Týden s hudbou
Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 15. do 21. ledna 2018 246
Praha
V úterý 16. ledna budou mít návštěvníci kostela sv. Šimona a Judy poslední možnost zhlédnout Umění improvizace několika předních českých umělců. V rámci komorních řad Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK se zde uskuteční derniéra pořadu Řehoř na skále, který bude řídit mistr varhanní improvizace Jaroslav Tůma. Na motivy románu Vyvolený od Thomase Manna bude společně s ním improvizovat Jan Rokyta na cimbál, Liselotte Rokyta na Panovy flétny, Stefan Baier na varhanní portativ, cembalo a klavichord a Alan Vitouš na bicí. A to vše obohatí ještě Adéla Srncová taneční improvizací. Základní linii performance tvoří pasáže z románu Vyvolený Thomase Manna o životě fiktivního papeže Řehoře, které namluvil na nahrávku Josef Somr.
Čtvrtý koncert sezony 2017/18 Mezinárodního festivalu komorní hudby EuroArt se ponese ve znamení kvartetní tvorby. Příznivci tohoto žánru si budou moci v úterý 16. ledna v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce vyslechnout díla Františka Xavera Richtera, Samuela Barbera, ale například také Jana Kučery, Davise Balakrishnana nebo Pata Methenyho v podání Epoque Quarteta. Z koncertu chystáme recenzi.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK připomene ve středu 17. a ve čtvrtek 18. ledna dílo Leonarda Bernsteina a oslaví tak sté výročí narození tohoto geniálního dirigenta, skladatele a klavíristy. Ve Smetanově síni Obecního domu zazní jeho velkolepá duchovní skladba Chichesterské žalmy s hebrejským textem, který zazpívá Pražský filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka. Dirigovat bude jeden z Bernsteinových významných žáků a také stálý spolupracovník orchestru FOK – dirigent, skladatel a vynikající synagogální zpěvák Elli Jaffe. Ve druhé polovině koncertu je zařazena Symfonie č. 2 „Chvalozpěv“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, která taktéž čerpá námět ze žalmů, a tvoří tak pomyslný „evropský protipól“ k Bernsteinovu dílu. Sóla zazpívají Jana Horáková Levicová, Jaroslav Březina a Ruth Ziesak. Reflexi koncertu si budete moci přečíst na našem portálu.
Prvním novým titulem Opery Národního divadla v tomto roce bude dílo Benjamina Brittena Billy Budd, které má premiéru ve čtvrtek 18. ledna na scéně „zlaté kapličky“. V Česku bude tento operní opus, v němž vystupují pouze mužské postavy a který patří k vrcholným hudebně-dramatickým dílům dvacátého století, uveden vůbec poprvé. V opeře o nevinnosti i potlačované sexualitě, která vznikla podle románu Hermana Melvilla, ztvární titulní roli americký barytonista Christopher Bolduc, jako Claggart se představí izraelský basbarytonista Gidon Saks. V roli Kapitána Vereho poprvé ve své kariéře vystoupí Štefan Margita. Orchestr a Sbor Státní opery bude řídit Christopher Ward a režie se ujal Daniel Špinar. Opera je nastudována v anglickém originále. Více jsme o připravované inscenaci informovali zde, z příprav premiéry chystáme videoreportáž a přineseme i recenzi.
Orchestr PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Emmanuela Villauma provede v sobotu 20. ledna ve Dvořákově síni celovečerní oratorium Josepha Haydna Stvoření. V titulní dvojroli Gabriela a Evy se představí Simona Houda-Šaturová, která zpívala Stvoření mimo jiné s Londýnskou filharmonií. Pravidelný host Metropolitní opery v New Yorku Paul Groves je pro roli Uriela hlasově jako stvořený. Není divu, že v této úloze debutoval rovnou s Mnichovskou filharmonií pod taktovkou Jamese Levinea. Exkluzivní trojlístek pěvců doplní basista Martin Snell. Rozsáhlý sborový part nastudoval Český filharmonický sbor Brno. Z koncertu přineseme recenzi.
Regiony
Po dva večery (ve čtvrtek 18. a v pátek 19. ledna) bude Filharmonie Brno v Besedním domě prezentovat svůj program s názvem Stará hudba 20. století. Přední česká harfenistka Kateřina Englichová a první flétnista Filharmonie Brno Petr Pomkla budou hlavními protagonisty večera, který nabídne díla Carla Philippa Emanuela Bacha na dva způsoby: Flétnový koncert a orchestrální transkripci (s koncertantní flétnou a harfou) jeho Fantasie-Sonáty pro housle a klavír z pera významného skladatele 20. století Hanse Wernera Henzeho. Vrcholem večera bude provedení Schnittkeho Requiem pro sóla, smíšený sbor a instrumentální soubor. Koncert, který zhodnotíme na našem portálu, bude řídit Stefan Veselka.
První premiérou, kterou v rámci Českého roku 2018 uvede Jihočeské divadlo, bude v pátek 19. ledna Janáčkova Její pastorkyňa. Ta se na operní jeviště Jihočeského divadla, tentokrát na prkna Domu kultury Metropol, vrací přesně po čtvrtstoletí, zároveň uplyne sto let od jejího prvního uvedení ve Vídni, jež znamenalo začátek její světové slávy. Hudebního nastudování se ujme Mario De Rose, režie Tomáš Studený. Předpremiérový rozhovor s Tomášem Studeným jsme přinesli zde, představení zhodnotíme na našich stránkách.
Musica Florea do nového roku vstoupí koncertem z koncertantního díla Františka Ignáce Tůmy, který orchestr odehraje v pátek 19. ledna v nymburském evangelickém kostele a posléze v neděli 21. ledna v Praze v Českém muzeu hudby. Do programu svého koncertu Musica Florea zařadila kromě dosud badatelsky nezpracovaných děl Františka Ignáce Tůmy i nedávno znovuobjevené skladatele působící zejména v Praze, na Moravě a ve Vídni: Václava Mikuláše Gureckého nebo Georga Christopha Wagenseila.
Na nové scéně Divadla J. K. Tyla bude mít v sobotu 20. ledna premiéru nejhranější zhudebnění Shakespearova Hamleta z pera představitele francouzské lyrické opery devatenáctého století Ambroise Thomase. V Plzni bude toto dílo uvedeno vůbec poprvé. Opera bude nastudována v režii Martina Otavy a pod taktovkou Norberta Baxy ve francouzském originále s českými titulky. V hlavní roli dánského prince budou alternovat barytonisté Roman Hoza a Thomas Weinhappel. Z premiéry chystáme recenzi.
Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 8. do 14. ledna 2018
Ze zahraničí
Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů odjela ve středu 10. ledna na turné do Indie, které se uskuteční k sedmdesátému výročí založení československo-indických diplomatických vztahů. Orchestr v Indii hrál již před dvěma lety, nyní na dvoutýdenní turné odjelo šedesát hudebníků, kteří zde budou prezentovat hudbu Sergeje Rachmaninova, Antonína Dvořáka či Bedřicha Smetany. Orchestr vystoupí kromě indického hlavního města také v Bombaji, Kalkatě a městě Goa. Orchestr bude řídit indický dirigent Debašiš Čaudhrí, který žije v Česku řadu let a se zlínskou filharmonií spolupracuje od roku 2013. Vystoupí s ním také jeho manželka, klavíristka Jana Čaudhrí. Více jsme informovali zde.
Abonentní cyklus Gesamtkunstwerk 2017/2018 pokračoval ve čtvrtek 11. ledna koncertem ve Velkém sále Musikvereinu ve Vídni. Vídeňští filharmonikové s dirigentem Gustavem Dudamelem pro tento večer nastudovali Adagio z Mahlerovy Desáté symfonie a Fantastickou symfonii Hectora Berlioze. Reflexi koncertu jsme přinesli zde.
Šestadvacetiletý dirigent Jiří Rožeň se stal novou dirigentskou hvězdou jedné z největších koncertních agentur HarrisonParrott v Londýně. Smlouva byla podepsána minulý týden. Zastoupením se velmi slibnému dirigentovi nejmladší generace naskýtají výjimečné možnosti jeho budoucí kariéry. Více se dočtete zde.
Praha
V pondělí 8. ledna zemřela ve věku devadesáti dvou let operetní zpěvačka Dagmar Rosíková, která téměř půl století působila v pražském Hudebním divadle Karlín. Poslední rozloučení se zesnulou se uskuteční 16. ledna v kostele svatého Matěje v Praze 6. Více se dočtete zde.
Cenu Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii za rok 2017 získal soubor Lobkowicz trio, který tvoří Lukáš Klánský (klavír), Jan Mráček (housle) a Ivan Vokáč (violoncello). Součástí ceny je i koncert v některé z následujících sezon Českého spolku pro komorní hudbu ve Dvořákově síni Rudolfina. Cena je udělována od roku 1981 komorním souborům, jejichž členům není více než třicet pět let. Více jsme informovali zde.
Oslavy stého výročí vzniku Československa zahájil Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK ve středu 10. ledna projekcí filmu Obchod na korze režisérů Jána Kadára a Elmara Klose, kterou doprovodil živou hudbou Zdeňka Lišky. K výročí vzniku ČSR nebyl film vybrán náhodou, je totiž doslova česko-slovenský a také provedení bylo česko-slovenské. Dirigentem večera byl slovenský dirigent žijící v Praze Peter Vrábel, sól se ujali slovenský houslista Dalibor Karvay a český cimbalista Jan Mikušek. Sborových částí se zhostil Kühnův smíšený sbor pod vedením Lenky Navrátilové, na varhany hrál Hynek Obst. Koncert jsme zhodnotili zde.
Komorní díla Ludwiga van Beethovena byla na programu koncertu Českého spolku pro komorní hudbu ve středu 10. ledna v Sukově síni Rudolfina. Koncert otevřela Sonáta F dur pro lesní roh a klavír v provedení hornistky Kateřiny Javůrkové a klavíristy Karla Košárka, který se záhy představil sám jako interpret známých 32 variací c moll pro klavír na vlastní téma. Sólový part Sonáty Es dur pro housle a klavír přednesl Josef Špaček. Večer, z něhož jsme přinesli našim čtenářům recenzi zde, uzavřelo Brahmsovo Trio Es dur pro lesní roh, housle a klavír, v němž spojili síly všichni tři interpreti komorního koncertu.
Po tři po sobě jdoucí večery (počínaje středou 10. ledna) stanul na dirigentském stupínku před Českou filharmonií Petr Altrichter. Houslový koncert a moll Antonína Dvořáka si posluchači ve Dvořákově síni Rudolfina mohli vyslechnout v podání talentovaného Jana Mráčka, vítěze mezinárodní Kreislerovy houslové soutěže ve Vídni a hostujícího koncertního mistra České filharmonie. Šostakovičova Desátá symfonie ve druhé polovině večera byla dramaturgickým protějškem Dvořákova koncertu. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.
Regiony
Olomoucká radnice vypsala výběrové řízení na ředitele Moravského divadla Olomouc. Pětileté funkční období ředitele Pavla Hekely skončí letos v září, výběrové řízení zabezpečí externí personální firma. V odborné hodnotící komisi zasedne kromě zástupců zřizovatele i řada odborníků. Moravské divadlo má tři umělecké soubory a do jeho nabídky patří balety, opery, klasické operety, muzikály, činohry a pohádky. Divadlo je příspěvkovou organizací města. Loni olomoucká radnice na jeho provoz vyčlenila zhruba sto devět milionů korun. Více jsme informovali zde.
Klid před bouří měl v podtitulu koncert, který Filharmonie Brno provedla v Kulturním centru Babylon ve čtvrtek 11. ledna a v repríze den poté v rámci svého abonmá Filharmonie na stadioně. Sté výročí úmrtí Clauda Debussyho si připomenula uvedením jeho nejslavnějšího opusu – Preludia k Faunovu odpoledni. Slovenský houslista žijící v Brně Milan Paľa byl sólistou Houslového koncertu Benjamina Brittena a program doplnila První symfonie Jeana Sibelia. Řízení filharmoniků se ujal americký dirigent s rostoucím světovým renomé a vítěz prestižní Soltiho dirigentské soutěže z roku 2013 James Feddeck. Reflexi koncertu čtěte zde.
V pátek 12. ledna měla Janáčkova filharmonie Ostrava na programu svůj Novoroční koncert. Pod taktovkou svého šéfdirigenta Heiko Mathiase Förstera uvítala rok 2018 v Domě kultury města Ostravy interpretací Mé vlasti Bedřicha Smetany. Koncert jsme zhodnotili zde.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]