Jenůfa v Kasselu: velkočistírna s horou špinavého prádla a desítkami automatických praček

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Skutečným unikátem je ale pak zařazení árie Královny Tamar z gruzínské opery Dimitriho Arakishviliho (1873–1953) Legenda o Šotu Rustavelim (národní básník z přelomu dvanáctého a třináctého století). Opera pochází z roku 1919 a patří k základním dílům gruzínské opery a hudební kultury vůbec. Zařazení ukázky z díla západnímu světu zcela neznámého (byť její krajan, barytonista Lado Ataneli také vybral árii titulního hrdiny pro své debutové album u labelu Naxos v roce 2007) je hezkou poctou vlasti umělkyně i její zajímavé kultuře. Umělkyně nabízí vynikající vokální projev i hudební kulturu a zároveň velmi vášnivý přednes a smyslný témbr. Opravdu velký hlasový fond stále nese původní lyrický základ, byť v nejvypjatějších momentech italského repertoáru jsou slyšet momentální hranice vokálního výkonu i hlasového rozsahu. Výborné je frázování a artikulace.

Anita Rachvelishvili (zdroj YT)

Čeští diváci tak mohli u této pěvkyně například ocenit silně senzuální kreaci Končakovny v nedávné produkci Borodinova Knížete Igora v Metropolitní opeře nebo její Dalidu v přenosu z Paříže. Velmi spolehlivě doprovází pěvkyni orchestr RAI pod vedením mladého a velmi nadějného dirigenta z Itálie Giacoma Sagripantiho, který má nasmlouvanou řadu vystoupení u předních světových operních domů a se kterým spolupracovala zpěvačka i na jevištních produkcích.


Opera na ČT art
22. únor 2017, 23.50. Ve čtvrtek v nočních hodinách je zařazena repríza dokumentárního pořadu České pěvkyně v Americe z roku 2001 (délka 38 minut) o úspěších českých (a také slovenských) pěvkyň na operních jevištích Severní a Jižní Ameriky. Doktor Jan Králík připomene nejen osudy Emy Destinnové, ale i dalších pěvkyň, které uspěly na jevišti Metropolitní opery nebo na dalších velkých jihoamerických scénách.

Giacomo Puccini: La Fanciulla del West – Enrico Caruso (Dick Johnson), Ema Destinnová (Minnie) – Metropolitan Opera New York 1910 (zdroj archives.metoperafamily.org / foto White Studio)

Pořad poutavě popisuje i vystoupení Jarmily Novotné, Gabriely Beňačkové, Naděždy Kniplové, Ludmily Dvořákové nebo se vrací i k životním a uměleckým peripetiím významné altistky devatenáctého století Klementiny Kalašové a úspěchům altistky Věry Soukupové. Mezi vybranými umělkyněmi nechybí ani slavná Maria Jeritza, rodačka z Brna. Režie pořadu Radovan Urban.


Operní humor

Giuseppe Vendittelli (zdroj YouTube)

Jediný směšný moment může zničit pečlivě budovaný a skvělý výkon na operním jevišti. To také zjistil italský tenorista Giuseppe Vendittelli (narozen 1942) při jedné z repríz Verdiho Trubadúra v menším italském divadle.

Ve vrcholném momentu svolávání sboru do zbraně, ve verši „All’armi!“ („Do zbraně!“), vyžadujícím vysoký tenorový tón, Giuseppe Vendittelli zamával prudce mečem nad hlavou, nabral zbraní kus textilní opony, která mu spadla na hlavu a strhla mu paruku v nejvypjatějším momentu opery. Publikum nedbajíc vážnosti situace v příběhu na jevišti propadlo hlubokému veselí k velké zpěvákově nelibosti.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na