O Humperdinckově vánoční opeře i Pavlu Černochovi jako Faustovi v Římě
Čas vánoční – čas pro Hänsel und Gretel
Humperdinckova opera Hänsel und Gretel tradičně ovládá vánoční repertoár německých scén od nejmenších operních souborů až po největší německé scény.

V Německu má tento titul v měsíci prosinci na repertoáru více než pětatřicet scén: Staatsoper Berlin, Braunschweig, Brémy, Chemnitz, Dessau, Detmold, v Drážďanech dokonce dvakrát – v Semperoper a Staatsoperette, Düsseldorf-Duisburg, Erfurt, Essen, Halberstadt/Quedlinburg, Halle, dvakrát v Hamburgu (Staatsoper a Hochschule für Musik und Theater), Hannover, Heidelberg, Kaiserlauten, Kassel, Krefeld, Mönchengladbach, Lipsko, Lübeck, Lüneburg, Mannheim, dvakrát i v Mnichově (Bayerische Staatsoper a Theater am Gärtnerplatz), Postdam, Schwerin, Stuttgart, Wiesbaden, Wolsburg (kde hostuje soubor z Detmoldu) a Wuppertal. Vánoční čas přeje novým nastudováním (Lübeck, Mannheim) i premiérám (Schwerin, Wuppertal) této pohádky. Tradičně se objevuje i v „konkurenčním“ nastudování dvou vídeňských operních scén – Wiener Staatsoper a Volksoper – a nově je nastudována též v Linci.
Mimo německy mluvící oblast se ale v těchto dnech opera objevuje i na operních jevištích v Sofii, Marseille, Nancy, Novoj opery v Moskvě, Malmö, Národního divadla v Praze (na náhradní scéně v Karlíně), premiéru má v Erkelově divadle v Budapešti a reprízy uvádí i Metropolitní opera v New Yorku s hvězdným dirigentem Donaldem Runniclesem a známými zpěvačkami Lisettou Oropesou nebo Dolorou Zajick. Americkému vkusu spíše ale vyhovuje Menottiho vánoční opera Amahl and the Night Visitors (Amahl a noční návštěvníci), která se během prosince objevuje na mnoha kanálech amerických televizí.
Titul se ale spíše přesunul do televizních přijímačů, scénické produkce tak hlásí jen menší scény v Boise a Hartfordu. Tuto operu mohou ale v německém překladu poznat rakouští diváci v Linci a srovnat ji s Humperdinckovou vánoční „klasikou“, protože lokální premiéra se konala 10. prosince 2017.
Vánoční programy divadel a koncertních síní obsahují i některé další hudební opusy spjaté s vánočním časem. Nejčastěji je zařazeno Bachovo Vánoční oratorium nebo Händelův Mesiáš (oboje nejen jako koncertní program, ale také někdy ve scénické verzi), ale například Regensburg jako vánoční program nastudoval scénicky Bachovu Mši h moll.
Berliozovo oratorium Dětství Ježíšovo poloscénicky v Berlíně
Velkého dojmu dosáhlo poloscénické provedení Berliozova oratoria L’enfance du Christ (Dětství Ježíšovo) ve Philharmonii Berlin. Zhruba stominutová skladba pro sóla, sbor a orchestr má za námět biblický příběh a sestává ze tří část (1. Herodův sen, 2. Útěk do Egypta a 3. Příchod do města Saidy). Kompletně oratorium zaznělo poprvé v roce 1854 a premiéra v českém jazyce (překlad Karel Dostál-Lutinov) se konala roku 1913.

Současné vánoční berlínské provedení režírovala zkušená britská herečka a režisérka Fiona Shaw, činná především na britských operních jevištích (Wexford, Glyndebourne, English National Opera, ale také zaskočila za onemocnělou kolegyni v inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina v Met). Zvolila jednoduchou formu částečného kostýmování, minimum rekvizit a stylizovanou hereckou akci, podobnou vánočním hrám. Krása jednoduchosti se tentokráte více než vyplatila, kritici i diváci od adolescentů po seniory byli nadšeni. Velmi kvalitní bylo pěvecké obsazení díla.
Přední anglický basbarytonista Christopher Purvis přesvědčil objemem i průrazností svého hlasu v roli Heroda a v další části večera pak zpíval i dva menší party. Stejně mohutně zapůsobil i hlas americké mezzosopranistky Sashy Cooke v roli Panny Marie. Barytonista původem z Jihoafrické republiky Jacques Imbrailo ztvárnil Josefa nikoliv jako starého muže, ale muže v plné síle.

Ušlechtile pak působil anglický tenorista Allan Clayton v roli Vypravěče. Základem krásného večera ale bylo především citlivé hudební nastudování britského dirigenta s italskými rodinnými kořeny Robina Ticciatiho, který zdůraznil ve svém konceptu Berliozovu návaznost na francouzské lidové a vánoční písně. Jejich zpěvnost spojil s typickým berliozovským zvukem a vydatnou oporou v koncertu mu byly radostně hrající Deutsches Symphonie-Orchester Berlin a neméně radostně zpívající RIAS Kammerchor.

Část kritiků se ale trochu pozastavuje nad určitou nevyvážeností zvuku. Dostupné kritiky ovšem opěvují vynikající celkovou hudební úroveň večera i velmi působivou atmosféru včetně zdařilého inscenačního záměru. Poloscénické provedení tohoto titulu by mohlo být i vánočním tipem pro další sezony našich orchestrů.
Pavel Černoch jako Berliozův Faust v Teatro dell’Opera v Římě
Český tenorista Pavel Černoch vystupoval v prestižním scénickém uvedení Berliozova oratoria Fausta prokletí na římské první operní scéně Teatro dell’Opera. V šesti představeních od 12. do 23. prosince tak zopakoval part, ve kterém ho čeští posluchači poznali v březnovém koncertním provedení tohoto díla v nastudování Národního divadla v Praze (recenzi jsme přinesli zde).

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky