiéry chystají tři operní soubory na Slovensku na svých kamenných scénách. Státní opera v Bánské Bystrici uvede čtyři premiéry, Státní divadlo Košice tři operní premiéry a operní soubor Slovenského národního divadla v Bratislavě nabídne šest premiér. Sezoně početně dominuje dílo Giacoma Pucciniho a v premiérách se neobjevuje kupodivu ani jednou dílo Giuseppe Verdiho.
Ještě v září (30. září 2016) proběhne v Košicích premiéra Pucciniho Bohémy v hudebním nastudování Maroše Potokára. Režie se ujme český činoherní a operní tvůrce Michael Tarant, scénografii i kostýmy pak vytváří Tomáš Moravec.
Hned za dva týdny nastupuje na operní scénu další pucciniovský neselhávající operní trhák. V Banské Bystrici ve dvou premiérách (14. a 15. října 2016) v italštině zazní Tosca. Hudební nastudování bude dílem Fabia Mastrangela, pro něhož opery Pucciniho a Verdiho tvoří základ jeho dirigentského repertoáru. V létě například také dirigoval Pucciniho Bohému na Festivalu Pucciniano v Torre del Lago. Dirigent v současné době věnuje značnou energii svému působení v Rusku, především uměleckému vedení několika souborů, například v Sankt Petěrburgu. Velmi známý slovenský herec a režisér Martin Huba bude dílo režírovat. Nemohu se ubránit pocitu, že trochu podceňujeme občasné výlety Martina Huby do světa opery, ke které má ostatně úzký vztah od dětství (jeho maminka byla slavná slovenská sopranistka Mária Kišoňová-Hubová). Hubovy promyšlené, elegantní režie, vykazující chytrý výklad (Mozartova Figarova svatba v Slovenském národním divadle nebo Verdiho Falstaff v Národním divadle v Praze), by si zasloužily více pozornosti, než se jim dostalo.
Dramaturgicky nejzajímavější se jeví zařazení Pucciniho operního Triptychu do repertoáru bratislavské opery. Za hudební složkou stojí Rastislav Štúr (hudební nastudování) a Martin Leginus (dirigent). Současný ředitel činohry bratislavského Slovenského národního divadla Roman Polák bude dílo režírovat. Vedle činoherní režie například již inscenoval Pucciniho Toscu a Mozartova Dona Giovanniho v Košicích na počátku nového milénia. Proslulá je i jeho spolupráce s bratislavským Divadlem Astorka. Náročné scénografie tří zcela rozdílných a kontrastních jednoaktovek se ujme Pavol Borák a kostýmy vytvoří Peter Čanecký. Dvě premiéry ve dvou obsazeních: 17. a 19. února 2017.
Italská opera bude dále zastoupena inscenací velmi zábavného Donizettiho opusu Don Pasquale s březnovou premiérou v Banské Bystrici v hudebním nastudování Igora Bully a v režii Dany Dinkové.
Nejvybranější operní italskou raritou pak zůstává uvedení Arsildy Antonia Vivaldiho, jejíž koncertní premiéra byla již plánována na 1. října 2015 do Stavovského divadla. Celý projekt se teď odsunul do Bratislavy, kde bude uveden scénicky (premiéra 9. března 2017 v Nové budově Slovenského národního divadla) ve velké mezinárodní koprodukci s významnými soubory Grand Théâtre du Luxembourg, Opéra Royal de Versailles, Opéra de Lille a Théâtre de Caen. Dílo zazní v dosud neprovedené verzi a podle stránek divadla půjde o „novodobou světovou premiéru“. Tato virtuózní benátská opera měla premiéru roku 1716 a ujmou se jí opravdu povolaní tvůrci – český dirigent a vedoucí souboru Collegium 1704 a režisér David Radok, který bohužel ke škodě jeho fanoušků na českých a slovenských scénách režíruje zřídka, i když podle plánů na následující sezonu se můžeme těšit na jeho dvojvečer s operami Schönberga a Bartóka v Brně. Pěvecký soubor bude mezinárodní.
Opera Slovenského národního divadla stejně jako pražské Národní divadlo nastuduje Faustovo prokletí Hectora Berlioze. V Praze zůstane u dvou koncertních provedení, Bratislava tuto dramatickou legendu o čtyřech částech uvede poloscénicky v Nové budově. Hudebně dílo nastuduje a bude dirigovat Rastislav Štúr, na režijní spolupráci je ohlášen Marián Chudovský a výtvarně projekt zajistí Jaroslav Valek. Ze zastoupených pěvců uveďme Ľudovíta Ludhu (Faust), Moniku Fabiánovou (Markéta) a Daniela Čapkoviče (Mefistofeles). Divadelní sbor posílí soubor Pressburg Singers.
Druhou francouzskou premiérou na bratislavské operní scéně bude momentálně velmi aktuální Hálevyho Židovka (premiéra 7. dubna 2017). Tímto titulem ze žánru velké francouzské opery bude pokračovat spolupráce Slovenského národního divadla s režisérem Peterem Konwitschnym, který zde uvede svoji verzi inscenace z Antverp (a Gent, 2015, ve spolupráci s českým dirigentem Tomášem Netopilem) a Mannheimu (2016). Peter Konwitschny se i zde bude moci opřít o vynikajícího dirigenta, Robert Jindra totiž nastuduje na Slovensku v příští sezoně hned dva významné operní projekty. Bratislavská inscenace vznikne za spolupráce Konwitschného ustáleného spolupracovníka Johannese Leiackera v dvojité funkci výtvarníka scény i kostýmů. Ohlášené obsazení je impozantní: Jolana Fogašová (Rachel), Michal Lehotský (Éleazar), Peter Mikuláš (Kardinál de Brogni), Ľudovít Ludha (Léopold) a Ľubica Vargicová jako koloraturní Princezna Eudoxie. Židovka zůstává ostatně pro Konwitschného v současnosti jedním z hlavních operních zájmů, v jeho režii proběhne i únorová inscenace roku 2017 Štrasburku.
Druhou premiérou již zmiňovaného dirigenta Roberta Jindry ve slovenských divadlech bude slovenská premiéra rané opery Richarda Wagnera Die Feen (Víly), komponované v letech 1832 až 1834, ale provedené až roku 1888 v Mnichově. Skladatel dílo považoval za nezralé a vyňal ho později z kánonu svých děl. Veskrze romantický opus podle pohádky Carla Gozziho je ale zajímavým důkazem Wagnerovy cesty k hudebnímu dramatu. Na scénách se stejně jako další raná Wagnerova opera Das Liebesverbot (Zákaz lásky) objevuje jen výjimečně, ale právě v loňském roce bylo na velkých scénách možné zaznamenat zájem o ranou Wagnerovu operní tvorbu. Obě opery byly uvedeny v Lipsku a Zákaz lásky, již vzhledem k shakespearovské předloze, která vyhovovala letošnímu kulatému výročí, úspěšně vstoupil na londýnská i madridská operní jeviště ve výborném pěveckém a hudebním nastudování jako zajímavá operní skladba budoucího génia. Za režii bude odpovědný český režisér Lubor Cukr, který režíroval například v Praze verdiovské tituly Otello (obnovené nastudování) a Trubadúr. Materiály divadla slibují obsazení „se zajímavými a renomovanými hosty“. Premiéra 25. května 2017 v Státním divadle v Košicích. Wagnerovy Víly jsou bezesporu operním titulem, který by obohatil i české jeviště.
Druhým německojazyčným operním titulem bude další projekt Operního studia při Slovenském národním divadle v Bratislavě. Po slovenské premiéře komické opery Giovanniho Paisiella Il re Teodoro in Venezia (Král Teodor v Benátkách) v přepracování Hanse Wernera Henzeho uvede dirigent Friedrich Haider Mozartův Únos ze serailu na jeviště v bratislavské historické operní budově. Slovenský choreograf a režisér baletů a četných muzikálů (mimo jiné také v pražském divadle Kalich) Ján Ďurovčík bude debutovat touto inscenací jako operní režisér. Dvě premiéry ve dvou obsazeních jsou plánovány na 16. a 17. června 2017.
Na poměrně častou otázku našich diváků, zda hrát či nehrát ruské opery, za slovenské operní soubory tak trochu odpovídá jediná plánovaná inscenace dvou ruských operních titulů v jednom večeru. Bánskobystrická opera v květnu 2017 uvede dvojvečer, skládající se z Čajkovského Jolanty a baladického operního dramatu Aleko, prvního operního opusu Sergeje Rachmaninova. Čajkovského pohádková opera klade vždy před dramaturgy otázku, s čím tento titul, který je ostatně dosti dlouhý, spojit. Sám skladatel plánoval její spojení s baletem. V opeře bylo vyzkoušeno několik spojení, v Metropolitní opeře například s Bartókovým Hradem knížete Modrovouse, Theater an der Wien před několika lety spojil tuto operu s jiným Rachmaninovým dílem – s krátkou operní tragédií Francesca da Rimini. Hudební nastudování bude realizováno pod taktovkou Mariána Vacha a Marcello Lippi, italský basbarytonista, bude režírovat.
Česká opera je zastoupena představením Nepredajme nevestu!, ve kterém Martin Vanek, známý slovenský herec a loutkoherec, představí svoji (sedmdesátiminutovou) verzi Smetanovy opery Prodaná nevěsta pro děti. Umělec se již podílel na nedávném obdobném projektu Figaro sem, Figaro tam (naši recenzi najdete zde) v Slovenském národním divadle v Bratislavě, předtím připravil dětské verze Donizettiho Nápoje lásky nebo Mozartovy Kouzelné flétny. Premiéra již 10. září 2016. Režisér Pavel Mikuláštík, za dirigentským pultem se střídají Dušan Štefánek a Branko Ladič.
Žádné ze slovenských divadel nenastuduje premiéru díla ze slovenského operního odkazu a ani současné slovenské novinky, ale Slovenské národní divadlo obnovuje již 17. září 2016 inscenaci Suchoňovy Krútňavy v historické budově Slovenského národního divadla. V hudebním nastudování Ondreje Lenárda bude dirigovat Dušan Štefánek a režie (známá i z hostování v pražském Národním divadle) je dílem slovenského filmového klasika Juraje Jakubiska z inscenace roku 1999. Obnovená inscenace je nastudována i jako kulturní příspěvek při příležitosti předsednictví Slovenské republiky Evropské unii.
Operní repertoár nové slovenské sezony doplní dvě nastudování klasických vídeňských operet. V Banské Bystrici zazní Lehárova Země úsměvů (dvě premiéry 9. a 10. prosince 2016, hudební nastudování Jan Procházka, režie Jana Andělová Pletichová), Straussova Noc v Benátkách rozšíří hudebně-dramatickou nabídku v Košicích s premiérou 24. února 2017 (hudební nastudování Igor Dohovič, režie Dagmar Hlubková).
Daniela Dessì zemřela
Známá italská sopranistka Daniela Dessì zemřela náhle 20. srpna 2016 (některé agentury uvádějí datum úmrtí 21. srpna) v italské Brescii ve věku devětapadesáti let.
Pěvkyni byla před nedávnem diagnostikována rakovina tlustého střeva, se kterou se před měsícem začala léčit. Z důvodů nemoci odřekla letošní vystoupení na operním festivalu v italské Maceratě, kde měla zpívat Cherubiniho Medeu. Její manžel, známý tenorista Fabio Armiliato, se kterým strávila více než patnáct let společného i uměleckého života, oznámil její úmrtí slovy: „Krátká nemoc, strašná a nepochopitelná, mi ji vzala.“
Se svým manželem umělkyně často vystupovala na všech světových scénách pod taktovkou předních dirigentů. Její repertoár byl obsáhlý, v posledních dvou dekádách se soustředila především na Pucciniho hrdinky a ženské charaktery z Verdiho oper. Nevyhýbala se ani partům z veristických oper dalších skladatelů a měla nastudované i dramaticko-koloraturní party, především Normu, ale i Rossiniho a Donizettiho role.
Daniela Dessì debutovala v Pergolesiho operním intermezzu La serva padrona, a dříve zpívala i barokní a klasicistní party z oper Monteverdiho, Glucka, Mozarta, Vivaldiho nebo Cimarosy. Pěvkyně, která vokálně i herecky vytvářela plnokrevné hrdinky strhujícím způsobem v duchu tradiční italské operní školy, bude citelně chybět operním fanouškům celého světa.
CD týdne
2. září bude na evropský trh slavnostně uvedeno nové CD hvězdné sopranistky Anny Netrebko s všeříkajícím názvem Verismo, vycházejícím na jejím smluvním labelu Deutsche Grammophon. Album obsahuje šestnáct árií a duet z oper Giacoma Pucciniho a jeho současníků. Puccini je zastoupen ukázkami z Tosky, Madame Butterfly, Manon Lescaut a Turandot (ze které zazní árie Liù a vstupní árie titulní hrdinky). Tento výběr doplňují Leoncavallovy Komedianti, Ponchielliho La Gioconda, Giordanův Andrea Chénier, Catalaniho La Wally a Cileova Adriana Lecouvreur i předveristický Mefistofele Arriga Boita. Orchestr a sbor Accademie Nazionale di Santa Cecilia řídí Antonio Pappano. V několika číslech sopranistku doprovází její manžel tenorista Yusif Eyvazov.
Obdobná alba již v současnosti vydala Renée Fleming, ta dokonce pod totožným názvem, nebo Angela Gheorghiu. Ale Renée Fleming zařadila i árie z některých méně známých operních děl jako byla Mascagniho Iris nebo Leoncavallova Zaza. Anna Netrebko má aktuálně v repertoáru na jevišti jen dvě veristické role: Pucciniho Manon Lescaut a Mimi z Bohémy (naposledy červen 2015 v Londýně). Album bude bezesporu jedním z nejžádanějších a pravděpodobně také ilegálně nejstahovanějších nahrávek letošního podzimu. Zajímavostí jsou varianty nahrávky – vedle CD a dvojitého LP (vinyl bude uveden na trh 30. září) bude ještě k dispozici Limited-Deluxe-Version a Chopard-Super-Deluxe-Edition, které jsou rozšířeny o bonusové DVD. Poslední uvedená luxusní verze obsahuje ještě fotografie a pro tuto příležitost navržený šátek, kterými je propagována spolupráce umělkyně se švýcarskou firmou Chopard, vyrábějící luxusní hodinky a další doplňkové zboží, s nímž v posledních letech expanduje i na poli módy.
Operní úsměv
Mnoho úsměvných historek se váže k Pasqualovi Di Costanzo, dlouholetému generálnímu řediteli Teatro San Carlo v Neapoli, který zde působil až do roku 1973. Commendatore Pasquale Di Costanzo vlastnil rozsáhlou a mnohogenerační čalounickou firmu, ale v opeře byl spíše nadšeným milovníkem než zasvěceným odborníkem.
Když mu jeden člen z kuratoria doporučil na dramaturgické poradě k následujícím sezonám nastudování Wagnerova Tristana a Isoldy, temperamentní a spořivý generální ředitel začal křičet: „Ne, ne, ne! To by stálo příliš moc! Ale snad bychom mohli dělat Tristana příští sezonu a Isoldu až napřesrok!“
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]