Jenůfa v Kasselu: velkočistírna s horou špinavého prádla a desítkami automatických praček
Jenůfa v Kasselu
Nová inscenace Janáčkovy opery Její pastorkyňa, tradičně uváděná pod titulem Jenůfa, ustáleným pro německojazyčná jeviště, přináší zcela odlišnou vizuální podobu, než jsme na domácích jevištích zvyklí. Operní soubor Staatstheater Kassel představuje slavné dílo zcela bez etnografických souvislostí a národopisných obrazů nebo kostýmů.

Inscenace německého režiséra Markuse Dietze využívá metaforický prostor (scénografie Mayke Hegger) gigantické velkočistírny, které dominují řady automatických praček a obrovská hora prádla k vyprání. Režiséra zaujal na námětu především problém subjektivní reality hrdinů, jež naráží na morální kodex (byť často pokrytecký), který ovládá společenské vztahy v komunitě. Inscenace v mnoha místech působí napínavě a využívá i postupy thrilleru. Protagonisté příběhu jsou současní lidé v současném kostýmu (návrhy kostýmu Henrike Bromber).
Dílo v českém originálu, doplněném o německé titulky, nastudoval dirigent narozený na Sicílii Francesco Angelico, který se stal na začátku letošní sezony hudebním ředitelem kasselského souboru. Předtím působil v Tiroler Landestheater v Innsbrucku, kde připravil v nedávné době i premiéry dvou úspěšných inscenací jiných českých operních děl – Janáčkovy Věci Makropulos v sezoně 2015/2016 a v Dvořákovy Rusalky v sezoně 2016/2017 (recenzi z její premiéry přinesla Opera Plus zde).

Opera je obsazena takřka výhradně sólisty kasselského souboru. Všestranná americká sopranistka Jaclyn Bermudez zpívá dojemnou Jenůfu. Pěvkyně opakuje v této sezoně řadu svých předchozích partů – Taťánu z Čajkovského Evžena Oněgina, Gretel z Humperdinckovy Perníkové chaloupky, Mimi z Pucciniho Bohémy, Anne Trulove se Stravinského The Rake’s Progress, Venuši z Blowovy barokní opery Venus and Adonis a dokonce titulní roli Antigony v klasicistní hudební tragédii Antigona Tommase Traetty (1772).
Obdobně vytížená je i představitelka Kostelničky, německá mezzosopranistka Ulrike Schneider, která se setkává s Jaclyn Bermudez na scéně také třeba jako Olga v Evženu Oněginovi nebo bratříček Hänsel v Perníkové chaloupce. Ulrike Schneider jako Kostelnička vytváří vyhrocenou psychologickou kreaci ženy na pokraji propasti duševní nemoci. Pěvkyně podává vysoce dramatický výkon, který zaujal všechny dosavadní recenzenty.

Buryjovku zpívá veteránka místního souboru, americká zpěvačka Lona Culmer-Schellbach, která v Kasselu působí již šestadvacet let a postupně přešla od sopránových partů k mezzosopránovým rolím. Gruzínský tenorista George Oniani vytváří pohostinsky roli Laci. Zpěvák již zde v minulých sezonách hostoval jako Pollione v Belliniho Normě a Kalaf v Pucciniho Turandot. Atraktivním Števou se suverénním vokálním zvládnutím role je pak mladý německý tenorista Tobias Hächler. Ani v dalším obsazení nefiguruje žádný český představitel. Po premiéře 5. února 2018 do konce června bude ještě dvanáct repríz.
Plány Metropolitní opery pro další sezony
Co chystá jedna z nejvýznamnějších operních institucí světa na příští a další sezony? V sezoně 2018/2019 se budou moci diváci potěšit premiérou například Saint-Saënsovy opery Samson a Dalila, novou Verdiho La traviatou, senzačně obsazenou veristickou operou Adriana Lecouvreur nebo novinkou Marnie od amerického skladatele Nica Muhlyho s námětem podle Hitchcockova filmu.

Nová operní produkce biblického příběhu Samsona a Dalily bude startovat již 14. září 2018 a o premiéře by měli hlavní party zpívat Elīna Garanča a Roberto Alagna. V další sérii v březnu 2019 titulní role ztělesní Anita Rachvelishvili a Aleksandr Antonenko, kteří jako titulní pár již vystoupili v pařížské produkci. Operu nastuduje Mark Elder a režii povede Darko Tresnjak. Tento čerstvý nositel ceny Tony bude debutovat jako operní režisér na první operní scéně v USA. Přenos do kin je zařazen na 20. října 2018.
Operní thriller Marnie bude mít premiéru 19. října 2018 v hudebním nastudování Roberta Spana a v režii Michaela Mayera, jde o koprodukci s English National Opera v Londýně, kde mělo dílo vloni světovou premiéru. Titulní roli v New Yorku převezme americká mezzosopranistka Isabel Leonard a jejího manžela bude zpívat britský barytonista Christopher Maltman. V roli matky patologické zlodějky a lhářky Marnie se vrátí na scénu Met proslulá americká mezzosopranistka Denyce Graves. Přenos do kin je naplánován na 10. listopadu 2018.
V prosinci (4. prosince) vstoupí na jeviště i Diana Damrau jako Violetta Valéry v nové inscenaci Verdiho La traviaty, partnerem jí bude Juan Diego Flórez jako Alfredo. Za dirigentským pultem by měl stát Yannick Nézet-Séguin a režie bude také dílem Michaela Mayera, režiséra Marnie. V jarní sérii představení od 5. dubna 2018 role Violetty a Alfreda střídají Anita Hartig a Stephen Costello. V této jarní sérii by měl zpívat i Plácido Domingo Germonta staršího (střídat by se měl s barytonistou Arturem Rucińskim).
Silvestrovskou lahůdkou se pak stane premiéra nové inscenace Cileovy opery Adriana Lecouvreur, ve které hlavní hvězdou bude Anna Netrebko jako slavná herečka a jedna strana milostného trojúhelníku, který tvoří také Maurizzio v podání Piotra Beczały a Anita Rachvelishvili jako Princezna de Bouillon. Nová produkce bude dílem Gianandrei Nosedy a Davida McVicara, který hodlá inscenaci zčásti umístit do monumentální repliky barokního divadla. Diváci celého světa budou možnost mít posoudit tuto produkci již 12. ledna 2019 v síti evropských i zámořských kin.
Na repertoár Met se také vrátí technicistní a vysoce náročná Lepageho inscenace Wagnerova Prstenu Nibelungova ve třech kompletních cyklech, jediném separátním představení Zlata Rýna a dvou jednotlivých večerů s Valkýrou. Hudební ředitel pařížské Opéry Philippe Jordan bude řídit většinu představení. Novou Brünnhildou se stane Christine Goerke, Greer Grimsley a Michael Volle se budou střídat v roli Wotana, Stefan Vinke a Andreas Schager v roli Siegfrieda, Eva-Maria Westbroek ztělesní Sieglindu a Stuart Skelton její milenecké dvojče Siegmunda.

Na příští sezonu podepsala i řada dalších slavných pěvců smlouvy do starších inscenací. Z velkého výběru budoucích zážitků jmenujme jen některé interpretační vrcholy. Italský tenorista Vittorio Grigòlo bude Rodolfem v Pucciniho Bohémě, Anna Netrebko kromě Adriany zde bude také lokálně debutovat jako Aida, v této inscenaci se Anita Rachveslishvili také stane její rivalkou Amneris. Do Aidy vstoupí i další pár pěvkyň, jako etiopská otrokyně královského původu a dcera faraóna budou soupeřit Sondra Radvanovsky a Dolora Zajick. Jonas Kaufmann a Yusif Eyvazov budou novými Dicky Johnsony v Pucciniho Děvčeti ze Západu a jejich vyvolenou bude Eva-Maria Westbroek jako Minnie. Sondra Radvanovsky také vystoupí jako Tosca po boku Josepha Callejy, Sonia Yoncheva zopakuje Verdiho Desdemonu. Jako Carmen se vrátí Charlotte Margaine (po boku Roberta Alagny jako Dona Josého).
Objeví se též některé další úspěšné inscenace minulých let v převážně novém obsazení, Carsenova inscenace Boitova Mefistofela (Michael Fabiano jako Faust a Angela Meade jako Markétka), Bizetovi Lovci perel (Pretty Yende jako Leila, Mariusz Kwiecień jako Zurga a Javier Camarena v roli Nadira) a také Pucciniho Triptych. Pucciniho večer tří aktovek slaví sté výročí světové premiéry v Met a v inscenaci z roku 2007 budou také vystupovat Kristīne Opolais jako Sestra Angelika a Plácido Domingo jako Gianni Schicchi.
Celkem je v sezoně naplánováno deset přenosů HD do světové sítě kin: Aida (6. říjen 2018), Samson a Dalila (20. říjen 2018), Děvče ze Západu (27. říjen 2018), Marnie (10. listopad 2018), La traviata (15. prosinec 2018), Adriana Lecouvreur (12. leden 2019), Carmen (2. únor 2019), Dcera pluku (2. březen 2019), Valkýra (30. březen 2019) a Dialogy karmelitek (11. květen 2019).

Jsou známy i další plány pro sezony 2019/2020, kdy bude například nastudována Gershwinova opera Porgy a Bess v kompletně afroamerickém obsazení (Porgy: Eric Owens nebo Alfred Walker, Bess: Angel Blue) a Wagnerův Bludný Holanďan. V téže sezoně budou též převzaty dvě velmi úspěšné inscenace, Vojcek ze Salcburského festivalu 2017 (naši recenzi najdete zde) ve vysoce výtvarné režii Williama Kentridge (s Vojckem Petera Matteie) a Händelova Agrippina v koprodukci mnichovské opery a londýnské Covent Garden (v titulní roli s Joyce DiDonato). Repertoár rozšíří i premiéra Glassovy opery Akhnaten s americkým kontratenoristou Anthonym Rothem Costanzem v titulní roli. V této sezoně by měl také vystoupit Štefan Margita jako Tichon v Janáčkově Kátě Kabanové. A materiály z vedení divadla dokonce ohlašují debut Anny Netrebko v titulní roli Turandot (střídat by se měla s Elenou Pankratovou).
V sezoně 2020/2021 by se měla jako Kateřina Izmajlovna v Šostakovičově opeře Lady Macbeth Mcenského újezdu objevit Evelyn Herlitzius (inscenace vznikne v koprodukci se Salcburským festivalem) a v další sezoně 2021/2022 by zde měla svou první Straussovu Salome vytvořit Anna Netrebko (v produkci Clause Gutha a Yannicka Nézet-Séguina).
První profilové CD Anity Rachvelishvili

Anita Rachvelishvili. Sbor Teatro Municipale di Piacenza, Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, dirigent Giacomo Sagripanti. Sony 2018 (1 CD). Jedna z nejžádanějších mezzosopranistek naší doby, gruzínská zpěvačka Anita Rachvelishvili (narozena 1984) právě vydala prvé profilové album u firmy Sony.
Pod eponymním názvem album nabízí dvanáct ukázek vrcholného pěveckého umění. Bohužel dosti omezená možnost volby z běžného operního repertoáru pro mezzosoprán a zřejmě snaha vydavatelské společnosti soustředit se na jistoty vedly k obvyklému dramaturgickému výběru, ke kterému se uchyluje většina dramatických mezzosopranistek a altistek. Pěvkyně sice tak uvádí zároveň ukázky ze svého současného repertoáru (Carmen, Auzucena, Amneris a Dalila), ale dramaturgie desky nepřináší větší překvapení. Je zařazena i ukázka z Mascagniho Sedláka kavalíra, ve kterém bude Anita Rachvelishvili debutovat jako Santuzza v Teatro dell’Opera v Římě v dubnu tohoto roku.
Vedle obligátních, skoro „povinných“ arií z Bizetovy Carmen (Seguidilla, Habanera), dvou árií Dalidy, árie Santuzzy a ukázek z Verdiho partů (árie Azuceny, dvě árie z italské verze Dona Carlose) ve výběru nalezneme i dvě ukázky pro typ lyričtějšího mezzosopránu (dopisová árie Charlotty z Massenetova Werthera a méně často zařazovaná, ale velmi efektní tragická, a mnohem dramatičtější árie Sapho ze stejnojmenné Gounodovy opery). Nechybí ani ukázka ruského repertoáru, ve kterém také umělkyně vyniká, smutná píseň Ljubašy z opery Rimského-Korsakova Carská nevěsta patří k výrazovým vrcholům alba.
Skutečným unikátem je ale pak zařazení árie Královny Tamar z gruzínské opery Dimitriho Arakishviliho (1873–1953) Legenda o Šotu Rustavelim (národní básník z přelomu dvanáctého a třináctého století). Opera pochází z roku 1919 a patří k základním dílům gruzínské opery a hudební kultury vůbec. Zařazení ukázky z díla západnímu světu zcela neznámého (byť její krajan, barytonista Lado Ataneli také vybral árii titulního hrdiny pro své debutové album u labelu Naxos v roce 2007) je hezkou poctou vlasti umělkyně i její zajímavé kultuře. Umělkyně nabízí vynikající vokální projev i hudební kulturu a zároveň velmi vášnivý přednes a smyslný témbr. Opravdu velký hlasový fond stále nese původní lyrický základ, byť v nejvypjatějších momentech italského repertoáru jsou slyšet momentální hranice vokálního výkonu i hlasového rozsahu. Výborné je frázování a artikulace.

Čeští diváci tak mohli u této pěvkyně například ocenit silně senzuální kreaci Končakovny v nedávné produkci Borodinova Knížete Igora v Metropolitní opeře nebo její Dalidu v přenosu z Paříže. Velmi spolehlivě doprovází pěvkyni orchestr RAI pod vedením mladého a velmi nadějného dirigenta z Itálie Giacoma Sagripantiho, který má nasmlouvanou řadu vystoupení u předních světových operních domů a se kterým spolupracovala zpěvačka i na jevištních produkcích.
Opera na ČT art
22. únor 2017, 23.50. Ve čtvrtek v nočních hodinách je zařazena repríza dokumentárního pořadu České pěvkyně v Americe z roku 2001 (délka 38 minut) o úspěších českých (a také slovenských) pěvkyň na operních jevištích Severní a Jižní Ameriky. Doktor Jan Králík připomene nejen osudy Emy Destinnové, ale i dalších pěvkyň, které uspěly na jevišti Metropolitní opery nebo na dalších velkých jihoamerických scénách.

Pořad poutavě popisuje i vystoupení Jarmily Novotné, Gabriely Beňačkové, Naděždy Kniplové, Ludmily Dvořákové nebo se vrací i k životním a uměleckým peripetiím významné altistky devatenáctého století Klementiny Kalašové a úspěchům altistky Věry Soukupové. Mezi vybranými umělkyněmi nechybí ani slavná Maria Jeritza, rodačka z Brna. Režie pořadu Radovan Urban.
Operní humor

Jediný směšný moment může zničit pečlivě budovaný a skvělý výkon na operním jevišti. To také zjistil italský tenorista Giuseppe Vendittelli (narozen 1942) při jedné z repríz Verdiho Trubadúra v menším italském divadle.
Ve vrcholném momentu svolávání sboru do zbraně, ve verši „All’armi!“ („Do zbraně!“), vyžadujícím vysoký tenorový tón, Giuseppe Vendittelli zamával prudce mečem nad hlavou, nabral zbraní kus textilní opony, která mu spadla na hlavu a strhla mu paruku v nejvypjatějším momentu opery. Publikum nedbajíc vážnosti situace v příběhu na jevišti propadlo hlubokému veselí k velké zpěvákově nelibosti.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]