Jihoamerická hudební nadílka s Erwinem Schrottem

  1. 1
  2. 2
Umíte si představit, že byste v den, kdy se po ulicích prohánějí Mikuláši, čerti a andělé, oblékli večerní oděv a vyrazili na nějaký opravdu seriózní koncert vážné hudby? Uznávám, že by mi mohl leckdo odpovědět, že beze všeho. Mikulášská nadílka se přece týká především dětí, nebo snad ne? Každý, v kom navzdory pokročilému věku trocha dítěte zůstává, ale určitě dodnes vnímá 5. prosinec jako datum stále něčím magické. Zkrátka – pokud jste celý rok nezlobili (nebo alespoň ne příliš), čert si vás neodnese, anděl přečte z pergamenu cosi o vašich dobrých skutcích a laskavý Mikuláš vám přidělí nějaký ten dárek… Nejspíš jen shodou náhod se právě v tento neobyčejný den léta Páně 2016 ve Smetanově síni Obecního domu konal koncert, jaký měl do tuctovosti také hodně daleko. Jeho protagonistou byl čertovský chlapík, jehož hlas by za andělský označil sice asi jen málokdo, ovšem hudební nadílka, kterou s sebou přinesl, byla předvečera svátku svatého Mikuláše skutečně hodna.
Rojotango - Erwin Schrott - Praha 5.12.2016 (foto © Petr Dyrc)
Rojotango – Erwin Schrott – Praha 5. 12. 2016 (foto © Petr Dyrc)

Uruguayského basbarytonistu Erwina Schrotta určitě není třeba našim milovníkům opery složitě představovat. Vynikající pěvec působí na nejprestižnějších světových scénách už téměř dvě desetiletí, a přestože mu bude příští rok už pět a čtyřicet let, není tento věk na poněkud klukovsky rošťáckém elegánovi ani zdaleka znát. V minulosti vydal dvě alba operních árií (první u firmy Decca, druhé u své nynější nahrávací společnosti Sony Classical), v nichž se naplno ukazuje jeho talent k plastickému vykreslení nejrůznějších lehkomyslných svůdníků (Don Giovanni, Escamillo), temných charakterů (Scarpia, Bertram, čtveřice padouchů z Hoffmannových povídek) či rovnou ďáblů (Gounodův a Boitův Mefistofeles). Jeho další sólové CD je ovšem oproti předešlým dvěma naprosto výjimečné: Schrott se v něm vrací ke svým jihoamerickým hudebním kořenům a jeho název – Rojotango, neboli Rudé tango – jasně naznačuje, jaký styl je pro tento projekt rozhodující. Oceňovaná nahrávka z roku 2011 vyprovokovala i vznik stejnojmenného koncertního programu, a právě s ním se přijel Erwin Schrott představit na svůj první pražský koncert.

Myslím, že už první pohled do postupně se zaplňujícího sálu musel návštěvníky trochu znejistět: mezi přízemními řadami stály dva zvukové pulty, na pódiu byly k vidění zesilovače a světelný park, za četnými kabely a podstavci pod mikrofony trůnila kompletní bicí souprava. Tohle že má být prostředí pro vystoupení klasického umělce? Diváci se ovšem ještě ani v klidu neusadili a jeviště svižně obsadila desítka hudebníků, následovaná bezprostředně i hlavní hvězdou večera. Ve tmavém obleku a s úzkou vázankou působil uvolněný a usměvavý Erwin Schrott spíše jako frontman kapely než jako exkluzívní sólista s doprovodem a po celý večer se důsledně staral, aby tento dojem zůstal zachován. S mikrofonem v jedné ruce a s druhou rukou ležérně zastrčenou v kapse objasnil anglicky publiku svůj vztah k tangu a k jihoamerické hudbě vůbec, aby dal následně pokyn k ladění orchestru, z nějž plynule vystoupilo efektní sólo pro bandoneon. Na něj navázal Schrott spolu s ostatními hudebníky prvním hudebním číslem večera, populární písní Argentince Carlose Gardela El día que me quieras, známou i z interpretace Plácida Dominga nebo Marcela Álvareze.

Erwin Schrott - Rojotango - Praha 5.12.2016 (foto © Petr Dyrc)
Erwin Schrott – Rojotango – Praha 5. 12. 2016 (foto © Petr Dyrc)

Zde se ukázalo, že ucho posluchače, navyklého ve Smetanově síni vystoupením bez potřeby umělého nazvučení, bude muset čelit velmi netradičnímu zážitku. Reproduktory sice doslova vypálily na diváky oslnivou zvukovou hmotu, plnou barevné latinskoamerické taneční rytmiky ve velmi atraktivním aranžmá, ale udělat si v této mase plastický dojem o kvalitách pěvcova hlasu či jeho volumenu se jevilo téměř nemožné. To, co se ovšem dalo určit téměř bezpečně, byl fakt, že uslyšíme příjemně zabarvený basbaryton se spolehlivou pěveckou technikou, i to, že je Schrott vskutku autentickým interpretem, který má tuhle hudbu zkrátka v krvi… Nejprve jsem byl subjektivně trochu na vážkách, jak přijmout zpěvákův operně školený hlas v přece jen populárním hudebním žánru, ale pak jsem si uvědomil, v kolika případech už byla tato kombinace příčinou nečekaně zajímavých a hodnotných počinů. Nejen jmenovaní pánové Domingo a Álvarez, ale třeba i José Cura stáli za řadou zajímavých projektů, kde se tango a témbr operních pěvců snoubily víc než inspirativním způsobem. Proč tedy upírat stejnou cestu i Erwinu Schrottovi?

Rojotango - Erwin Schrott - Praha 5.12.2016 (foto © Petr Dyrc)
Rojotango – Erwin Schrott – Praha 5. 12. 2016 (foto © Petr Dyrc)

Lichou se pak k mé velké radosti stala i obava, nebude-li večer, tvořený jen písněmi v rytmu tanga, co do celkového vyznění trochu jednotvárný. Nejen, že se Schrott obklopil vynikajícími hudebníky, které bylo radost poslouchat, ale prokázal i obdivuhodnou schopnost vytvořit program, jenž nešetří kontrasty a pulsuje a graduje od začátku až do konce. Po Gardelově hitu tak „frontman“ zazpíval několik písní snad největšího klasika argentinského tanga Astora Piazzolly a jeho předchůdce Juana Carlose Cobiána, a dbal na důsledné střídání pravé hudební vášně na jedné straně a teskné melancholie na druhé. První polovinu večera zpestřila i instrumentální verze Piazzollovy skladby Milonga del Angel, kde Schrott zastal post dirigenta smyčcové sekce, a chytlavá samba Caetana Velosa, v níž zpěvák bez větších potíží přiměl k pěvecké spoluúčasti i publikum…

Erwin Schrott - Rojotango - Praha 5.12.2016 (foto @ Petr Dyrc)
Erwin Schrott – Rojotango – Praha 5. 12. 2016 (foto © Petr Dyrc)

To pak definitivně roztálo u titulní písně Pabla Zieglera Rojotango, skutečně strhujícího a drásavého vyznání, při jehož poslechu už nebylo třeba si klást otázky, je-li Schrottův hlas pro takový repertoár vhodný či nikoliv. Zdálo se, že je zkrátka jediný možný… S diváky se pak dobře naladění hudebníci na čas rozverně rozloučili a nezbývalo než se těšit na druhou polovinu.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Rojotango -Erwin Schrott (Praha 5.12.2016)

[Celkem: 33    Průměr: 4.4/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na