Fibichova Nevěsta messinská v Plzni

  1. 1
  2. 2

Zatímco Richard Samek nebyl při své stabilní pěvecké kondici překvapením, milým zážitkem pro mne byl jeho jevištní barytonový partner – Don Manuel Filipa Bandžaka. Jeho zvukově bohatý, voluminózní baryton si pamatuji poprvé právě z Plzně, ze soutěže českých univerzit v Masných krámech, kde jsem byl tehdy v porotě. Výkon tohoto mladého pěvce, tehdy již absolventa Moskevské konzervatoře, nás velice zaujal. Uplynulo víc než deset let a jsem svědkem Bandžakova operního debutu v české tvorbě, opět příznačně v Plzni, v titulu Zdeňka Fibicha. Bandžak vládne bohatým volumenem technicky dobře školeného barytonu, zvládnutého zejména ve středních a vyšších polohách, s velmi dobrou dikcí. Líbil se mi jeho pěkně artikulovaný „í“ vokál. Srozumitelnost jeho projevu v češtině je příkladná. Pěvec má za sebou již řadu úspěchů v zahraničí, za adekvátní příležitost v Čechách budiž plzeňským šéfům dík.

Podobně dali v Plzni příležitost talentovanému mladému basistovi Janu Hnykovi, jenž dovede ihned po pár pěkně postavených hudebních frázích role Kajetána upoutat znělostí svého objemného basu. Ano, v tomto směru opravdu není malých rolí. Basovou roli sluhy Diega ztvárnil na očekávané úrovni liberecký basista Pavel Vančura, ansámbl mužských rolí vhodně dotvářel v roli Bohemunda průbojný tenor Václava Sibery.

Obtížná, mnohotvárná role Dony Isabelly nalezla přesvědčivou představitelku v mezzosopranistce Janě Foff Tetourové. Tato umělkyně znamená mnoho pro novodobou historii plzeňské opery. Náročnou roli zvládla se ctí, podala výkon vzácně simultánní, v jednotě pěveckého výrazu, spojeného srozumitelně s gestem a mimikou. Ivana Veberová patří rovněž k osvědčeným sólistkám plzeňské opery, které vždy splní očekávaný standard. Neměl jsem sice pocit, že tato role je její nejlepší v rozsáhlém oborovém diapasonu jejího repertoáru, nicméně zvládala vše spolehlivě a se ctí.

Sbor plzeňské opery získal ve Fibichových bohatých sborových scénách velkou příležitost pro seberealizaci. Pod vedením sbormistra Zdeňka Vimra se jí chopil a dosahoval úctyhodně vyrovnaného zvuku s pevnou intonací a velmi znělým, hutným fortissimem. Dobrým nápadem bylo zdvojení menšího počtu tenorů oktávami ženských hlasů, což velice prospělo měkčímu zvuku tenorových hlasů, byť původní cíl byl zajisté prozaičtější. Sbor velmi pružně plnil přání režiséra, bylo zřejmé, že má titul poctivě nazkoušen.

Režie Martina Otavy je nesena v duchu jistého tradicionalismu, jenž se od úspěšné premiéry Verdiho Macbetha přesně před dvěma roky jako by usadil v kolejích, ve stopě, která vzbudila ohlas. S podobným týmem, který musí logicky plnit zadání režiséra, jinak tomu ani v divadle být nemůže. Nic proti tomu, každý režisér má svůj osobitý rukopis, jenž chce zopakovat úspěchy minulé. Scéna jak naplňuje ryzí funkčnost praktickou flexibilitou, tak zajisté působí barevně zajímavým i příjemným dojmem zároveň. Režisér se tradičně zaměřuje na vztahy postav na jevišti, kde naplňuje až instinktivní očekávání diváka, krom několika z mého úhlu pohledu přepatetizovaných gest v dramatických výjevech posledního dějství. Děj zůstává zakódován v Messině dvanáctého století, není zaplať Bůh překládán do jiných historických souvislostí, což by právě u tohoto titulu bylo problematické, když jej soudobý středový typ diváka vidí jednou za život. Scéna se snaží vystihnout vnitřní realitu jádra estetiky středověku. Velmi efektní je práce se světly osvědčeného Antonína Pflegera, která se v dobrém záměru snaží diváka ohromit, až šokovat světelnými zdroji a obousměrnou projekcí.

Úctyhodný dramaturgický záměr oživit po tolika letech Fibichovo dílo se v zásadě vydařil. Premiérové publikum v Plzni však reagovalo v závěru poněkud chladně a odměřeně, byl jsem tím sice trochu překvapen, ale na straně druhé je mi to milejší než akce „vstávačů“, kteří nekriticky míní, že vstávat je prostě „in“, nechť se děje cokoliv. Ocenil jsem plzeňské publikum za zřetelně zesílený potlesk u děkovačky pana dirigenta Jiřího Štrunce, ano, on má zásadní zásluhu za nastudování a vyznění díla, bylo mi zřejmé, že operu Fibichovu studoval s chutí a vnitřním zájmem.

Začal jsem recenzi optimisticky, aspektům díla Zdeňka Fibicha jsem věnoval více místa, než by se snad v recenzi slušelo, leč bylo to jisté nutkání, vždyť Fibich se prostě skoro nehraje čili kdy jindy naleznu příležitost na určité aspekty upozornit? Abych svůj optimismus poněkud ve finále zkrotil, použiji geniální myšlenku Petra Kofroně z pořadu na ČT art. V dialogu s redaktorem Fischerem na téma uvedení Fibichova Pádu Arkuna a kladných ohlasů odvětil s trochou sarkasmu: „Tak jsme uvedli vrcholné dílo Fibicha, je pěkné, že to má ohlas. Ale dalších padesát let si ho zase nikdo nepovšimne.“ Kofroňova věta se mi hluboce zakódovala svou nezakrývanou věcností do podvědomí, neb tuším syrovou pravdivost. Nicméně pevně doufám, že citovaný skepticismus se tak zcela nenaplní a vzpomenutí na Fibichovo dílo bude častější. Plzeňské opeře jsem za dramaturgický počin a zjevnou snahu o maximální interpretační naplnění velice vděčen.

Hodnocení autora recenze: 85 %

 

Zdeněk Fibich:
Nevěsta messinská
Hudební nastudování: Jiří Štrunc
Dirigent: Jiří Štrunc (alt. Josef Kurfiřt)
Režie: Martin Otava
Scéna: Ján Zavarský
Kostýmy: Dana Haklová
Světla: Antonín Pfleger
Sbormistr: Zdeněk Vimr
Pohybová spolupráce: Karel Basák
Dramaturgie: Zbyněk Brabec
Orchestr a sbor opery DJKT
Premiéra 7. dubna 2018 Velké divadlo Plzeň

Donna Isabella – Jana Foff Tetourová (alt. Kateřina Jalovcová)
Don Manuel – Filip Bandžak (alt. Jiří Kubík)
Don Cesar – Richard Samek (alt. Tomáš Černý / Paolo Lardizzone)
Beatrice – Ivana Veberová (alt. Maria Kobielska / Petra Šimková Alvarez)
Diego – Pavel Vančura (alt. Jevhen Šokalo)
Kajetán – Jan Hnyk (alt. Josef Kovačič)
Bohemund – Václav Sibera (alt. Tomáš Kořínek)
Panoš z družiny Cesarovy – Radka Sehnoutková (alt. Zuzana Kopřivová)

www.djkt.eu

0 0 vote
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Fibich: Nevěsta messinská (DJKT Plzeň 2018)

[yasr_visitor_votes postid="292000" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments